❝S͟K͟I͟N͟C͟A͟R͟E͟:[R͟O͟U͟T͟I͟N͟E͟]❞

37 9 1
                                    

*・゚゚・*:

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

*・゚゚・*:.。..。.:*゚:*:✼✿✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

↬Chapter ini akan menunjukkan basic skincare, steps to layer the products and some beauty tips.

↬Basic Skincare↫
1.Cleanser
2.Mosturizer
3.Toner
4.Sunscreen

So, empat yang atas tu paling basic sekali and kalau nak plan korang punya rutin, yang ni adalah asas yang perlu korang ada.

❁❁❁

↬Step By Step↫
♡For DAY Routine;
Cleanser

Toner

Spot Treatment (optional)

Serum

Eye Cream

Mosturizer/ Day Cream/ Face Cream

Sunsreen

♡For NIGHT Routine;
Cleanser

Toner

Face Mask/ Clay Mask (once or twice a week)

Spot Treatment

Serum

Eye Cream

Mosturizer/ Night Cream/ Face Cream

♡Kalau korang cuma ada yang basic products, korang boleh buat macam ni:
Cleanser

Toner

Mosturizer

Sunscreen(untuk pagi)(kalau tak ada pun boleh tinggalkan saja and kalau tak keluar rumah sekali)

❁❁❁

↬Beauty Tips↫
1.Korang mesti tahu jenis skin korang. Sama ada normal, combination, oily, dry dan sensitive. [Combination ni ada certain part dia dry and ada juga certain part dia oily.] So, bila korang dah tahu jenis skin korang, senanglah korang cari produk yang sesuai dengan jenis kulit korang.

2. Kurangkan penggunaan makeup. Kalau guna pun, pastikan muka tu cuci sebersih-bersihnya. Dan brush pesemua tu korang selalukanlah basuh dia ikutlah kalau korang selalu guna makeup, bersihkanlah brush tu selalu.

3.Bagi yang oily face, untuk mosturizer Potat sarankan untuk guna yang macam gel punya sebab kalau guna jenis yang bercream dia akan menjadi lebih oily muka tu. [p/s: ini berdasarkan pengalaman😌]

4. Mosturizer memang tersangat penting even korang jenis oily face pun korang masih perlu guna mosturizer.

5.Sunscreen penting untuk elakkan kulit kita daripada kerosakan daripada cahaya matahari. So, memang disarankan untuk gunakan dia.

6. Macam kata orang jangan ganggu korang punya jerawat! Bila korang pecahkan pimple tu, bakteria-bakteria situ dia akan pergi dekat area dekat-dekat bahagian tu so kesan dia makin menjadilah jerawat kat muka. ATAU pun lebih bagus lagi jangan sentuh muka tu selalu. Sebab kita tak tahu jari jemari tu kotor ke tak so latihkan diri untuk tak selalu main-main pegang muka.

7. Paling penting stay hydrated. Hydrate luar ke dalam ke sama-sama penting. So, banyakkan minum air masak. Lagi satu, kalau korang selalu dekat tempat ber aircon, potat sarankan untuk jangan tinggalkan langsung part mosturizer nanti kulit muka korang kering and untuk bahagian lain macam tangan ke kaki ke korang gunalah lotion biar kulit korang sentiasa dalam keadaan.



vote+comment~

*・゚゚・*:.。..。.:*゚:*:✼✿✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

𝐿𝑎 𝑉𝑖𝑒 𝐸𝑠𝑡 𝐵𝑒𝑙𝑙𝑒[OG]Where stories live. Discover now