Aku sedar2 pagi tu dah pukul 9.00pagi dan isteriku masih lagi lena disebelahku. Aku pun terus bangun dan mandi, selepas mandi aku keluar dari bilik dan lihat Nizam masih didalam bilik tamu mungkin juga masih tidur. Mesti mereka keletihan sebab 3 round mereka main malam tadi. Aku pun mengambil video cam dibawah almari yang aku sorokkan malam tadi dan terus masuk kebilik computer. Aku terus save semua tape2 yang telah aku record selama 2 hari ini didalam harddisk pc ku dan aku letak password supaya tak ada sapa yang dapat buka. Bila aku dah pastikan semua nya selamat disave, aku pun delete semua tape2 tadi.
Didalam bilik computer fikiran aku ligat memikirkan macam mana aku nak sekodeng isteriku nanti bila dia balik ke PB. Akhirnya aku dapat idea untuk memasang camera diquaters isteriku diPB, satu dibilik utama dan satu diruang tamu. Aku pun mengangkat talipon dan menalipon kawanku yang expert pasal security camera dan juga software2 untuk security system. Setelah berbincang2, kawanku kata 2 camera dan software aku kena keluarkan dalam RM2000. Aku bincang lagi dengan kawanku yang aku cuma nak yang simple saja, kalau ada yang 2nd hand pun ok juga. Akhirnya dapat juga aku satu security system yang agak murah tak sampai pun RM500, 2 cordless camera, sensor pergerakan, software dan 1 harddisk 120GB tapi aku kena guna pc aku sendirilah. Aku pun bersiap dan terus pergi kerumah kawanku untuk mengambil barang2 tadi. Semasa aku keluar isteriku dan Nizam masih belum bangun lagi. Rumah kawanku ni bukannya jauh sangat, 15 minit′ je sampailah.
Selepas settle semuanya dan kawanku menerangkan macam mana nak pasang, aku pun terus pulang kerumah sebab aku takut melepas pulak tengok drama dirumah kalau aku balik lambat. Dipertengahan jalan aku berhenti beli nasi lemak dan terus balik kerumah. Sampai dirumah, aku lihat Nizam masih belum bangun dan aku simpan barang2 tadi dibilik computerku dan terus masuk kebilik tidur. Didalam bilik tidur aku lihat isteriku dah bangun tapi masih berada didalam bilik air. Tak lama selepas itu isteriku pun keluar dari bilik air dengan hanya berkemban kan tuala.
Hari ni tak ada apa2 berlaku dan Nizam bangun pukul 11.00pagi. Selepas mandi dan makan, dia pun minta izin untuk balik ke KK. Petang tu aku kena hantar isteriku balik ke PB kerana esok hari isnin dan dia juga aku kena mengajar. Sebelum aku mengantar isteriku balik, aku kesekolah ku dulu memohon cuti sehari esok sebab aku ada rancangan diquaters isteriku esok. Dalam perjalanan menghantar isteriku, aku pun mula lah bercerita yang ramai sekarang ni isteri2 orang kena tangkap basah dihotel dengan lelaki lain. Macam2 lah aku cerita pasal kena tangkap basah dihotel dan tak selamat sebenarnya buat kerja dihotel, kalau tak kena tangkap mungkin orang yang mengenali kita nampak tapi kita tak perasan. Sebenarnya aku saja takut2 kan isteriku supaya isteriku nanti tak buat projek dengan Nizam dihotel susah aku nak skodeng. Dirumah Nizam dah tentu tak boleh sebab Nizam duduk dengan orang tua dan ramai lagi adik2nya yang tinggal disitu sekali. Sekarang cuma satu tempat sahaja untuk mereka projek, diquaters isteriku. Quaters pendidikan tempat isteriku tinggal adalah sebuah apartment 4 tingkat dan setiap tingkat hanya 2 pintu dan isteriku tinggal ditingkat 2 tapi pintu satu lagi yang sama tingkat dengan isteriku tu belum ada penghuni lagi. Kalau ada pun, memang tak ada sapa yang tahu kalau ada orang menyelinap masuk keapartment isteriku sebab reka bentuk apartment ni memang tak ada tingkap disebelah pintu masuk. Lagi pun quaters isteriku yang belakang sekali dan tak berapa ramai lagi orang tinggal diapartment ini.
Jadi malam tu aku tidur diquaters isteriku dan aku lanyak jugalah isteriku malam tu 2 round walau pun isteriku kata tak larat letih tapi aku peduli apa, Nizam dia boleh layan sampai 3 round tak kan aku suaminya tak boleh layan 2 round. Diquaters isteriku ini cuma ada TV diruang tamu tanpa sofa, kalau nak tengok Tv kena duduk atas tikarlah tapi tikar sarawak yang aku beli disarawak dulu. Quaters ni ada 3 bilik tapi cuma bilik utama sahaja yang aku letak katil, 1 bilik kami gunakan untuk menyimpan almari pakaian dan bilik satu lagi kami biarkan kosong.
Esoknya selepas isteriku pergi sekolah, aku pun keluar ke pekan mencari lampu perhiasan syiling (lampu kalimantan yang bulat dan ditutup dengan kaca cerah) 2 buah. Balik kequaters isteriku, aku buka lampu panjang didalam bilik dan aku tukar dengan lampu perhiasan tadi dan aku letak security camera dan sensor sekali didalamnya. Begitu juga diruang tamu aku tukar lampu panjang dengan lampu perhiasan dan aku letak security camera dan sensor sekali. Sensor pergerakan ini akan mulakan recording bila dia tangkap ada pergerakan didalam bilik atau diruang tamu. Pc dan control system aku letak dibilik yang kosong bersebelahan dengan bilik isteriku. Aku tukar lampu perhiasan supaya isteriku tak perasan ada camera dan juga wire camera yang aku tarik ke bilik sebelah, isteriku mesti ingat wire lampu. Setelah test semua ok terutama camera dibilik utama yang nampak seluruh katil, aku pun keluar pergi cari makanan untuk makan tengahari. Isteriku pulang pukul 2 petang dan perkara pertama yang dia tanya kenapa aku tukar lampu, aku pun jawab yang lampu ni jimat sikit pakai elektrik dan lagi nampak cantik. Isteriku pun terus diam, selepas makan tengahari aku pun projek dengan isteriku lagi saja untuk test aku punya camera. Selepas projek, isteriku terus tertidur keletihan dan masa isteriku tidur, aku masuk bilik sebelah dan tengok sama ada camera aku bekerja dengan betul atau tidak. Gambarnya nampak terang dan jelas, setelah puas hati aku pun delete balik movie tu dan start recording.