Volt egyszer egy hűs, alig áprilisi reggelen, egy zöld rét déli csücskében, hogy a fű között megrezzent a puha föld. A világ többi részének mindez egy igen jelentéktelen eseménynek tűnhetett - az is volt; ámde ott, a zöld rét fűszálai közt az ilyen esemény ritkaságnak számított.
A rezzenést követően megindult a föld: kis kupac nőtt belőle, valódi hegy: a lelegelt fű magasságának akár feléig nőtt, majd egy gyönyörűen ízelt láb tűnt ki belőle. Aztán a másik, amíg egy egész bogár ki nem hátrált az apró túrásból. A szél ekkor feltámadt, s visszafújta a föld egy részét az ifjú bogárra, de az töretlen kiásta magát belőle. Erős volt.
Büszke volt magára a bogár, csak éhes: megindult a réten kívüli kökénybokor felé. Gondolkodott útja közben, ki is ő, és, hogy honnan tudja, hogy a réten kívül van egy kökénybokor, finom levelekkel, de ezekre a kérdésekre egymagában nem talált választ.
Már hűlni kezdett a levegő, amikor elérte a zamatos cserjének legközelebbi ágát, és falatozott egy jót. Teli hassal felmászott egy vastagabb gallyra, ahol egy csigát látott házában pihenni. Illedelmesen bekopogott, így a kedves csiga kibújt házából, és így szólt, mielőtt visszaaludt volna:
- Nincs neked még korán, te májusi cserebogár?
A bogár ezen nagyon elgondolkodott parányi ízeltlábú eszével. A cserebogár szép név, de mi az, hogy május?
Hirtelen egy vén döglégy szállott páncélozott hátára.
- Jaj, milyen sajnálatra méltó koraszülött pajorra sikerült landolnom! Gyermekem, ha rám hallgatsz, elrepülsz velem a közeli erdőbe, hogy ne fagyj ide az éjjel, rendben?
A cserebogár bólintott.
- Egy dolgot jegyezz meg, kölyök: mindig légy résen, tehát, folyamatosan szemléld a környezeted. Nézz körül: Jobbra-balra, le-fel, a hátad mögé... Ez a legfontosabb dolog, amit az elmúlt hat napban tanultam! - Folytatta a döglégy, s ismét felröppent.
A cserebogár követte a magasba, ahol az arany napsugarak újra melegíthették testét. Megfogadta a bölcs rovar tanácsát: nézett jobbra, nézett balra, le, fel, sőt, a háta mögé is... Csak előre nem nézett, és ez lett a végzete.
Aznap egy tövisszúró gébics vacsorája lett.