Damia dan Dhia terperangkap dengan kesesakan jalan raya. Damia mendengus. Minah ni kan. Aku dah cakap petang ni confirm jammed teruk. Nak jugak balik rumah.
Dhia dengan muka selamba badaknya menyanyi lagu yang disiarkan di radio. Wuu. Lagu jiwang kegemaran aku.
I remember the day you told me you were leaving
I remember the make-up running down your face
And the dreams you left behind you didn't need them
Like every single wish we ever made
I wish that I could wake up with amnesia
And forget about the stupid little things
Like the way it felt to fall asleep next to you
And the memories I never can escape
'Cause I'm not fine at all
(Amnesia-5 Seconds of Summer)
Dhia dan Damia menyanyi seperti orang gila. Sekurang kurangnya adalah hiburan.Damai risau. Dia teringat lagi, lagu ni bila Dhia dengar mesti nangis. Menghayati kononnya. Dia menjeling ke arah kawan baiknya.
"Ready dah semua?." Tanya Dhia.
"Dah." Jawab Damia.
"Yeay.Mari mulakan.Meh aku on TV tu." Kata Dhia.
Malam ini, masing masing nak menghiburkan diri dengan menonton movie. Damia menggeleng.Dhia anak orang kaya pun beli CD cap pasar malam. Bak kata dia 'kita nii beli kat pasar malam sudahlah. Lagipun kita tengok sekali je.'
Sedang mereka menangis dan tisu sekotak sudah habis dibedal, bunyi telefon rumahnya berbunyi.Dhia merengus. Siapa pulak tengah call time part sedih ni. Kacau jee lah.
Damia mengangkat gang telefon.
"Helo?"
"Dhia, kenapa suara kau lain gilaa?"
"Ni Damia lah. Dhia tengah busy tengok TV. Nak saya panggil dia ke?"
Damia menjerit. "Dhia, along kesayangan kau telefon!"Dhia yang sedang khusyuk tengok TV terus berasa girang dan terus berlari ke arah Damia.
"Along!"
"Dhia,kenapa suara serak ni? Damia pun sama. Asal masing masing menangis ni?"
"Dhia dengan Damia okey lah. Kitaorang tengah tengok movie. Elok elok jee tengah part sedih,Along pergi call." Protes Dhia.
"Hamboi, halau Along eh? Erm majuklah."
"Ehh, dah tua bangka dah ada anak 4 pon masih nak merajuk dengan kita ke?" Usik Dhia.
Syazwan ketawa. Adik adiknya masih rapat together. Rindunya aku dengan Rayyan dan Dhia. Dua adiknya yang dibesarkan olehnya sendiri sejak umurnya 24 tahun.
Tiba tiba wajah ayahnya muncul di fikiran. Mata Syazwan bagaikan berapi. Bertapa marahnya dia kepada ayahnya lepas apa yang berlaku.
"Assalamualaikum, mama!" Sapa Dhia.
"Waalaikummussalam,Dhia! Damia! Rindunya mama dengan korang!" Datin Adilah memeluk mereka dengan erat.
Dhia menyalami tangan mak mertuanya. Kemudian Dhia mengangkat kaki ke bilik suaminya.
Pintu dibuka.Dhia memasuki bilik suaminya. Dia melihat persekitaran bilik suaminya. Bersih. Susunannya sama setelah Dhia lama tidak datang ke rumah ibu mertuanya.
Dhia keluar dari bilik suaminya,dan menuju ke bilik yang paling hujung sekali yang berhampiran dengan tangga rumah itu.
Dhia tersenyum melihat bilik itu. Bilik itu, mereka mengabadikan sebagai tempat mereka meluahkan perasaan. Dia tersenyum kecil. Masih teringat lagi kisah bagaimana mereka bertemu.
*flashback.*
Dhia yang ketika itu sedang sibuk menyiapkan kerjanya yang banyak bak Gunung Everest. Ketukan pintu sebanyak tiga kali membuatkan Dhia mengangkat muka dan menjerit kecil. "Masuk"
Abangnya,Rayyan memasuki dengan wajah tampak serius. Baru habis gaduh ke ni?
"Dhia Aqifa,you're fired." Kata kata Rayyan yang menusuk jiwa ke jantung.
Dhia terlongo sebentar. Aku kena pecat? What the hell ?!
"Kenapa aku kena pecat pulak? Tak de angin,tak de ribut terus jee kata aku dipecat. Asal ni?" Dhia mahukan kepastian.
"Kau fikir aku suka sangat pecat orang terutama adik aku sendiri? Aku pecat kau sebab 'bakal' suami kau yang suruh." Kata Rayyan.
"Wau. Memandai dia je nak pecat orang bagai." Protes Dhia. Benggang ni.
"Future husband kau kata, biarlah bini dia tak yah kerja. Katanya, nanti bebankan kau. " Jawab Rayyan.
"Kau ada number dia tak?"
"Nah. Lagipun memang dia suruh kau telefon dia."
Rayyan menghulurkan kertas berisi nombor future husband.
Dhia merampas dengan rakusnya dan berkata. "Okey. Kau boleh keluar."
Dhia menelefon bakal future husband yang dia sendiri tidak kenal. Ayahnya sendiri yang datang entah dari mana berkata ada orang meminang dia dan alongnya pula memaksa Dhia terima pinangan lelaki itu. Sejujurnya, aku sekarang jadi tunangan orang. Dua bulan lagi aku akan diijab kabulkan.
"Helo?"
"Dhia Aqifa right?" Teka future husband Dhia.
"Yes. Why you want to fired me huh? Lagipun awak tu bukannya bos saya!" Marah Dhia.
"Memang saya bukan bos awak, tapi saya ni 'bakal' suami awak." Dia menekankan perkataan 'bakal'
"Okey. Bye. And last, I hate you." Kata Dhia.
*flashback end*
Author writing.
Haii! This chapter dilebihkan flashback right? Kini, readers dapat mengetahui yang Dhia kena kahwin paksa. Ayah Dhia entah ke mana. Jadinya readers akan mengetahui asal usul Dhia. Dan I really love lyric song i put in this chapter. Lagu Amnesia by 5SOS.I really love that band.Yeppi ._.
NUR HIDAYAH