BAB 6 - BAHAGIA (COMPLETED)

309 15 5
                                    

Selepas kejadian tersebut, kami pun balik ke rumah aku. Aku nak tunjuk result dekat mak ayah aku. Tapi sebelum sampai ke rumah, Ri berhenti di satu pondok bas, agak terpencil.

"Deen, aku boleh explain", katanya.

"Ri, aku tak marah lah. Aku tau Ali tu macamtu, dia tu memang perampas. So, don't worry okay. I trust you", kata aku.

"Lega aku bila kau cakap macamtu, thanks tau", kata Ri.

"Dah, jom, aku nak tunjuk result aku dekat mak ayah aku. Nanti kau boleh video call mama dan papa kau untuk tunjuk result", kata aku.

"Okay, jom", kata Ri. "Oh, satu lagi soalan, sayang jugak eh kau dekat aku?", tanya Ri.

"Giler tak sayang, suami kot", sambil aku menampar manja bahu Ri yang kekar tu.

Beberapa minit menunggang motorsikal kami sampai di rumah aku.

"MAK! AYAH! Deen dapat yang terbaik! Dapat 9A!", kata aku sambil menjerit.

"Alhamdulillah, alhamdulillah, syukur kepada Allah Deen", kata ayah aku sambil memeluk aku. Mak aku pun peluk aku. Tinggal Ri dibelakang.

"Ri pun dapat TOP 5 ayah", saje je aku kuatkan perkataan top tu, sebab dia top aku. HAHA

"Kalau macamtu , meh sini peluk sekali", kata ayah aku menarik Ri. Ri terberada di belakang aku, terasa dia batang dia tu kena punggung aku yang gebu tu.

Selesai berpeluk, kami pun masuk ke rumah. Mak aku dah masak makanan, then suruh Ri makan sekali. Kami pun makan sekali. Selera betul dan hari ni adalah cheat day aku. SO, memang bantai lah! Haha

"Mak, lepasni Deen nak pergi rumah Ri, sebab nak tengok talk fasal pilihan nak masuk universiti atau masuk tingkatan 6, boleh tak mak?", tanya aku dekat mak aku.

"Boleh, janji kau jangan menyusahkan Ri dan mak ayah dia sudah, jaga diri elok, senonoh sikit", kata mak aku.

"Takde apa lah makcik, Deen bukan buat apa pun, kekadang dia menyapu dekat bilik saya je", kata Ri.

"Ha bagus lah, tolong-tolong orang yang dah banyak tolong kita. Terima kasih tau Ri", kata mak aku.

Aku buat muka.

"Ha buat muka, ingat comel", kata mak bergurau.

Kami pun sambung makan. Selesai kami makan, aku pun ambil bag aku yang berisi sijil aktiviti ko kurikulum dan kurikulum sebagai rujukan.

"Mak, ayah, Deen pergi dulu tau, Assalamualaikum", kata aku.

"Elok-elok, jangan laju sangat ye. Walaikumsalam", balas mak dan ayah aku serentak. Aku melambai ke arah mereka.

Sesampai kami di rumah Ri, Ri terus membuat video call untuk menunjukkan result dia dekat mama dan papa dia.

Calling....

Calling....

Calling...

"Tak dapat lah...", kata Ri.

"Cuba lagi, mana tau dapat",kata aku.

Calling....

Calling....

Calling....

"Tak dapatlah, biar lah, nanti aku call la dorang", kata Ri sedih.

"Okay, jom g bilik kau, kita kan nak tengok talk tu", kata aku,

Selesai kami tengok talk tu dalam 1 jam juga lah. Boleh tahan mengantuk aku. Aku tengok Ri dah tersengguk-sengguk dah tadi.

Aku pun berbaring di atas katil Ri dan Ri berkata sesuatu kepada aku,

"Aku jealous dengan kau Deen".

"Kenapa?", tanya aku sedangkan aku dah tahu jawapan dia apa.

"Ye la, kau ada mak ayah yang sentiasa ada dekat dengan kau. Semua benda boleh cerita dan bila kau cerita dorang dengar cerita kau, aku?", kata Ri sambil duduk di hujung katil.

Aku pun terus memeluknya dan berkata,

"Ri, setiap orang dalam dunia ni ada bahagian masing-masing. Ada rezeki masing-masing. Kalau nak ikutkan jealous, aku pun jealous dengan kau. Kau ada duit, kau ada rumah besar, bilik cantik. Aku? Tapi aku bersyukur dengan apa yang aku ada sebab itu yang mak dan ayah aku mampu sediakan buat aku", kata aku.

Ri berpaling.

"Dengan sini, kita hidup dalam dunia ni, kena banyak bersyukur Ri. Aku bukan ustaz yang pandai keluar hadis semua, tapi kira logiknya, kalau kita bersyukur dengan apa yang kita ada, sudah tentu kita akan hidup senang", kata aku.

"Aku ada kau sekarang", kata Ri.

"So, kena bersyukur lah!, boleh?", tanya aku kepada Ri.

"Boleh sayang", kata Ri lagi.

"Ha, macamtu lah", kata aku.

"Ri, kalau bolehkan aku nak kita sentiasa bersama hingga ke akhirnya, tetapi, jikalau di pertengahan perjalanan hidup kita berdua ada halangan dan dugaan, atau mungkin keluarga kita tahu fasal kita dan tidak resut hubungan kita, kita kena redha dan dengar apa kata mereka ya?", kata aku.

"Aku faham Deen. Kita harus mempersiap diri kita dengan segala kemungkinan tetapi untuk waktu sekarang, we need to cherish diri kita masing-masing and we need to live in this moment", kata Ri.

Aku faham dengan keadaan dan sekarang aku dan Ri tewas dengan nafsu kami masing-masing. Aku tak tau selama mana kami akan tewas, rasa ingin berubah itu sentiasa ada dalam diri kami dan kami sendiri maklum yang ini adalah salah. Namun begitu, pilihan kami untuk bersama buat waktu ini. Kami akan sentiasa cuba membahagiakan diri masing-masing, sehingga satu mana nanti jikalau takdir menidakkan hubungan kami, kami redha tapi buat masa sekarang, kami bahagia.


************************************

Yuhuuuuu.. dah setlled dah cerita ni... amacam? okay ke? rasa macam nak sambung sebab dorang habis belajar kan? Macam nak tulis cerita after that...ha gitu.

Korang rasa?

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 03, 2021 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

MUNGKIN NANTI (COMPLETED)Where stories live. Discover now