الحلقة الثانية من حياة عانس ❤️
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله 🌹تغير وجه والدة يوسف ثم تمتمت بكلمات وهى تضع يدها على فمها بإستحياء ....يا لهوى ليكون الواد الحيلة اللى عندى معيوب وعشان كده مش عايز يجوز.
شعر يوسف بما رواد مخيلة والدته فابتسم قائلا...لا مش اللى بالك فيه يا ست الكل ، متقلقيش أنا عال العال .
والدة يوسف بإرتياح وهى تضع يدها على صدرها ..الحمد لله يا ضنايا ، امال فيه ايه ؟
يوسف....فيه أن لسه ملقتش الإنسانة اللى تدخل قلبى من اول لحظة .
حركت والدته فمها يمينا ويسارا بإستنكار قائلة...وايه تانى يا واد ، هو انت فاكر نفسك ، عبد الحليم حافظ.
الحب يا ضنايا بيجى مع العشرة بعد الجواز .يوسف..يا ماما افهمينى .
والدة يوسف ..مفيش كلام تانى بينا يا دكترة.
وخلص الكلام واحنا رايحين النهاردة نقرء فاتحتك على نجلاء بنت صاحبتى الروح بالروح عائشة.ضم يوسف شفتيه بغضب....يعنى ايه هتجوز غصب عنى ، ده لا يمكن أبدا ، ده حتى البنات دلوقتى بيسئلوهم وهما بيختاروا ، وانا راجل هتجوزنى غصب .
والدة يوسف ...يا حبيبى مش غصب ولا حاجة انا نفسى افرح بيك وهى بنت كويسة اوى وهتعجبك وكمان بنت حلال مؤدبة وطيبة اوى .
يوسف....يا امى أرجوكِ لو بتحبينى بلاش ، سبيها على الله لما يئون الآوان .
والدة يوسف...وبعدين ألا يكون الواد ده حد عمله عمل وعشان كده ملوش نفس للجواز .
طيب اعمل ايه ؟يوسف........بتقولى ايه بس يا ماما عمل ايه وبتاع ، مفيش الكلام ده .
والدة يوسف....طيب اسمع كلامى وأنا متأكدة أن نجلاء هتعجبك .
فچاء على خاطر يوسف فكرة ليلغى فكرة الارتباط بنجلاء تلك .
فتقدم يوسف وقبل رأس والدته قائلا....بقولك ايه يا قمر انت ؟ماتيجى نزور بيت الله احسن من الجواز وسنينه وتيجى وحدة تاخدنى منك وهتندم يا جميل .
فضحكت والدته قائلة...ايوه يا واد يا بكاش انت ، وطبعا مفيش أحلى من زيارة بيت الله يا ضنايا بس برده هدعيلك هناك بالزوجة الصالحة .
يوسف ضاحكا...مفيش فايدة ، بس اهو الدعاء احسن من التنفيذ .
وبالفعل حجز يوسف لعمرة رمضان .
........
مرت الايام على حياة ثقيلة ولاشىء يهون ثقلها سوى أقتراب موعد زيارة بيت الله الحرام .والد حياة وقد رسم على ثغريه ابتسامة مشرقة ...حبيبة قلب ابوها جهزتى الشنطة عشان نتوكل على الله بدرى بإذن الله .
حياة وهى تداعب وجنتى والداها بأناملها ...ايوه يا حبيبى ،مش ناقص حاجة .والد حياة ...تمام على بركة الله .
والدة حياة .....ناقص تسمع الكلام وتخلينى اتصل بأم العريس تيجى تشوفها النهاردة قبل منسافر يا حاج بس مش راضية ، حاول تقنعها يا حاج عشان تبقى الفرحة فرحتين .