Memang rutin hariannya bangun awal lah kan, jam 5.30 pagi Lady bangun sudah, dia tingu henfon ada 20 missed calls dari Mark dan sebelum dia on data dia uninstall dulu whatsapp supaya dia tidak terima apa-apa mesej dari Mark, today dia mau fokus kerja, fokus diri dia dan fokus macam mana mau cari Ace balik. Selepas itu dia kira sehingga 5 dan bangun dia buat sedikit stretching lalu terus pigi masak, harini dia masak Mihun Goreng sama sayur sawi saja, dia masukkan Mihun Goreng kedalam bekal dan membawa bekal itu ke biliknya dan menulis di sticky note “Mihun Goreng for Breakfast, Kasi habis, Lad” terus dia meletakkan sticky note itu diatas meja dekat dengan mihun goreng and mengambil tualanya dan terus mandi and get ready untuk ke kerja. Selesai saja bermakeup and menggunakan outfit for the day dia terus mengambil handbag dan melangkah untuk keluar, sekali dia keluar si Mark berdiri di depan “Awal juga ko jalan”Bilang Mark sambil memeluk tubuh. “Ya, sya ada meeting, sama ada event, bigboss china kami sini skg “Tipu Lady, “Ohya? Masa MCO nie ada bigboss china turun, wow hebat”Bilang Mark dengan nada yang mengejek and tahu ditipu. “Just move away, sya busy nie”Bilang Lady “Kenapa? Apa sya buat sama kau sampai ko selalu avoiding me”Tanya Mark “Manada sya avoiding kau, sya mau pigi kerja bha nie”Bilang Lady sambil merenung Mark dan berfikir sorrylah Mark sya belum dapat membuka hati untuk kau. “Okay”Bilang Mark lalu berundur ke tandas. Lady menghembus nafas lega dan terus masuk kedalam keretanya “Kenapalah pagi-pagi ribut sudah kepala sya”Fikir Lady. Dia terus memecut keretanya ke driveway dan sampai saja tempat kerja sekali lagi oleh sebab awal dia meminta tolong sekuriti membuka pintu office, masuk saja dalam office terus dia on semua lampu, and duduk di mejanya sambil membuat kerj-kerja yang tertangguh kemarin, segala dokumen disiapnya sebelum jam 10 pada masa itu, masa itu Alice tidak turun kerja alasan dia pun dia tidak tau sebab dia uninstall WhatsApp jadi dia call Alice “ko kenapa tidak datang kerja?Tanya Lady “Sya demam, ada pula sya wasap ko jam 4.15pagi tapi 1 tick saja kenapa tue?”Tanya Alice lagi “Sya uinstall WhatsApp,, ada apa-apa penting ka dalam group kerja yang perlu sya kasi selesai harini? “tanya Lady, “Tiada hari lima pula harini aar, jadi semua boss boss cuti, bha ok la sorry ses teda kawan kau kerja today, sya berehat dulu”Bilang Alice lalu mematikan panggilan.
Lady membuat panggilan kepada sepupunya lagi “Hello Lad, everything alright?tanya Lassy, “Hey, can i crash at your place on Saturday and Sunday? Really wanna hang”tanya Lady. “Sure, tapi sabtu sya kerja ko ok bha kan dirumah sya alone”Bilang Lassy, “Okay bha,, see you this evening “Bilang Lady lalu menutupi panggilan mereka.
Pada Petang tu sengaja Lady pulang tepat pada jam 5petang supaya dia tidak terserempak dengan dua orang dalam tu rumah. Sampai saja dirumah dia terus packing beberapa kain dia untuk dibawa ketempat cousinnya, pada pukul 7.30petang dia memasak ayam masak kicap sama sosej goreng untuk mereka dinner, ayam masak kicap dia biarkan didalam lanjang supaya dorang boleh kasi panas dan sosej goreng didalam kontainer atas meja lalu meninggalkan sticky note “Ayam masak kicap and sosej goreng for dinner, will be away for 2 days, Lad” selepas itu dia terus memecut ke tempat sepupunya.
Mark & Nelson
“Dimana si Lad pigi, kau tau?”tanya Nelson kepada Mark, “tetau teda pula dia bagitau”Bilang Mark, “Kamu bergaduhkah?”tanya Nelson lagi “teda”Bilang Mark, Mark membuka pintu Lady tapi berkunci, “Dimana bha nie orang pigi”Tanya Mark kepada dirinya sendiri, lalu meng-call Lady balik-balik, Mark menghembus nafasnya dan berbaring, “Kenapa bha dia nie”fikir Mark. “Mari minum”Pelawa Nelson dengan Mark, Mark keluar dan mereka meminum 2 set satu orang. “Ko sama Lady arr macam ada konflik ohh”Bilang Nelson “Manada, konflik apa juga kalau teda apa-apa”BIlang Mark dengan membuat nada yang seperti menjengkelkan, “hm yalah, maybe Lady ada masalah kali yang dia tidak bagitau kau, bagus ko pujuk-pujuklah dia tue”Bilang Nelson.
Malam itu Lady on telefon and dia install balik whatsapp, banyak mesej masuk dari group dan juga missed calls dari Mark dan mesej dari Mark. Dia rasa serba salah dengan Mark, lalu menelefon Mark memang la berani becakap kalau mabuk suda kan. “Ko dimana?”tanya Mark dengan suara yang marah bercampur sedih. “sini pat anu, anu bha ne kami ada anual event”tipu Lady, “ko mabuk ka nie?”tanya Mark, “ya dikit-dikit mabuk bang”Bilang Lady cuba buat lawak, “bha ko balik lah atau ko mau sya ambil kau?”tanya Mark. “ihh no, no bha mark, sya ok nie, sini da sya druma kazen sya,sya mo tnya ko bha”bilang Lady yang entah apa sudah keberanian dia “Apa tanyalah”bilang Mark, “teedala, malas suda sya mau kacau-kacau kau nanti kau cakap masa mabuk saja ingat ex”bilang Lady sambil ketawa mabuk dia. “Hm sya pi ambil ko la,ko telampau mabuk suda nie”Bilang Mark, “Tidakpayah bha sya bilang tu”Bilang Lady macam mau nangis sdah tu suara dia terus Lady kasi off telefon dan tertidur sambil menangis.
Lassy yang baru balik dari kerja “awal juga nie manusia mabuk”bilang Lassy yang nampak Lady berampai suda di tempat tidur, dia melihat telefon Lady balik-balik dia kena call oleh Mark,jadi Lassy menjawab “hello?”Lassy, “Hello ko dimana?”tanya Mark terus tanpaa menanya siapa yang di talian, “Ko cari si Lad?, dia dirumah sya, dia tetidur suda tue, siapa nie”tanya Lassy “BF dia”Bilang Mark, “Eh bilang Lassy, yaka?”tanya Lassy lagi, “Tiapalah kalau dia tetidur suda, jaga saja dia”Bilang Mark lalu mematikan panggilang mereka. “Kenapa tue?”tanya Nelson. “Si Lad mabuk sana ruma kazen dia”Bilang Mark. “Oh BF ka?”Ketawa Nelson. “Ish itu saja”Bilang Mark sambil ketawa. “Biar la dia disana dulu,mungkin adalah masalah dia tue”Bilang Mark.”Ok BF lady”Ejek Nelson sambil ketawa terbahak. Mark malas melayan gaya kawan dia tue jadi dia masuk bilik sambil mengingat perbualan dia sama si Lady “Apa maksud dia tue arr bila mabuk baru ingat ex? Kenapa dia cakap macamtue”Fikir Mark.
Lady terbangun, “Dei sakit kepala sya kuat pula tue walaupun minuman murah”fikir Lady. Dia mencapai telefon dan men’check kalau ada mesej atau apa-apa. Nampaknya tiada. Dia masuk sekali lagi dalam whatsapp sambil scrolling-scrolling and tengok what was going on peoples lives dalam contact dia . Trus dia buka mesej Mark, Mark – online. “Mesti dia chat sumandak dia laitu kalau subuh-subuh jam 3 macam nie pun online dasar buaya”Bilang Lady terus menerus menuduh. Tidak lama kemudian “Ko bangun suda?”Pesanan chat dari Mark, dua hati betul Lady mau reply mesej dia, “Damn menyesal sya terbangun “fikir Lady. Last-last dia reply juga
“Ya baru bangun,”Lady
“Apa ko mau kasitau sya tadi?”Mark
Berabis Lady berpikir “aik apa mala? Kasitau apa? Trus dia teringat yang dia cakap kalau mabuk baru cari ex. Lady diam sejenak dan sangat tersangat menyesal untuk cakap benda macam tue. Jadi dia berpura-pura tidak tau
“Teda, apa gia?”Lady
“Ouh teda lah”Mark
Berabis Lady menepuk tangan aduii kenapa sya cakap macam tu apa nie, adeiiiii !! bilang Lady sambil menepuk – nepuk muka dia.
“Ko buat apa?”Mark
“teda nie, mau pigi mandi”Lady
“Jam 3 pagi suda nie”Mark
“ya biar la, teda juga antu tue”Lady
Trus dia off data , charge phone and mandi.
“Hmmm “Mark
1 tick saja mesej lepas Mark send “Hmmm” . Mark duduk termenung diruang tamu , lepastue dia main game. Selepas bermain game tiba-tiba datang mesej dari ex Mark “I miss you dear”Cherry. Mark tidak mereply chat cherry. Dia Cuma delete trus tue chat.
Cherry adalah ex Mark yang mata duitan dan tidak pernah hargai pengorbanan Mark sama dia, semua duit dia sudah dia bagi cherry, sekarang tiada duit baru mencari Mark balik dengan alasan rindu, alasan cinta. Wujudkah cinta dalam hati Cherry? Malam tu Mark off telefon dia sebab dia benci kalau si Cherry balik-balik chat atau call dia, dia sangat berbeza dengan Lady, kalau dulu Lady selalu chat and call dia sebab Lady memang jenis straight to the point and dia memang ada crush dengan si Mark, and Lady tidak pernah tanya pasal duit dia, sekarang dia tau membezakan orang yang suka sebab ikhlas dengan orang yang suka sebab duit.
Pagi itu, Ahad. Tinggal Nelson dengan Mark dirumah, “Ko punya ex chat sya td pagi”Bilang Nelson, Ko block saja ba tue “Marah Mark. Sudah “Nelson, “Apa dia chat?”Mark “Dia tanya kalau kau ada dekat sya atau inda”Nelson. Biar la dia tue minta duit saja tue”Bilang Mark. Hari itu dorang menjalani hidup dorang macam biasa, dorang pigi makan diluar dan melepak-lepak dirumah sambil main game as usual. Tiba-tiba datang Cherry dirumah “Dear?” Bilang Cherry lalu masuk rumah dorang tanpa diundang. “Apa ko mau? Kenapa ko pigi”Teriak Mark. Ko keterlaluan sudah sampai ko pigi sini “tambah Mark . “dear i need you, sy inda dpt move on, sy inda dpt hdup tanpa kau, pls dear “Bilang Cherry menangis-nangis palsu. “ 1 tahun suda tapi inda dpat move on? Punya palsu ko nie “Marah Mark. Mark masuk dalam bilik dan mengunci dirinya didalam bilik sampai Cherry jalan. Nelson Cuma duduk disana sambil pura-pura main telefon. Lalu mengangkat muka melihat cherry yang tercegat berdiri sana. “Kenapa?”tanya Nelson, cherry berteriak sambil memaki dan keluar lalu berjalan menuju ke keretanya.
“Dia sudah jalankah?”Mark menghantar chat kepada Nelson
“Siapa sudah jalan?”Lady
Mark terkejut sebab dia silap menghantar pesanan kepada Lady.
“Eh sorry silap send”Mark
“Ouh okay,” Lady
Mark menelefon Lady. “Ko buat apa?”Mark, “Hm teda, lepak-lepak saja. Kenapa call?”Lady, “Saja rindu, kenapa tidak boleh kah?”Mark . Lady tercegat sebentar tidak tau apa mau cakap, terus dia bilang, “Apa gia?tidak jelas ouh suara kau, sya diluar bha nie banyak kereta inda dengar?”tipu Lady terus Lady mematikan panggilan dan kasi silent phone.
“Kenapa tue? BF kau? “Ejek Lassy
“Sya teda BF”Bilang Lady
“Tu malam ada org call, nama dia dalam phone kau Mark, diabilang knun dia BF kau”Bilang Lassy
“Astaga Manada, kawan saja tue, mengada-ngada betul dia”Lady.
Malam itu Lady pulang,kerumah, tapi dia tunggu yang dorang semua masuk sudah off lampu ruang tamu baru dia balik.
Pukul 10.30 malam, dia sampai dekat gate rumah, dia pelan-pelan buka gate dan memakir keretanya sebelah kereta Mark dia sudah off lampu kereta sedia, nasib ber-on tu lampu garage”fikir Lady. Lady pelan-pelan membuka pintu depan “kalau ada anjing nie suda sya kana salak”fikir Lady. Lady membuka pintu depan secara pelan-pelan macam takut kanapatan pigi meginum. Lady masuk saja diruang tamu Lady terkejut sebab nampak Mark sedang bertidur diruang tamu, “kenapa dia tidur sini banyak nyamuk”fikir Lady,lalu Lady tutup pintu secara pelan-pelan dan menguncinya. Lady cepat-cepat berjalan menuju kebilik lalu membuka biliknya “Tak!”Bilang bunyi tu pintu bilik kena buka”Shhhh”Bilang Lady sama tue pintu , terus cepat-cepat Lady masuk dalam bilik dan membakar racun nyamur danmeletakkan diluar, dan mengambil extra comforternya untuk kasi pakai si Mark.
YOU ARE READING
Will you stay with me
RandomLady seorang gadis biasa yang suka gaming and berkerjaya seorang Administration di sebuah Syarikat di Bandar Kota Kinabalu . Hidup Lady penuh dengan suka duka sejak bersama Ace, tetapi jodoh bukan bersama mereka, lalu Lady menyewa di tempat lain dan...