Penat mengusai diri Dhia dan Damia. Tepat pukul 9 malam, mereka tiba dirumah ibu mertuanya. Dah dua hari duduk sana. Best jugak. Makan tak yah masak.Masakan mama pon tip-top. Fuh.
Mereka berdua memasuki perkarangan rumah banglo 2 tingkat. Dhia dan Damia serentak memberi salam.
"Assalamualaikum." Jantung Dhia seakan berhenti berdegup. Iphone 6 yang dalam genggamnya dilepaskan. Matanya mula mengenang. Inikah wajah yang hilang 2 tahun dulu? Dia dah balik? Betul ke ni Syed Izhan bin Syed Mokhtar yang teramat dirinduinya. Katakan semua ni mimpi!
Damia segera mengangkat telefon Dhia. Melihat Dhia kaku dia terus 'mengheret' Dhia dan menyalami ibu mertua Dhia. Adik bongsu Syed Izhan menenangkan kakak ipar yang disanjungi. "Kak, Sara tau akak terkejut. Kitaorang pun terkejut bila dia tiba-tiba datang sini. Akak rehat dulu eh?"
Sara membawanya ke bilik Sara ditemani Damia.
"Ma,Pa, Dhia masih tak boleh terima Izhan ke?" Tanya Syed Izhan.
"Dhia terkejut. Mana tak nya suami dia menghilang 2 tahun sudah. Mama pun peliklah kenapa kamu hilang 2 tahun. Kesian Dhia terseksa." Terang Datin Adilah.
Dhia yang baru saja selesai mandi terus termenung. Air matanya masih mengalir. Di mindanya hanyalah flashback kenangan mereka bersama.
"Sarah, Damia.. Aku nak tidur kat bilik sebelah eh? Korang tak pe en tidur berdua?" Damia dan Sara mengangguk. Bilik sebelah tu bermaksud bilik abangnya. "Tak pe. Akak tidurlah kat bilik sebelah. Sara tau akak Dhia nak alone. It's okay."
Dhia masih merendam air matanya. Pedih hatinya mengingati kenangan mereka. Rumah mereka yang terletak di Damansara apa jadi? Dah 2 tahun aku tak balik rumah aku.
Krekkk.
Tombol pintu dipulas. Dhia segera berlakon tidur-tidur ayam. Terasa seperti orang memeluk dia. Pelukan hangat itu membuatkan Dhia berhenti menangis. Syed Izhan pula meluahkan perasaan kepada Dhia yang sedang tidur. Biarlah dia tak dengar luahan hati aku masa tidur. "Sayang.. Sebenarnya, abang rindukan sangat kat sayang. Abang tau abang salah dengan sayang sebab tinggalkan sayang seorang diri. Abang harap sangat kita boleh bina rumah tangga kita macam dulu. Maafkan Abang,Dhia Aqifa..." Tiba-tiba ada orang menjawab. "Dhia maafkan Abang."
Pelukan tadi terus terlerai akibat terkejut. "Sayang tak tidur lagi?" Dhia mengeleng.
Syed Izhan mengelap air mata isterinya. "Jangan nangis lagi. Abang kan dah balik."
Dhia berjalan ke pintu. Niatnya ingin membasuh mukanya. Sedang dia berjalan ,tiba-tiba Dhia rebah.
Datin Adilah dan Syed Mokhtar yang sedang berbual dikejutkan apabila anak keduanya mengendong Dhia yang pengsan.
Dhia membuka mata. Kat mana aku sekarang?
"Kat mana ni?" Dhia bertanya.
"Sayang kat hospital. Tadi sayang pengsan." Kata Syed Izhan sambil mengenggam tangannya erat.
"Akak okey? Abang tadi macam zombie bila akak masuk wad." Kata Sarah. Dhia tersenyum kecil.
Author writing.
Maaf pendek sangat. Actually tak de idea. Maaf yaa! I think maybe dalam 2 or 3 chapter lagi nak finishkan cerita ni :) sebab nak tumpukan dekat story Aku Suka Dia Forever! and Princess.