Lamunanku mati apabila ruang dihadapanku sudah terisi dengan seseorang.
Wajah sawo matang dengan sengih tertampal di bibir itu buat aku juling mata ke atas.
“Hai, sweetie. Sorry lambat,” sengih tadi berganti dengan kata maaf. Sweetie hangguk dia! Lelaki yang sesedap tekak memanggil aku dengan panggilan ‘sweetie’ itu bukanlah teman lelakiku, jauh sekali suamiku, dia tak memiliki pangkat istimewa itu tapi dia lebih sesuai digelar sahabat.
“Tak pa, aku faham. Lagipun kau mana pernah on time,” selamba jawapanku lantas tangan pura-pura sibuk menyelak buku. Sebenarnya, takut hati ini cair apabila terus menatap puppy eyes di depan ni.
“Sorry la, Qasya sakit perut tadi. Aku kena hantar dia pergi klinik,” tanpa dipinta lelaki ini terlebih rajin menerangkan dengan lebih terperinci.
Mendengar sebaris nama itu aku tak dapat halang hati aku dari rasa sedih.
“Owh, teruk ke?” soalku kedengaran ikhlas. Sungguh aku memang pakar
dalam menyembunyikan perasaan, sebabtu manusia bert-shirt hitam di depanku ini masih tak tahu dah 11 tahun aku suka dia.“Tak teruk pun,” balas lelaki itu selamba sambil tangan turut menyelak buku.
“Din, cakap kat Qasya aku cakap ‘Get Well Soon’ “ Naqiuddin atau Din hanya mengangguk sebagai respon. Aku pula sambung menelaah buku.
“Aku rancang nak tunang la waktu cuti semester nanti,“ ayat yang tiba-tiba menerjah sistem pendengaranku itu telah berjaya membuat badanku kejung juga membuat tangan kiri yang sedang ligat menulis nota melempar pen ditangan. Tak perlu ditanya dengan siapa walaupun hati ni gigih nak bertanya ‘dengan aku ke?’ tapi otak terlebih dahulu menghalang sebab diri sendiri pun dah tahu jawapannya. Qasya. Automatik itu nama pertama yang bermain di fikiran.
Bibir pula automatik memainkan peranan pelakon pembantu terbaik dengan terlebih dahulu mengoyak senyum seikhlas mungkin.
“Wah, tahniah! Bila tarikh kahwin pula?” soalku sangat ceria.
“Yang tu tak pasti lagi kena tanya pihak perempuan dulu la tapi mungkin lepas habis belajar. Jangan risau la, kalau tarikh dah konfem kau orang pertama yang aku akan inform,” balas Naqiuddin turut ceria.
Wajah yang terpancar keceriaan itu entah kenapa buat hati aku rasa makin pedih…
YOU ARE READING
Takdir:Jodoh
RomantikThis is my first story... Cerita ni tentang persahabatan... Baca je laa... Jangan lupa vote tau... In shaa Allah tak mengecewakan...