l b p | 0 4

909 128 15
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


KEPALA itu tersandar tenang di badan sofa empuknya. Di tangannya, sebuah MP3 berwarna merah disambungkan dengan earphone yang disangkut ke kedua-dua telinganya. Setelah audio yang terakam dalam alat kecil itu tamat, bibir itu melukis senyuman lebar.

Earphone dicabut lalu diletakkan di atas meja ruang tamu.

"Kahwin ya?" bisik lelaki itu lalu tergelak kecil. Lelaki itu mencapai sekeping gambar di atas meja. Dalam gambar itu, seorang gadis muda bertudung hitam sedang membeli barang di kedai runcit.

"Alahai, sayang... kahwin? Seems like a perfect plan for a perfect life," bicara lelaki itu seorang diri. Foto di tangan dijentik-jentik lembut.

"Clinq," seru lelaki itu.

"Ya, tuan." Seorang lelaki berbadan sasa yang hanya berkerudung hitam mendekat.

"Panggil dia," arah lelaki itu, lalu membetulkan duduknya di sofa.

"Baik, tuan." Clinq akur. Kakinya membuka langkah besar untuk mendaki anak tangga rumah agam mewah itu.

"Oh ya, Clinq!" Panggilan dari lelaki itu membejatkan langkah Clinq yang agak laju. Kepala itu menoleh memandang majikannya.

"Hati-hati," pesan lelaki itu sambil tersenyum menampakkan sedikit barisan gigi hadapannya. Lelaki itu kemudiannya bermain dengan cincin perak yang tersarung di jarinya.

Clinq hanya mengangguk. Sebentar kemudian, seseorang yang dipanggil tiba di hadapan lelaki yang berada di sofa. Lelaki itu dibiarkan duduk di atas sofa yang bertentangan. Riak muka lelaki itu nampak kosong dan tak bernyawa. Tak ubah seperti patung yang tidak berperasaan. Yang terbias hanyalah kecewa dan benci yang bersatu.

"Ayee, siapa aku?" soal lelaki yang berada di sofa. Jari telunjuknya melurus pada hidung sendiri sambil kening terjungkit, menyoal.

Ayee mengunci mulut buat seketika. Hanya matanya bergerak-gerak memandang lelaki yang tersenyum manis kepadanya.

"Yanny..." Lelaki dipanggil Ayee itu menjawab lemah. Dia jeda seketika. Matanya terkejip.

"Yanny The Surrogate."

"Penatkan, Ayee?" duga Yanny tiba-tiba.

Ayee tersenyum tanpa rasa. Kadang-kadang, dia tak tahu sama ada Yanny sedang kasihankannya atau mengejek. Mungkin dua-dua.

"Penat?"

"Penatlah jadi babi buta," balas Yanny, menopang dagu.

Senyuman Ayee mati. Jadi babi buta ya? Babi buta yang hanya berlari lurus dan akhirnya malang sendiri dengan 'kelurusannya'.

"Daripada jadi babi, baik jadi anjingkan? At least, dog knows how to please."

Ayee tak bersuara walau sepatah. Dia hanya membiarkan mulut Yanny terus berkata-kata. Biar telinganya yang menadah biarpun perit nak menahan.

Lelaki Bertopeng PutihWhere stories live. Discover now