PENGENALAN

14 1 0
                                    

Dalam hidup akan ada banyak bahagian dan episode sama seperti filem,sedar tak sedar kita seperti watak yang udah ditentukan seperti mana jalan ceritanya.Antara dalam banyak nya bahagian cerita,bahagian ini yang telah aku kuburkan sedalam-dalamnya sehingga tidak meninggalkan jejak sama sekali kerana dari bahagian ini luka terhiris cukup dalam yang membuat ku harus merawat dan berharap ia akan sembuh dengan sempurna ternyata aku merawat lukanya tidak cukup sempurna ia berbekas terlalu besar sehingga masih segar di ingatanku sampai harini.

Entah apa yang membawa aku melanggar janji ku untuk tidak membuka lagi lembaran di bahagian sungguh pahit untuk dikenang tetapi sungguh berharga untuk pelajaran yang ada didalam nya.Aku tak pernah menyesal sama sekali dengan apa yang pernah terjadi bahkan untuk berdendam juga aku tidak ingin,justru aku ingin sekali mengucapkan Terima Kasih kepada tiap mereka yang telah aku temui,aku kenali,aku sayangi dan juga pernah aku cintai di bahagian lembaran ini. Terima kasih kerana pengajaran yang sungguh teramat bermakna ini sehingga membuat aku sedar dan juga aku amat bersyukur kepada Tuhan dengan segala cara Dia tidak pernah meninggalkan aku sendirian.Dia menunjuk pelbagai cara untuk mengatakan betapa Dia mencintai umatNya,Dia mengasihi aku sebagai seorang umatNya yang sungguh dia cintai mungkin dengan cara yang berbeza.

Di lembaran bahagian ini aku yakin tiap kita pasti pernah menjalani dan mengalaminya tanpa kita sedari mungkin cara kita yang melewatinya saja yang berbeza. Tapi pesanan utama yang ingin ku sampaikan adalah untuk para wanita diluar sana. Yang pertama sayangi diri anda sendiri,kalau anda tidak mencintai bahkan menghargai diri anda sendiri bagaimana kau mengharap orang lain berbuat sebaliknya kerana mereka seperti pantulan cermin diri kita sendiri. Kedua tahulah harga diri mu lebih dari segalanya jangan pernah merendahkan hargamu meski seberapa cintanya dirimu terhadap orang lain but please know your worth. Ketiga sisakan Cinta untuk diri sendiri jangan berlebihan mencintai orang lain selain diri sendiri kerana seandainya kau terlalu mencintai orang itu akan menjadi senjata yang sangat menyakitkan bahkan bisa membunuh diri mu sendiri setidaknya jikalau mereka tidak sesuai dengan harapan yang telah kau bayangkan rasa kecewa sakit itu tidak terlalu dalam. Yang terakhir yang paling penting pesan ku seandainya kalian masih terperangkap didalam sebuah hubungan yang tidak sihat(Toxic Relationship) aku doakan semoga kalian cepat menemui penyelesaian tidak tidak yang ku harapkan semoga kalian bisa secepatnya menemui jalan keluar meski yang kalian rasakan itu jalan buntu percayalah kepada ku ada jalan keluar dan seharusnya kalian lepaskan dan keluarlah dari zona nyaman yg kalian cipta sendiri itu yang sebenarnya sebentar lagi harga mahal yang harus kalian bayar kalau masih memilih untuk bertahan di Hubungan yang tidak sihat (Toxic Relationship).

Aku tahu tidak akan pernah mudah tapi percayalah dirimu sendiri mintalah pertolongan dari orang yang bisa kau percayai.Bersuaralah keluarlah mencari bantuan,kemurungan terperuknya dirimu kan membuat semua ini tidak akan pernah berubah. Kau tahu diantara banyak kenyataan yang aku pelajari, Sifat manusia itu tidak boleh diubah dan tidak akan pernah berubah kalau diri dia sendiri tidak ingin berubah jadi kenapa harus kamu membuang waktu terlalu lama untuk bertahan dan berharap dia akan berubah setelah melihat pengorbananmu?itukah yang kau harapkan?Sekali sifatnya begitu dia tidak berubah kerana dia tidak mau berubah.Diluar sana masih ada banyak yang menyayangi dan mencintaimu,masih ada banyak yang menghargaimu bukan dia.Aku doakan semoga kalian kuat,kuat seperti aku.

Aku berharap dari lembaran yang akan segera aku buka kembali ini bisa menjadi pengajaran juga kepada kalian diluar sana mungkin bisa menjadi kekuatan untuk yang lagi berjuang keluar dari kisah yang hampir sama seperti ini.Aku doakan semoga kalian selalu dalam lindunganNya.

5 cengkramanWhere stories live. Discover now