نوفيلا ويشاء القدر البارت الخامس والاخير 💙🌺

152 12 2
                                    

# اسكربت ويشاء القدر_ بقلمى
#_ايمان منسي
#_ رأيكم وتشجيعكم ليا💛👑
***********************
꧁ ويشاء القدر البارت الخامس والاخير 🤗♥️꧂

.. سرد رامى كل شئ يخص حياته ل النسر وزياد وبعد ان انتهى قال النسر .:  ايييييه انت بتقول اى..
زياد :  انت بتتكلم بجد..
رامى بإستغراب:  فى اى يا جماعه..
النسر بتلعثم:  هو اصل يعنى اصل اااااا
رامى بغضب بسيط:  فى اى بتهته لى كدا ما تنطقوا فى اى..
النسر:  انت عندك اخوات تانى غير رودى..
رامى:  لا معنديش خير فى اى..
ماجد:  انت بتقول اى..
رامى بغضب اكبر: فى اى يا ماجد بتتكلم لى بالالغاز دى.
ماجد:  بصراحة رودى انا الل خاطفها عشان........ قطع كلامه لكمه قويه من رامى وهو يقول:  هى دى الصحابية تخطف اختى وتخلينا نتجنن عليها وجنابك ولا هامك..
زياد وهو يحاول فك الاشتباك الى ان نجح بالنهاية وهو يقول:  اهدى يا رامى واحنا هنفهمك كل حاجة..
رامى بعد ان هدأ قليلا:  اتفضل احكيلى وفهمنى..
ماجد:  هو انت تعرف ان عندك اخت تانى اسمها رزان..
رامى بصدمه:  اييييييه... اخت تانى.. انا معنديش غير رودى
ماجد:  ازاى انت اسمك رامى عصام الاسيوطى واختك رودى عصام الاسيوطى و كمان هى اسمها رزان عصام الاسيوطى... يبقا ازاى مش اخوات..
رامى:  معرفش احنا منعرفش حاجه عن بابا اقصد عصام الاسيوطى من ساعة ما سبنا احنا وماما من 17 سنة واحنا منعرفش عنه حاجة..
ماجد:  احم هو انت قولتلى اسم مامتك اى..
رامى بعصبيه بعض الشى:  انت هتستعبط ولا اى..
ماجد مسرعا:  احم مقصدش والله بس ارجوك قولى..
رامى بخنقه:  اسمها سميه المنياوى هاا خير..
ماجد بصدمه :  اسمها سميه المنياوى... صمت قليلا  وقال احنا لازم احم يعنى نروح لوالدتك وهى هتفهمنا الموضوع بس الاول  هنروح ل...انسه رودى وتطمن عليها وهتاخدها معاك البيت...
زياد و رامى:  تمام يلا...
خرجوا جميعا من مقر الشركة متجهين الى مكان مكوث رودى.....
مر بعض الوقت الى ان وصلوا الى وجهتهم  فتح ماجد باب الشقة ليدخلوا ويتفاجئوا بما يرونه........
اذن شاهدوا تلك الطفلة تشاهد افلام الكرتون وامامها بعض المسليات التى وجدتها فى مطبخ شقته....
حمحم ماجد ليقول:  انسه رودى..
انتبهت رودى لصوته لتقول بفزع:  والله معملت حاجه انا....... صمتت فجأة وهى ترى اخيها واقف امامها لتجرى مسرعة اليه وارتمت باحضانه تقول وهى تبكى:  رامى الانسان دا خطفنى وزعقلى واهانى وووو هو وحش...
رامى وهو يربت ع ظهرها:  اهدى حبيبتى بس خلاص دلوقتى نرجع يلا روحى البسي خمارك وظبطى نفسك عشان هنروح عند سوما دى هتفرح اووى اول ما تشوفك..
رودى وهى تمسح دموعها كالاطفال:  اه حاضر اهوه هروح...
بعد ان ذهبت رودى..... قال رامى وهو ينظر بغضب ل ماجد:  دموعها دى حاسبك عليها بعدين...
ماجد ببعض الحرج:  احم خلاص اهيه هتروح لوالدتك وهى كويسه اديك شوفتك بنفسك كانت قاعدة ازاى اول ما جت هنا وانا مشفتهاش غير دلوقتى..
زياد:  خلاص يا جدعان مش كل شويه مناكفة مع بعض..
صمتوا الجميع.... ومر بعض الوقت وخرجت اميرتنا ب طلتها الباهيه وهى فى كامل اناقتها و جمالها لينصدم النسر من جمالها وهى تتزين بخمارها الذى زادها جمالا ليقول بشرود فى نفسه:  معقول الملاك الل انا شايفه دا تكون هى الل خانتنى اكيد فى حاجه غلط ولازم مسأش الظن فيها ومتكنش هى فعلا يارب سهل...
ثم فاق من شروده وقال:  احم لو خلصتوا ممكن نمشى..
الجميع:  تمام يلا...
ذهبوا جميعا الى منزل رامى وعندما وصلوا خرجت رودى من السيارة متجهه الى منزله وتدق الجرس لتفتح سميه وهى تحضن ابنتها باشتياق ولهفه وتقبلها فى جميع وجهها وتقول:  حبيبتى وقلبى وبنت عمرى وحشتينى وحشتينى اوى يا نبض قلبى..
رودى ببكاء:  وانتى وحشتينى اوووى يا ماما...
قطع هذه اللحظه شخص ما يقول:  هى وحشتك وانا موحشتكيش يا سوما...
التفت سمية ناحيه الصوت وهى تقول:  حبيبى الغالى ابن الغاليه اكيد وحشتنى يا عمرى عامل اى وميار عاملة اى طمنونى عليكم..
ماجد وهو يقبل يدها :  انا بخير طول ما حضرتك فى حياتى وميار بخير الحمدلله..
رامى و رودى و زياد باستغراب شديد من الذى يروه:  نعم هو انتوا تعرفوا بعض.... ما تفهمونا فى اى؛  نطق هذه الجملة رامى لتجيبه والدته وهى تقول:  طبعا اعرفه دا الغالى ابن الغاليه... دا يبقا ابن خالتك ساميه صاحبك وحبيبك بس الل يسامحه ابوك هو الل بعدنا عن بعض انا وخالتك ومن ساعتها معرفش عنها حاجه من ساعة ما ابوك مشى وسابنا وانا عرفت اوصلها تانى ولما كان ماجد عنده 20 سنة عمك مجدى ابو ماجد؛ اتوفى وانا روحت عشان ابقا جنب خالتك وانا اتعرفت ع ماجد وميار ومن ساعتها وانا بكلمهم وبطمن عليهم بس مرضتش اعرفكم ع بعض عشان تعرفوا بعض لوحدكم واهوه يشاء القدر وتتجمعوا تانى وتبقوا جنبى انتوا الاربعه....
رامى:  يعنى كل السنين دى وانا مع صاحب عمرى من وانا صغير لا وكمان يبقا معايا ف الجامعه وانا لسه عارف انهاردة انه ابن خالتى ....
ماجد:  الحمد لله اننا اتجمعنا من تانى وكمان عمرنا ما هنفترق..
سميه:  ربنا يحفظكم ويحميكم يا حبايبى وتفضلوا مع بعض طول العمر.... صمتت قليلا ثم تفوهت باستغراب:  لحظه كدا انتوا ازاى اتلميتوا ع بعض و رودى بتعمل اى معاك يا ماجد.
ماجد بخجل:  اصل انا الل خطفت رودى عشان.......
قاطعت سميه كلامه لتقول بغضب:  انت ازاى تعمل كدا ف بنت خالتك وووووو.... تذكرت شئ ما لتقول بصدمه:  هو انت كنت فاكرها رزان يا ماجد...
الجميع بصدمه اخرى:  ايييييييييبييبييه ازاى حضرتك تعرفيهاا...وعرفتى ازاى ان رزان هى المطلوبة تفوه بهذه الكلمات ماجد . لتقول سميه بتنهيدة:  رزان تبقا اختكم يا رودى انتى ورامى بس من الاب وهى بتبقا شبهك اوووى يا رودى عشان كدا ماجد خطفك...
رامى:  ممكن تفهمينا اكتر...
سميه بدموع لتذكرها الماضى:  الحكاية بدأت من 17 سنة ايام ما كان عندك 10 سنين يا رامى.... دخل عليا ابوكم بعد ما رجع من سفره من المانيا وف ايده واحدة صغيرة ف عمرك يا رامى و واحده عندها 32 سنة  وهو بيقولى....
؟...........
Flash back:
  فتح عصام باب شقته ومعه رزان وفتاه اخرة تبلغ من العمر 32 عاما....
تدعى سونيا وتكون زوجته...
شاهدتهم سميه لتقول فى زهول:  انت رجعت امتى ومين دول...
عصام:  لسه راجعين  من شويه اما مين دول ف دى مراتى سونيا و دى رزان بنتى...
سميه بصدمه:  اااا انت انت بتقول اى...
سونيا بخبث:  اننى مسمعتيش قالك اى... انا مراته و دى رزان بنته. ويلا بقا اطلعى برة بيتنا ياست انتى..
... سميه والدموع متحجرة فى عينيها :  الكلام دا صحيح يا عصام.....
عصام بسخريه:  ايوة صحيح وبصراحه بقا انا اتجوزتك عشان فلوسك لان صمعت ابوكى والفلوس الل معاه تسوا عندى كتير اتجوزتك انتى وانا كنت بحب سونيا ولما قعدتى 3 سنين متخلفيش اتجوزت سونيا وبصراحه كنت ناوى اطلقك بس للاسف لقيتك حامل ف نفس اليوم الل عرفت فيه سونيا انها حامل بس كان لازم استمر معاكى ف الكدب بقا لحد ما جبتى رودى وساعتها مقدرتش استحمل البعض عن حبيبتى ودلوقتى وقتك خلص يا زوجتى المصون انتى طالق  ...
نزل هذا الكلام على سميه كالصاعقة والخناجر فى قلبها وهى تقول:  انت ازاى كدا ازاى اتخدعت فيك روح حسبي الله ونعم الوكيل فيك ينتقم منك ربنا ودلوقتى انت من انهاردة كارت واتحرق يلا برا من بيتى برا برا برااااااا...
سونيا بحقد:  انتى يا حبيبتى الل برا دى شقة جوزى...
سميه بسخرية على كلامها:  هو زوج حضرتك مقلكيش ان الشقة باسمى انا وولادى يعنى دلوقتى تتفضلوا تغوروا من قدامى يلااااااا.....
طردتهم سميه واغلقت بوجههم الباب. ثم دخلت غرفتها و اجهشت فى بكاء مرير وهى تتذكر كيف حبته وكيف صممت ع اخذه عندما كان والدها رافض الزواج منها ثم قالت وهى تمسح دموعها بعصبيه:  خلاص من انهاردة مفيش عياط تانى ويغور ف ستين داهيه انا هربى ولادى وهخلى بالى منهم ولازم ابقا قويه عشان اقف جنبهم واكون ليهم الام والاب والاخت والصديقه ...
.........................................
Back..
انتهت سميه من سرد معاناتها مع زوجها و كيفيه خيانته لها ووجه الشبه بين رزان ورودى.........  قالت:  بس كدا دا كل الل حصل و ماجد خطفك عشان انتى تشبهيها كتير يا رودى لانها خانتهه ما صحيح ديل الكلب عمر ما يتعدل البت وابوها زى بعض نفس الطينة الزبالة و ربنا انتقم منها و الل كانت بتحبه ضحك عليها وغدر بيها وفوق دا كله دبرلها حدثة وماتت فيها بس دا كل الحكاية...
رودى ببكاء.:  يا حبيبتى يا مامى كل دا مستحملاه وشايلاه جوا قلبك...
سمية:  الحمد لله ع كل حال....
ماجد بندم وحزن :  انا  اسف يا خالتوا اسف اوووى وكمان اسف ليكى يا رودى وبتمنى من انهاردة نبقو مع بعض ع طول صحاب وحبايب وننسى الل فات..
سميه:  دا الل لازم يحصل ومفيش نقاش.. مفهوووووم
الجميع ببعض المرح:  مفهوم يا قمر..
اردف ماجد: لازم تيجى تقعدى معانا يا خالتو ومتقعديش لوحدك انتى عارفة انى قاعد لوحدى انا وميااار.. تعالى عيشى معانا انتى و رودى و رامى..
سمية بنفى :  لا يا ابنى انا هنا ف بيتى مرتاحة...
ماجد:  الل يريحك يا خالتوا واكيد مش هنفارقك و هنبقا معاكى ومش هنسيبك لوحدك وهنجيلك ع طول...
رامى:  اكيد يا صاحبى واحنا خلاص بقينا قرايب ومن قبلها صحاب وربنا يدومنا لبعض..
الجميع:  اللهم امين...
زياد: طب مش يلا احنا يا ماجد. …
سميه معترضه  :  لا طبعا انتوا مش هتمشوا من هنا الا لما تاكلوا معانا...
كاد ان يعترض ماجد لكن اسكته رامى ويقول:  اعتبرها يا سيدى عزومة فرحة اننا اتجمعنا تانى..
ماجد وزياد:  ماشى يا سيدى القمر يطلب واحنا ننفذ...
جلسوا لتناول الطعام جميعا تحت ضحك وهزار الجميع وفرحين بلمة العائلة مرة اخرى...
انتهوا من الطعام وساعدوا سميه فى لم الاطباق وغسلها ووضعها فى اماكنها ثم استأذنوا ووعدوا الجميع بالاتيان مرة اخرة...........................
مرت الايام  والليالى والاسابيع...
فى هذه الايام وافقت ميار على خطبتها من زياد وفرح بشدة عندما اخبرته بالموافقة عليه وقرروا عمل خطبة وكتب كتاب والزواج بعد انتهائها من اختبارتها... طلب رامى ايد هنا من والدها ووافق بشدة فهو لم يجد مثل رامى زوجا لإبنته وقرروا الزواج بعد 6 اشهر فى نفس اليوم الذى سيتزوج به زياد.وميار ...
تقربوا ابطالنا من بعض كثيرا لكن فى حدود حيث ان رودى بدأت تعمل مرة اخرى فى شركات N. Y الخاصة بالنسر وكانت تحمل بعض المشاعر تجاه النسر لكن رفضت هذه المشاعر حتى لا تغضب ربها واكتفت بطلب اليسر من الله......
كان يحمل النسر مشاعر الحب والعشق تجاه ابنة خالته رودى لكن قرر طلبها للزواج من اخيها بعد ان يطمئن على اخته مع زياد.....
..........................................
...
البارت الاخير خلص يارب يعجبكم .....
استنونى ف الخاتمه ..
🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗
رأيكم وتشجيعكم بقا 👑😉
متستخسروش فيا النجمة بالله واعملولى. Follow  ☺️☺️😍😉
❤️
#_بقلمى
#_ ايمان منسى
# اسكربت _  ويشاء القدر 🤍🌻

ويشاء القدر حيث تعيش القصص. اكتشف الآن