البارت الرابع

840 25 7
                                    

فى بداية يوم جديد استيقظت حياة وادت فروضها ثم زهبت الى عملها واخذت تعمل الى ان جاء وقت الاستراحة.
حياة بتعب / اخيرآ حاسة انى من كتر الجوع هاكل الورق .
فى جهه اخرى.
تحدث شخص فى الهاتف  بأبتسامة خبيثة / خلصت يا هانم .
تالا بغضب // تخلى روهان يشوفها معاك بأى طريقة فااااهم.
الرجل بأبتسامة وهو يلتهمها بعينية / امرك يا سونيوريتا.
ثم اغلق الهاتف.
زهب هذا الشخص الى حياة.
عمار بأدب مصطنع / انسة حياة ممكن اعزمك على الغداء.
نظرت حياة لة نظرة استنكار ثم اجابت بأدب / اسفة مباكلش مع حد معرفوش .
عمار بخبث/ يعنى هو انا يعنى علشان موظف ولا هو مبيحلاش الاكل غير مع المد.....
صمت عن الكلام بسبب صفعة مداوية سقطت على وجهه.
نظر لها عمار بغضب وامسكها من شعرها .
عمار بصراخ / بقا انا بتمدى ايدك عليا يا بنت الو......... يا تربية الشوارع ميبقاش اسمى عمار ان ما عرفتك قيمتك.
وجاء ليضربها لتقوم حياة بثنى يدة وراء ظهرة وضربة بالمزهرية على رأسة ليقع مغشي علية.
حياة بأندهاش/ احية انا اية العملتة دة يعنى كان لازم العظمة تاخدنى واكسرها علية دا مات دة ولا اية.
حياة بتفكير / اعمل اية دلوقتى ياربى ثم جاء فى بالها فكرة.
اتصلت حياة بروهان.
كان روهان فى مكتبة يعمل على بعض الاوراق ليرى هاتفة يرن بأسمها استغرب لماذا ترن علية ثم رد بقلق .
روهان بقلق/ فى اية يا حياة.
حياة بتمثيل البكاء/ عاااااااااا الكتب اتقفل عليا ومش عارفه افتحة.
روهان بخوف / طب اهدى وانا جيلك.
زهب لها بقلق وجدها تفتح باب المكتب وتجزبة للداخل.
روهان بغضب / اية العملتية دة هو احنا هنا فى حضانة علشان تلعبى.
لم تتحدث حياة انما اشارت على عمار الملقى فى الارض.
روهان بصدمة/ اية العمل فية كدا.
قصت لة حياة ما حدث ليغضب روهان بشدة ثم قام بألقاء كوب ماء فى وجهه ليفيق بزعر.
روهان  بغضب / تعدى على الحسابات تاخد حسابك ومشوفش وش امك هنا فى الشركة.
خرج عمار رسريعآ قبل انا يتحول علية روهان وهو يتوعد لحياة.
اما على الجهه الاخرى
دخلت تالا  كافيه النادي وهى تكاد لا تري أمامها من شدة العصبيه واتجهت مباشرة إلى حيث الطاوله بجانب البار ساحبة الكرسى بشده تكاد تهشمه ثم جلست متأففة بغيظ بعد أن تلقت نظره سريعه فى المكان وعندما لم تجد ما تبحث عنه سحبت شنطتها و أخرجت منها الهاتف بنزق و قبل أن تضغط على زر الفتح أعلن الهاتف عن مكالمة فردت سريعا قائلة بنبرة عصبيه (ايه يا زفته انتى فين انا وصلت )
سمعت رد الاخري ومن ثم ردت قائلة وان قلت عصبيتها قليلا ( اوك دقيقتين و تكونى قدامى انا عند الطاوله اللى جمب البار انجزي علشان بجيب أخري ولو اتأخرتى هطلعه عليكى سلام ) ومن ثم أغلقت الهاتف من دون أن تهتم لرد الاخري
وبالفعل لم تكد تمر الدقيقتين حتى وجدت فتاه بملابس تظهر أكثر من ما تخفى  تتنهد بقوة قائلة من بين تنهيدها التى لم تنقطع معبرة عن جريها لوقت طويل (انا جيت يا مدام تالا قومى معايا للحمام يالا )
قامت تالا بضعف عكس ما كانت عليه بينما تقول بصوت ضعيف (اخيرا جيتى ) فسحبتها الاخري إلى حمام النساء ودخلوا معا الى الحمام ومن ثم أخرجت من حقيبها الصغيره كيس صغير به ماده بيضاء و طبق صغير جدا و ورقة طويلة سميكة ووضعت المادة البيضاء بالطبق وتركت بجانبهم الورقه وخرجت بينما تالا وقفت مكانها بضعف وقامت مباراة المادة ومن ثم اخفضت وجهها وتشممت الماده
كانها اكسير الحياة
انتهى الدوام بعمل حياة متأخرا بعد يوم شاق بين مراجعة الميزانية لمشروع المجمع الجديد وها هى الان لا تجد أي تاكسى يقلها وبعد مرور بضع دقائق لمحت تاكسى بعيد عنها فإستعدت للإقتراب أكثر إلى الطريق حتى تنبهه بوقفها ولكن قبل أن يتوقف لها السائق وجدت مديرها العزيز يوقف سيارته أمامها و ينادي بها   فنظرت إليه بضيق ومن ثم توجهت إليه قائلة بصوت متعجل (نعم يا مستر روهان ممكن لو فى اي حاجه نأجلها لبكره بس علشان مستعجله)
نظر إليها ببرود ظاهر وقال أمرا (اطلعى وانا اوصلك )
فردت عليه  بهدؤ بعد أن لمحت التاكسى توقف بالفعل لها  (لا متشكره جدا سلام بقى اصلا التاكسى مستنى خليها مره تانيه)
ولم تكد تخطو خطوتين  حتى تصل التاكسى  الا ووجدت يد تمسك يديها بقوة قائلا (انا مش قولت اطلعى لما اقول كلمة تتسمع انتى فاهمة) .
كادت حياة ان تعترض لكن الجم لسانها لون عينيه الذى تحول الى الازرق الداكن.
ركب معة انكلق بالسيارة الى المستشفى ثم نزل معها.
دخلت حياة الى والدتها لتجد الاطباء يخرجون ويدخلون سريعا وجهاز القلب يهدد بالوقوف .
حياة بصراخ / مالها ماما حد يجاوبى .
ثم امسكت دكتور من يدة مما جعل عين روهان تطلق شرار / ونبى قولى مالها ماما.
كاد الطبيب ان يصرخ بها .
روهان بغضب وهو ينظر لة / لو انا مكانك مكنتش انصحك تعمل كدا .
الطبيب بخوف من روهان فهو رجل الاعمال المشهور /استاذ ر.. روهان .
روهان بغضب / اية البيحصل جوا.
الطبيب بخوف / خالتها مش مستقرة القلب وقف مرتين ونشطناة بالصدمات الكهربائية لازم تعمل العملية ضرورى.
روهان بغضب / وانتوا مستنين اية يابهايم.
الطبيب بأحراج /, حضرتك العملية لازم تتعمل برة الامكانيات العندنا مستمحش نعمل عملية كبيرة زى. دى.
روهان بتساؤل ونقدر نعمل العملية امتى .
الطبيب بعملية /, اخر الاسبوع بكتير.
روهان / تمام احجزلى فى اكبر مستشفى فى فرنسا.
الطبيب بأحترام / تمام .
ثم انصرف.
نظر روهان لحياة / يلا.
حياة بتساؤل وهى مازالت تبكى بقهر / يلا فين.
روهان ببرود/ هنروح عند المأزون ونتجوز ماهو انا مش هدفع الفلوس دى كلها ببلاش.
حياة بصراخ :انت حيوااااان امى بتموت وعايزنى اتجوزك .
اقترب روعان منها ثم قام بثنى يدها خلف ظهرها : قصمآ بالخلقنى وخلقك لو صوتك على صوتى تانى لكون قتلك من غير مايرفلى جفن فاااااهمة.
حياة ببكاء وهى تحاول تخليص يدها: انت بتوجعنى .
ترك يدها ثم قام بدفعها لتسقط على الارض : انا مستنى فى العربية يلا.
حياة ببكاء وهى تتذكر شئ ما: شريف سامحنى.
ثم نزلت الى الاسفل وركبت سيارتة .
فى احدى الدول كان يجلس وينظر الى العقد المعلق فى رقبتة وهو يبتسم :ياترى كبرتى ولا لسة اوزعة زى ما انتى .
ولكن نفض هذة الافكار عندما دخلت علية السكرتيرة :مستر شريف عملاء شركة B.A مستنين حضرتك علشان نوقع الصفقة.
شريف بعملية : تمام روحى انتى وانا جاى.
ثم شريف الى قاعة الاجتماعات ليجد رامى جالس.
شريف بأبتسامة : اهلا بأول ندل .
ضحك رامى وقام بأحتضانة وحشنى يابوب.
رامى بضحك : اومال فين روهان مجاش لية؟
رامى بأبتسامة : اصل انت الهتروحلة.
شريف بأستغراب : ودة لية ؟
رامى بعملية : المصنع الفى مصر حصل فى حريق من يومين ولازم مدراء الشركات يتجمعوا علشان ينسقوا الامور مع شركة التأمين .
شريف بعملية :خلاص تمام احجزلى اول طيارة على مصر.
نرجع للواقع.
دخلت ريهام الى مكتب مديرها وادت التحية العسكرية.
رفعت :اية الجديد.
ريهام :وصلى معلومات ان من يومين حصل حريق كبيرة فى اكبر مصنع من مصانع شركاتB.Aوالغريب فى الموضوع ان الحريق الحصل مش بسبب عطل فنى او غلطة دة حد كان قاصد يولع فى المصنع واما روحنا اتفقدنا المكان لقينا كل حاجة طبيعيةوالاغرب ان مدراء الشركة مش مصدومين ولا حاجة زى ما يكونوا عارفين بالحريق قبل ما يحصل فى حاجة مفقودة .
رفعت بغضب : وانتى وظيفتك اية يا حضرت المقدم مش تدورى على الحلقة المفقودة.
ريهام بدفاع : حضرتك انا طلبت انى ازرع حد فى بيتهم علشان اعرف شوية معلومات والقيادة رفضت بحجة انكم مش هتعرضوا حياة حد للخطر اظن ان التقصير مش بسببى .
رفعت :طب ما تدخلى انتى بنفسك.
ريهام بسخرية : بصفتى اية.
رفعت وهو يحاول انهاء الحديث: ٣ شهور ياحضرة المقدم لو مجبتيش المسؤلين عن تهريب شحنة الهروين الجديدة يبقى اتخلى عن القضية اسهلك اتفضلى شوفى شغلك.
خرجت ريهام من المكتب والغضب يأكلها .
ريهام بغضب :ورحمة امى وابويا لجبكم .
ثم همست بخبث :اسر .

......
البارت خلص ياترى مين شريف دة وريهام هتعمل اية واية علاقة شحنة الهروين بشركة B.A.
نشوف البارت الجاي

حب مشروط حيث تعيش القصص. اكتشف الآن