Ön Hazırlık Evresi

611 50 8
                                    

Öncelikle kendimden bahsedeyim. Tamer Aydın ben, sahne sanatları/yazarlık mezunuyum. Üniversite sonrası reklam, metin ve senaryo yazarlığı yaptım. Hala da yapmaya devam ediyorum.  http://www.wattpad.com/user/TamerAydn ve https://www.facebook.com/Beyinistann yazılarıma göz atabilirsiniz. Reklamımızı da yaptık, gelelim esas konuya :)

Sizlerle paylaşacağım konu; “ yazım öncesi yapılacak ön hazırlık evresi” hakkında olacak. Çoğunuz muhtemelen şunu kendi kendinize ya da çevrenize söylüyorsunuzdur; - Yazıyorum ama bir yerden sonra tıkanıyorum ya da ortaya farklı bir şey çıkıyor.  İşte bunun en büyük sebebi ön hazırlık evresi yapmadan direk aklınıza gelen bir düşünce ile yola koyulmanızdır. Ön hazırlık evresi deyip duruyorsun da nedir peki bu? Arkadaşlar bu planlamadır. Nasıl ki bir bina inşa edilecek evvela onun çizimleri mimar tarafından çizilir ve ardından inşaata başlanılır. Bu da aynen öyle…  Yazan insanın evvela bir derdi olması lazım. Toplumsal olaylara dayanan “dramatik” ki burada sıklıkla dram ve dramatik yanlış anlama uyarlanır. Dram hüzün veren değil sahnelenmek için yazılan metindir. Hüzün, acı vs trajedi olarak geçer. “Aile dramı'' değil “Aile trajedisi” Dramatik olan ise; Dram'a, yani oyun türüne ilişkin olan. İçinde gerilim, çatışma, çeşitli olaylar ve karşıtlıklar bulunan, insanla ve insan ilişkileriyle gelişen herhangi bir yapıt ya da olay.(sözlük tanımı budur)

Aklınıza bir düşünce geldi ve bu sizi rahatsız ediyor. Yazmalıyım dediniz. Aşkı yazmak istiyorsunuz. Temamız: Aşk. Peki ne anlatmak istiyoruz? Mesajımız ne olacak?  İşte mesaj kısmı yazan kişinin anlatmak istediğidir. Hikaye de böyle şekillenir. Mesaj; “ Eğer iki insan birbirini gerçekten seviyorsa karşılarına çıkan engelleri de aşarlar.” Bu da mesajımız. Arada bir de önermemiz var arkadaşlar. Bu da mesajınızı destekleyen düşüncenizdir. O düşünce sonucu ortaya iletmek istediğiniz mesaj çıkar.  Aslında hikayemiz de şekillendi. Birbirine aşık iki insanın aşk yolunda yaşayacakları zorlukları ele alacağız. Tabii ben basit şekilde yazıyorum, ama bunun dramatik olarak aktarılması lazım ki dikkat çeksin ve okunsun. Ayrıca önemli bir ayrıntı, “AKLINIZA İLK GELENİ YAZMAYIN!” çünkü bu herkesin aklına gelen şeydir. Elimizde tema ve mesaj var. Geriye ne kaldı? Karakterler. Hikayenizde yer alacak kişileri de kurgulamanız lazım. Onların biyolojik-psikolojik ve sosyolojik özelliklerini bilmelisiniz. Eğer doğru şekilde karakter yapılandırırsanız ortaya da sağlam hikaye çıkar. Ayrıca karakterlerinize hedef-engel ve motivasyonu da ekleyin. Hedef: Sınavı kazanmak, Engel: Kendisi, sınav sistemi, aile vs... Motivasyon: Kazanma isteği,başarılı olmak vs..  Hikaye neredeyse hazır ama hala eksikler var. Çatışma ve karşıtlık. Çatışma iki farklı düşünce karşısında ortaya çıkan durumdur, en basit hali bu. Biri der; - sigara iyidir çünkü şu sebepten ötürü, diğer kişi ise bunun aksini savunur. Böylece ortaya çatışma çıkar. Karşıtlık ise ki asal karşıtlık yani hikayenizde bulunan asal karakterlerin mücadele edecekleri “şey” örnek: İnsan – Toplum, İnsan-Doğa, Birey – Sistem, Sevgi –Sevgisizlik, güven - güvensizlik gibi… Biraz açalım. Karakter güzel bir hafta sonu doğada yürüyüş yapmak için güzel bir yere gider, fakat orada başına olmadık işler gelir. Kaybolur vs… Böylece insanın doğa ile mücadelesi karşıtlığımız olur. Çatışma ise kendi içinde gelişebilir, örnek: Bir düşüncesi burada öleceğim derken diğer düşüncesi hayır kurtulacaksın. Umut ve umutsuzluk durumu… Bakın bu da bir karşıtlıktır. Demek ki çatışma, karşıtlıklardan çıkıyor. Bunu da anladık… Tema, mesaj, çatışma ve karşıtlık tamam. Ne kaldı geriye? Olay örgüsü… Hikayeniz nasıl başlayacak, nasıl gelişecek ve nasıl bitecek? Bunu şekillendirdikten sonra ön hazırlık evresini de bitirmiş oluyorsunuz. Unutmayın! Etkili girişler ve şaşırtıcı sonlar daima sevilir.

Elimden geldiğince ön hazırlık evresini anlatmaya çalıştım. Eksiklerim ya da es geçtiklerim olabilir. Bunun için hocalarımdan ve üstatlarımdan özür diliyorum. Ayrıca yukarıda bulunan adreslerden benimle iletişime geçerek soru sorabilirsiniz. Okuduğunuz için teşekkür ederim. 

Yazar'ın Kullanma KılavuzuHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin