Lovak betegségei:
Bőrproblémák:
Általánosságban a legtöbb bőrprobléma a lovaknál fokokra terjed ki a különböző alapterületeken:
1. Viszkető (rühes) bőrbetegségek
2. Szőr elvesztése viszketésen kívül
3. Gócok (csomók)
4. Pigment veszteség
5. Fényérzékenység
6. Túlzott hámlás
Ezeknél a klinikai jeleknél elfogadhatatlan a ló megjelenése, nem képes feladatát jól elvégezni; ha ilyen helyzetbe kerülünk lovunkkal, állatorvost kell, hogy hívjunk.
Elkerülhető a szteroidos kenőcs használata, ha a betegség nem fertőző. A szteroidok használatát csak fertőző betegségeknél javasolt használni, ugyanis a fertőzés gyorsan terjed. A szteroid meggátolja a gyors terjedést.Törött térd, más testi probléma:
Sérüléseket, akár térdsérüléseket is a legtöbb esetben a ló megbotlás közben szerez. Ugyanakkor ez komoly sérülés is tud lenni. A „törött térd" szó nem automatikusan kapcsolódik össze a csontok sérülésével. Általában használt leírása egy állapotnak valamelyik egy, vagy mindegyik térd sérülésnek, mely súlyos következménye egy hatásnak. Az ilyen sérüléseknél az állat valószínűleg a bőrét is megsértette, így szemmel is simán látható. Ugyanakkor a mellső lábak jobban ki vannak téve ezeknek a sérüléseknek, mint a hátsók. A legtöbb térdtöréses eset akkor történik, amikor a ló megbotlik és elesik az úton vagy egy kemény kavicsos ösvényen. Az állat teljes súlya azonnal a térdre/térdekre helyeződik, amint a földdel érintkezik. Rendszerint a ló gyorsan, azonnal feláll, de súlyos sérülést szerezhetett a mellső térdeken, még ha nem is látjuk azonnal. Ha a térdnél a bőr sebes, az nem természetes. Lehet ez egy horzsolás is. Mindenesetre a természetben gyakran szerezhetnek sérülést. Okozhat sérülést kő, kavicsok, sár vagy más törmelék. Három ok, amiért komoly sérülést szerezhet a ló: - Ha a mellső lábakon szorosan van felkötve a térdkötés és ez még sebezhető is - A bőr alatti felépítés ezen a helyen fontos és ugyancsak sérülékeny - A gyógyulási folyamat hosszú és tartós rokkantság is előfordulhat A feszülő szövetáru még könnyebben okozhat sérülést, mint a lötyögő. Amikor a térd hajlik, a bőr szorosan „kapcsolódik" az elülső részhez, elszakadhat, vagy beszakadhat. Könnyen alakulhat ki zúzódás, kialakulhat seb. Ugyanakkor adódhat olyan eset is, amikor a térd nem törik el, viszont egy seb alakult ki, mely kissé mély, ezt össze lehet varrni. De ezt inkább bízzuk állatorvosra! Az állattal gondosan kell bánni, lassan gyógyul, a gyógyulás akár több hetet vehet igénybe. Előfordul, hogy kezdeti sérülés rosszabbul néz ki egy hét elteltével is, esetleg a sérülés helyén, illetve környékén hámlani kezd a bőr. Ez akkor fordulhat elő, ha seb elfekélyesedett. Adni kell pár hetet, vagy hónapot a gyógyulásnak. Bánásmód Ha egy ló a térdére esik az úton, az első dolog, hogy hideg vizes borogatással ápoljuk. Öblítsük le a sebet, ha törmelékre, kavicsra esett, mert elfertőződhet. Segítsük apasztani a hevülést és a duzzadást és akadályozzuk meg a bőr kiszáradását. Ha a lovon sántaságot észlelünk, ne kezeljük orvosi segítség nélkül. Rakjunk fel nyolcas kötést. A lónak vissza kell térnie a sétagyakorlatra 48 órán belül, bátorítani kell a mozgékonyságra, és figyelni kell továbbra is a duzzanat levitelére. Ha ez nem több, mint egy kis keménység, feszesség, illetve fájás, rövidesen elmúlik és a horzsolás néhány nap alatt eltűnik, visszatérhet a normál munkába. Bánásmód keményebb problémáknál Ilyen esetben a törött térd, ahol a bőr hiányzik, illetve lehorzsolódik a bőr, jobb, ha orvos látja, hogy megállapítsa, vajon van-e alatta sérülés. Ha mást nem, a problémára fel tud írni valamit, ha kell, antibiotikum kúrát vagy gyulladás elleni gyógyszert, kenőcsöt. Nyílt ínhüvely vagy rosszabb, nyílt izület esetén kórházi kezelésre van szüksége a lónak, illetve kórházi bánásmódra, valószínű, hogy röntgenre vagy műtétre. A porc sérülése szokatlan, de megesik. Nagyon ritka esetben törésből származó, szilánkos törés is előfordulhat. Az állatorvos biztosan el akarja a szilánkot/szilánkokat távolítani, a fertőzés miatt megfigyelni. Felgyógyulás és prognózis A térdtörés gyógyulása a legtöbb esetben sokáig tart. Ahol a bőr „elveszett", új bőrréteg alakul ki. A be nem hegedt seb fekélyre utalhat, ez hetekbe kerülhet, mire az a rész is bőrréteget kap. Rövid ideig kötszerrel be kell kötni a sérülést, de a térdnek nem túl kényelmes érzés a kötés alatt. Megesik, hogy fáj az állatnak. Rugalmas vagy lycra anyagot használjunk a térd bekötésére. A kezelés történhet krémmel és puhító szerrel, mely elősegíti a bőr újraképződését. A mozgás nagy jelentőségű, különösen ha az inak sérültek, vagy az illeszkedés (természetesen nem komoly mozgásról van szó, csak szépen lassan, keveset). Néhány kísérletben a mozdulatlanság a lovaknál olyan hatással lett, hogy a térd elgyengült, a bőr nem képződött. Rájöttünk, hogy a gyors bőrgyógyulás helyett, a mozgékonyságot kell előtérbe helyezni, és ezért bíztani kell a beteget, amint már képessé válik rá, a lábhajlításokra, sétálásra. A lehetséges legjobb eredmény egy súlyos térdtörés esetén egy csúnya heges, de teljesen használható térd; a legrosszabb esetben a ló belepusztulhat a sérüléssel esetlegesen együttjáró fertőzésbe.
Pajzsmirigy problémák:
A múltban a pajzsmirigy problémákat kevésbé tudták megállapítani. De a legújabb technológia és a tökéletesített vérvizsgálat jelzi a valós pajzsmirigy betegséget, ami meglehetősen ritka a lovaknál és biztosítja a jód kellő szintjét, a lovad diétájából adódóan megakadályozza a további problémákat.
A pajzsmirigy egy aránylag kicsi, de jelentős szerv mind a lovaknál, mind pedig az embereknél. A szerepe elsősorban a produkció és a pajzsmirigy hormonok tárolása. Ezeknek a hormonok hatása van a test néhány részében.
A jód, két fő pajzsmirigy hormonnak az előállításban kapott fontos szerepet, ez a T3 és T4-es, szabályozási folyamattal más hormon mellett - ezt „pajzsmirigy stimuláló hormonnak" nevezzük vagy TSH-nak.
Elsődleges pajzsmirigy betegség
Nem megfelelő a pajzsmirigy hormon előállítása valamilyen oknál fogva (például):
- Túl sok vagy kevés, általában kevés jód
-Bizonyos vegyszerek a takarmányban, például salétrom - más néven „golyvaképző anyag" - ami blokkolni tudja a hormon-előállítást
- Tumorok
- Fertőzés - „pajzsmirigy-gyulladás"
Másodlagos pajzsmirigy betegség
Nem kielégítő a TSH előállítás, melynek oka lehet például egy tumor az agyalapi-mirigyben.
Harmadfokú pajzsmirigy betegség
Nem képes a pajzsmirigy-hormonokat felhasználni a testen belül, valaminek a következtében, ami akár lehet nem pont „pajzsmirigy elem", például:
- Orvosságok, mint például a szteroidok
- Rendkívül magas energia-, vagy protein diéta (táplálék)
- Fokozott cink vagy réz
- Kiéhezettség
Hipotireózis (pajzsmirigy csökkent működése) és hipertireózis (pajzsmirigy-túlműködés)
Hipotetiózist annak a kifejezése, hogy leírják a normál szint alatti keringő pajzsmirigyhormon mennyiséget, és ennek a hatása a test többi részére is kihat.
Az igazi elsődleges hipotireózis - általában a jód hiányának köszönhető - ritka, mert a legtöbb reklámozott, illetve kereskedelmi takarmány az állatot ellátja elegendő jóddal, de más tényező fel is tudja borítani az egyensúlyt a működés egy részében.A hipoteirózis jelei felnőtt lónál:
- Lanyhaság és letargia
- Lassú pulzusszám
- Szövet vastagodás, főleg az arc körül és az alsó végtagoknál
- Gyenge teljesítmény és/vagy gyakorlat közbeni türelmetlenség
- Elhízottság, változékonyság a hangulatban, csökkenő étvágy
- Izom-problémák
- Hypothermia
- Meddőség, terméketlenség (méneknél és kancáknál is egyaránt)
- Száraz, hámló bőr
- Késleltetett vedlés, vagy „foltozott" sörényhullásA hipoteirózis csikóknál:
- Gyenge a születésnél és gyakran előbb is születik meg, mint kellene
- Keveset szopik
- Nincs meg rendesen a koordinálása
- Hypothermia
- Hosszú szőr
- Légzési problémák
- Fejlődési hiba
- Csont- és izomfejlődési hibák
- Korai halál
A pajzsmirigy problémák az elsődleges esetekben étrendpótlással javítható. Az összes ilyen lovat rendszeresen figyelni kell és kimutatást készíteni a spontán felgyógyulásról, idővel. Fel kell venni a kapcsolatot az állatorvossal.
A hipertireózis előfordulhat, mikor a pajzsmirigy túlzottan tevékeny, ami a lovaknál rendkívül ritka, ilyen esetekről leginkább csak 20 év feletti, herélt állattal kapcsoltban van feljegyzés.
A hipertireózis jelei lehetnek:
- Fájdalommentes megnagyobbodás a pajzsmirigy egyik oldalán (néha mindkettőn)
- Fokozott pulzusszám, egy kis ritmuszavarral
- Soványság, gyakran, rosszindulatú és gyakran hatalmas étvágya van
- Ingerlékenység és nyugtalanság
- Fokozott szomjúság
- Képtelen az izzadságra
- Szőr elvesztése
A pajzsmirigy betegség megakadályozásához biztosítsunk lovunknak rendszeres táplálékot, ami kiegyenlített jódtartalmú - ez különösképpen fontos a tenyészkancáknak, vemhes kancáknak. A legtöbb kereskedelmi tápanyag és kiegészítés már tartalmaz jódot, annyit amennyi szükséges a jódszint fenntartásához.Forrás: Lovas akadémia.hu
Sajnálom, egy kicsit sok lett.