BAB 1

8 0 0
                                    

Luna sedang merenung muka ayah dan abang- abangnya. Raut wajah ayahnya tenang seperti air tasik, tak berkocak.
Begitu juga abang sulungnya, Alief.
Abang keduanya , Khairie kelihatan sedikit keruh , serba salah antara hendak membantah ataupun tidak. Esyad , abang ketiganya seperti Incredible Hulk. Mukanya merah, matanya bulat dan dahi berkerut - kerut , mehanan berang.

"Ayah, tak ada orang lain ke selain
' makhluk ' tu atas dunia ni?" tanya Esyad. "Ayah kenal bapak dia , tapi ayah tak kenal dengan dia. Icak kenal dia. Icak kenal sangat dengan dia.Icak tak..."

"Kenapa dengan dia?" potong Encik Husin.

"Ayah tak kenal dia, yah. Icak kenal dia ayah..." balas Esyad

"Dah berpuluh tahun ayah kenal dengan ayah dia. Kami kenal sejak berpuluh tahun dahulu. Ayah tau hati budinya.

"Huh, hati budi!" Esyad menjuihkan mulut nya , masih tidak berpuas hati.

"Icak....." Alief akhirnya bersuara, meredakan seketika Esyad yang sedang menggelegak itu.

"Along tak bangkang , ayah. Sejak kecil sampai sekarang , apa yg keluar dari mulut ayah , itu yg along ikut." Alief mengeluh panjang sebelum bersuara lagi. " Tapi kali ini ayah dah betul-betul fikir panjang ke? Ayah dah betul-betul buat keputusan ke? ".

Wajah Khairie sedikit lega apabila abang sulungnyan mula bersuara.

Luna masih diam seribu bahasa. Jarinya memintal-mintal hujung bantal yang dipeluknya. Otaknya beku apabila ayahnya menyuarakan hajat di depan mereka adik-beradik. Benda yang langsung tidak pernah terlintas di fikirannya. Lebih-lebih lagi pada usia semuda ini. Dan, kenapa dia? Sebab dia satu-satunya perempuan.

Ayah, Luna hormat ayah. Sampai bila-bila, Smpai mati , Luna akan hormat ayah. Semua yang ayah mintak, Luna akur. Tidak pernah sekali pun Luna bantah apa yang keluar dari mulut ayah. Tapi kali ini... kali ini... along, Abang Arie, Abang Icak, tolong bantu Luna.... Rintih Luna dalam hati.

Ayah dan mak kamu kahwin pun atas pilihan keluarga. Ayah tak nampak apa-apa kurang pun dalam soal ini. Lagipun ayah yakin dengan Mikhail...." ujar Encik Husin, cuba menjelaskan sebaik-baik nya kepada kesemua anaknya.

Itu dulu ayah, sekarang takde dah..." ujar Esyad.

Esyad mengetap bibirnya sambil menjeling tajam kepada abangnya.

" Kau kalau nak cakap biar ayah habis dulu, tak boleh ke? Nak menyampuk aje kerja kau ni, tak reti nak sabar langsung." Lelaki berumur dua puluh lima tahun itu meninggikan suaranya.

" Kau tak faham, Rie. Aku tak nak dia jadi keluarga kita. Sampai bila-bila aku tak nak, " tegas Esyad.

" Kau bermusuh dengan dia dari dulu. Lepas tu, kau nak suruh satu keluarga terbabit." Khayrie bangun dari duduknya dan anak matanya mula mengerling tajam kepada Esyad.

" Memang! Sebab aku kenal dia. Sejak sekolah aku kenal dia. " Esyad turut mengangkat punggungnya dari kusyen.

" Kau nak panjang kan sangat peperangan kau dari sekolah kenapa? Yang dah lepas tu, lepas la. Yang sekarang ni, sekarang la! " bidas Khayrie.

" Dulu dan sekarang sama aje, Rie. Aku tak yakin ada perubahan dalam diri mamat tu. Yakinlah dengan aku!"

" Kau dah berapa tahun tak jumpa mamat tu, kau tak payah nak yakin sangat la. "

SAYA PUJUK AWAK , OKEY !Where stories live. Discover now