PART 3 I HAVE TO MOVE ON

37 0 0
                                    

Keesokan harinya Lady bangun pada pukul 5pagi awal lagi dia bangun supaya dia tidak terserempak sama tue dua orang dalam tue rumah, awal pagi dia memasak Nasi goreng campur udang kering dan meletakkan  diatas meja, lalu meninggal sticky note “Makan nie kasi habis, Lad” Lalu lad bersedia ke kerja dan terus memandu ke tempat kerjanya pada pukul 6 pagi, dia meminta tolong sekuriti untuk membuka office, Lady terus melakukan kerjanya sambil fokus sebelum jam 9pagi siap sudah kerja Lady, itupun baru orang-orang office datang, kawan Lady pergi ke meja Lady “ui geng awal juga kau”sapa Alice, “Awal lagi Ms Liew”Bilang Lady supaya tidak kedapatan awal datang, “Yala tapi selalu kau yang selalu lambat “Perli Alice “Biarla ba sya awal harini,Kalau sya lambat salah kalau sya awal salah “Dengus Lady, “Lek bha sya cakap saja”Bilang Alice sambil ketawa. “Tinggal tunggu dokumen lagi nie “Bilang Lady “Ya ampun Lady ko buat semuakah?”Teriak Alice sambil ketawa “Ya , sya bosan bha tadi jadi ada masa terluang buat lah”Bilang Lady. “Ko ada masalah kah nie?”tanya Alice macam tau-tau saja dia “Tidakla, manada”Bilang Lady, “Ko gaduh ka sama Ace sampai ko datang awal pigi kerja?Tanya Alice “Teda bha teda, jangan please soalan ganjil “Bilang Lady sambil ketawa. “Hm yalah, kalau ko ada masalah ko bagitau saja sya “Bilang Alice “Okay”Bilang Lady. “Kalaulah ko tau apa perasaan sya sekarang “Fikir Lady.
Masa berlalu dengan sangat lambat, masa tue Lady ingin mencari tempat sewa baru dia tidak mau menyewa lagi dengan dorang Mark dan Nelson. Apalagi dekat dengan Mark seperti menaruh harapan dengan Lady untuk kembali dengan dia.  “Ish No way”Fikir Lady. Mark seorang lelaki yang baik actually and caring macam tue, Mark nie ex Lady sewaktu mereka sekolah menengah. Lady masih menaruh harapan dengan Ace dia masih ingin kembali dengan Ace but before that dia harus mencari tempat tinggal lain away dari ni dua orang.
Masa rehat Lady Cuma membeli Mocha ice blend favourite drinks si Ace, jadi dia lunch itu saja sambil mencari bilik sewa lain atau rumah sewa lain. “Oi perempuan, itu saja ko makan?”Bilang Alice “Sya inda lapar, sya makan nasi bha tadi pagi jadi sya masih kenyang”Bilang Lad yang malas melayan kerenah kawan dia. “Yala, berdietla bha sangat”Ejek Alice. Tapi Lady membiarkan dia bercakap sendiri. Lady jatuh ke lamunanannya.”Oi ko dengar kah”Bilang Alice dari tadi mengunyah wafflesnya . “Ya dengar bha”Tipu Lady pedahal tiada satu pun dia dengar Alice becakap tadi “Ihh entah la kau Lad”Marah Alice. “Sorry bha, sya mencari tempat tinggal bha ne skg, bilik sewa macam tue. Ohya kenapa sya tidak tinggal sama kau kan !”Bilang Lady, “Mana boleh”Teriak Alice “Ee Kenapa”Bilang Lady “susah nanti sya mau bersweet-sweet kalau kau disana”ketawa Alice. Lady pasrah dan berhenti pencariannya “esok lagilah sya cari”fikir Lady.
Petang itu Mark dan Nelson belum pulang, biasalah kalau kerja di Saloon dorang tutup jam 8 malam lepastue pembersihan lagi kalau teda customer kalau ada customer mau jam 10 malam juga dorang habis kerja. Lady sampai diperkarangan rumah tepat jam 6 petang, masuk-masuk saja Lady terus memasak dinner, dia masak sup saja dan biarkan didalam lanjang supaya dorang dapat kasi panas karang sama masak nasi, dan menggoreng ayam lepastu dia dinner sendiri. Selepas dinner dia terus mandi dan cuci kainnya dan menyidainya veranda belakang. Lepastu dia tulis di sticky note “Sup ayam for diner kasi panas dlu  baru kamu makan, Lad”.
Selesai saja semua, Lady melihat telefonnya, 10 missed call dari Mark dari tengahari dan 3 Mesej juga dari Mark. “Jam berapa kau pulang?” “Apa kauu buat?” “Kenapa tida angkat call sya” semua dibluetick. “Malas sya oh begini”Dengus Lady dalam fikiran. Bukan apa tapi dia tidak mau membebankan orang dia tidakmau orang lain yang sayang dia lebih sepertimana si Ace pernah sayang dia, dalam hati dia Cuma si Ace saja jadi takkan dia layan si Mark juga, ada penyesalan juga dia bagi numbur dia sama si Mark. Tapi dalam masa yang sama fikiran dia pun pikir jahat  pasal si Ace mesti sekarang dia tengah cari penganti tue “Fikir Lady sambil mengeluh tapi cepat-cepat dia padam fikiran buruk itu “he wouldn’t do that,right? Please don’t.”Nangis Lady. Sambil mendengar lagu sad playlist yang diulangnya last-last dia tertidur.
Malam tu mereka pulang, Nelson terus ke dapur untuk mencari makanan, Nelson memanaskan sup yang didalam lanjang lalu menyediakan piring untuk dia dan Mark.
Mark berdiri di depan pintu Lady, “Ada sya buat silapkah?Fikir Mark, lalu Mark masuk kedalam bilik dan mengambil tuala untuk mandi, selesai mandi Mark dan Nelson makan, “Siok oh kan macam nie ada tukang masak”Bilang Nelson. “Enjoy it while you can”Bilang Mark lalu senyum sinis.
Selepas makan macam biasalah mereka mencuci piring dan masuk kedalam bilik masing-masing. Mark mencuba menelefon Lady beberapa kali tapi Lady off telefonnya. “Is it something i did? Why is she avoiding me”Fikir Mark, “Ko okay ka?”Tanya Mark menghantar pesanan chat kepada Lady, 1 tick. “Talk to me please, I promise i will be always here”Ujar Mark sekali lagi. Masih 1 tick. “Kenapa dia nie”Bilang Mark kepada diri sendiri tidak pernah dia berperasaan seperti ini, dulu dia kenal Lady seorang yang ceria and akan selalu menge-call Mark berkali, walaupun Mark tengah main game Lady tidak peduli dia kena marah oleh Mark malah dia akan ketawa-ketawa lagi, dia jenis yang sangat suka kacau hidupnya, even masa Mark kerja pun Lady akan sentiasa tanya “Apa ko buat? “Ko dimana” Ko sama siapa? Semua tue, Mark sangat merindukan Lady yang ceria itu, yang akan call dia saat Lady bangun, yang akan call saat dia hendak tidur, malah dulu Mark selalu menyisihkan Lady dan memarahi Lady “Bolehkah jangan kau kacau sya”Marah Mark kepada Lady dulu, pernah lagi dia menyuruh kawan sekerjanya mengangkat panggilan Lady, perempuan lagi tu, lepastu Lady menanya “Siapa nie?”Tanya Lady dengan perempuan itu, “GF si Mark “Perempuan itu kata, “Yaka? Siapa nama kau?”Tanya Lady lagi dengan nada agak marah “tidak tidak bha, sorry sya main-main saja, kawan kerja Mark bha nie, Si Mark ada customer jd dia minta tlg sambut”Bilang perempuan tu, “Ohyaka,siapa nama kau?”Bilang Lady lagi “Erkk soryy aa sorrry “Kata perempuan itu terus menutup panggilan mereka.
semua tue seolah-olah berlalu sekarang Lady bukan jenis yang macam itu lagi. Sekarang Lady sejenis yang acuh tak acuh tidak lagi mau mempedulikan Mark, Mark mahu yang Lady dulu, yang ceria saat ada Mark dan sentiasa meminta perhatiannya. Dia menyesal juga buat Lady macam tu dulu.
Why is she avoiding me now?”Tanya Mark kepada dirinya sendiri.

Will you stay with me Where stories live. Discover now