SABTU. Haries membuat keputusan untuk melawat mama dan papanya hari itu. Lagipun, dia nak korek maklumat tentang Raihanah daripada Naina sendiri. Memandangkan wanita itu paling rapat dengan Raihanah, pasti Naina tahu serba sedikit tentang kisah gadis itu.
Tapi apa yang merunsingkan pemikirannya ialah...
"Nak ke mama cerita? Tak pasal-pasal, dia suruh aku tanya sendiri," gumam Haries. Dia kenal benar dengan wanita kesayangannya itu. Licik!
Malah, Haries juga dah boleh bayangkan reaksi Naina apabila melihatnya nampak berminat dengan Raihanah.
"Tapi aku nak tahu bukan sebab aku minat. All of these for safety purposes! Argh, tapi kalau betul pun, bukannya aku boleh beritahu mama sebab sebenar," leter Haries lalu meramas-ramas kasar rambutnya.
Dia meletakkan kepala di stereng kereta. Keluh kesahnya yang dari tadi terlontar keluar dari mulut tanpa henti, hilang ditelan sepi. Haries mengeluh lemah.
Cepat sangat seorang Haries gelabah kucing. Sedangkan bila dia menjalankan tugasnya sebagai Lelaki Bertopeng Putih, tahap rasionalnya begitu tinggi. Kalau tidak, pasti semudah itu LBP akan kalah dengan musuh-musuhnya. Kalau bukan dengan musuh, dia akan tewas dengan emosi sendiri yang bercelaru.
"Adakah ini tanda-tanda aku ada split personality?" Haries menyoal diri sendiri. Dia terpana. Lelaki itu benar-benar dah pening sampaikan buat andaian macam-macam.
"Kau cuma ego sajalah, setan! Aku nak luangkan masa dengan Fira, kau sibuk kacau aku. Lepas tu, membebel!" celah suara seseorang dari corong telefon pintar Haries yang disangkut di dashboard kereta.
"Ala, Farhan! No lah! Dengarlah luahan hati adinda kau ni!" rengek Haries, merayu-rayu. Wajahnya berkerut seribu apabila Farhan mula nak memaki kerana mengganggu ketenteraman lelaki itu waktu hujung minggu begini.
Farhan kedengaran cuba melakukan meditasi menenangkan jiwa melalui cara menarik nafas dan hembus beberapa kali. Melayan mengada Haries ni lebih mencabar dari melayan kliennya di alam maya.
Sekurang-kurangnya, dia hanya sakit kepala bila berhadapan dengan klien-kliennya, tapi ketika berurusan dengan Haries, dia dapat sekali pakej sakit hati dan jiwa.
"Haries, kau hanya overthinking. Plus overreacting. And not to forget, over dramatic," kutuk Farhan, bertubi-tubi. Kedengaran ketenangannya kembali setelah melakukan meditasi beberapa saat tadi. Cuma masih terdengar nada bengang di suara Farhan yang tenang dan perlahan itu.
Haries diam. Dalam kebisuannya, dia mengiakan kata-kata Farhan. Bukannya kena bunuh pun kalau korek maklumat pasal Raihanah dari Naina. Paling teruk pun, wanita itu akan memaksanya berhadapan sendiri dengan gadis itu.
Ah, mungkin itulah perkara yang paling dia nak elak. Haries lebih selesa mengetahuinya dari mulut Naina sendiri. Lagipun, dengan penilaian Raihanah yang agak tajam itu buat Haries tak senang hati. Takut tersilap kata, Raihanah mula berfikiran macam-macam dan menyiasatnya pula.
YOU ARE READING
Lelaki Bertopeng Putih
ActionREWRITE VERSION | SEQUEL H426 ×××× LELAKI BERTOPENG PUTIH. Seorang lelaki yang bekerja sebagai orang dalam polis. Namanya disanjung kawan dan digeruni lawan. Identitinya terus kekal rahsia dengan topeng putih di mukanya. Tapi, di kehidupan biasanya...