18+

1.7K 37 5
                                    

Sebagai seorang Muslim, saya menyeru kepada penulis yang beragama Islam, hentikan penulisan anda yang mengandungi unsur-unsur yang diharamkan.

Katanya Islam, kita tahu couple itu haram, sentuh menyentuh itu haram, berdua-duaan itu haram.

But, kenapa kita buat juga?

Tiket ke syurga itu mahal dan jalan ke syurga itu tidak mudah.

Biarlah tidak meraih populariti di dunia. Hilang followers, itu tidak bererti langsung.

Tidakkan kamu semua berduka melihat umat sekarang? Selalu dipijak dan dihentak?

Kpop pun adalah salah satu kelalaian.

Kamu semua kata untuk hiburan. Ya, betul. Saya pun minat kpop but hanya lagu. Itu pun seberapa.

Tapi, kata suka tapi bila bias atau idola kamu buka baju i think, itu bukan suka.

Idol pakai baju ketat, and menari dengan penuh gairah kerana mereka tidak tahu dan bukan orang Islam. Dan kita as Islam tahu kan apa itu tundukkan pandangan? Untuk apa melihat perkara yang tidak seharusnya dilihat?

I was very sad kepada kebanyak fans kpop yang kata mereka (idol)  itu kena dihargai sebab dah berjuang.

Berjuang?

Mereka memang berjuang, tapi untuk mereka sendiri. Hidup mereka. Dan memerlukan korang semua untuk sara hidup.

Kita adalah mesin duit mereka.

Beli merch, album dan lighstick, konsert.

Tak murah. Mahal dan beratus.

Membazir, right?

Sedar tak sedar, kita habiskanduit kita yang kita perlukan untuk masa depan kita kepada mereka.

Mereka, kaya? Kita? Mungkin masih lagi mempunyai wang.

Manfaatkan rezeki itu untuk perkara yang bermanfaat.

Duit yang ada, boleh beli hadiah untuk keluarga. Untuk bisnes.

Saya tidak kata meminati kpop itu salah, tapi ianya melalaikan.






Ada bantahan?


















apa yang baik itu datang dari
Yang Esa
apa yang salag datang dari
diri saya sendiri.

Segala kesilapan dalam penulisan
harap diperbetulkan dan fakta.

Yang menulis,
gynextdoor

Law of Writing 🔞Where stories live. Discover now