ΣΟΥΦΡΑΖΕΤΑ

85 19 7
                                    

Απορία που δυστυχώς θα έχουν πολλοί είναι τι είναι μια σουφραζέτα.

Ο όρος "σουφραζέτες" είχε αρχικά αρνητική έννοια. Πρώτη εμφάνιση έκανε στην εφημερίδα Daily Mail ως "βρισιά" για τα μέλη του κινήματος υπερ στην ψήφο των γυναικών. Ένας δημοσιογράφος χρησιμοποίησε την κατάληξη "-ετα" για να υποδηλώνει ότι είναι κάτι μικρό και ασήμαντο.
Αυτό συνέβη στην Αγγλία τον 19ο-20ο αιώνα. Καθώς μετά χρήση του από τις σουφραζέτες ο όρος έχασε των αρνητική του σημασία.

Η λέξη "σουφραζέτα" προέρχεται από την λέξη suffrage όπου suffrage είναι το δικαίωμα στη ψήφο.

Το 1912 η "Κοινωνική και Πολιτική Ένωσης Γυναικών" διεκδίκησε περιοδικό με τίτλο "Η Σουφραζέτα".

Οι γυναίκες στην Αμερική δεν εστερνίστηκαν ποτέ τον όρο.

Η Νέα Ζηλανδία ήταν η πρώτη αυτοδιοικούμενη χώρα που εκχώρησε ψήφο στις γυναίκες, όταν το 1893 επιτράπηκε σε όλες τις γυναίκες άνω των 21 να ψηφίσουν στις κοινοβουλευτικές εκλογές.

Της ένωσης ηγήθηκε η Μίλισεντ Φόσετ. Η εκστρατεία όμως δεν απέδωσε καρπούς.

Η Έμελιν Πάνκχερστ το 1903 ίδρυσε μια νέα οργάνωση την "Κοινωνική και Πολιτική Ένωση Γυναικών". Η άποψη της Έμελιν, ότι η οργάνωση έπρεπε να γίνει πιο ριζοσπαστική και αγωνιστική. Η Daily Mail βάφτισε την οργάνωση "Σουφραζέτες".

Όσοι τότε ήταν ενάντια του κινήματος έλεγαν ότι οι γυναίκες του κινήματος δεν ήταν αξίες ψήφου λόγω του έντονου συναισθηματισμού που είχαν. Επίσης στήριξαν την άποψη τους στο ότι οι πράξεις του κινήματος ήταν βίαιες και επιθετικές.

Το 1912 το κίνημα ακολούθησε πιο επιθετικές τακτικές. Αλυσοδένονταν σε κιγκλιδώματα, έβαζαν φωτιά σε γραμματοκιβώτια, έσπαζαν παράθυρα και τοποθετούσαν εκρηκτικούς μηχανισμούς. Ο τότε πρωθυπουργό ήταν στο περίπου να κατοχυρώσει το δικαίωμα ψήφου στις γυναίκες υπό όρους να είναι παντρεμένες κτλ.

Στις αρχές του 20ου αιώνα και στον Πρώτο Π.Π. περίπου 1.000 σουφραζέτες ήταν φυλακισμένες στην Βρετανία.

Κατά την διάρκεια του Πρώτου Π.Π. οι  ικανοί και αρτιμελής άντρες μειώνονταν έτσι γυναίκες έπαιρναν τις θέσεις τους. Η εξέλιξη αυτή ανέδειξε τις νέες δυνατότητες των γυναικών.

Λόγω του Πρώτου Π.Π. σημειώθηκε ρήξη στο κινήματος στην Βρετανία. Η πτέρυγα που εκπροσωπούσαν η Έμελιν Πάνκχερστ και η κόρη της, Κρίσταμπελ έδωσε παύση στην φεμινιστική ανυπακοή και συνέβαλαν ενεργητικά στον πόλεμο.

Ήταν μια ευκαιρία να δείξουν οι γυναίκες τις δυνάμεις τους και πως πραγματικά μπορούν να συμβάλουν στον πόλεμο.

Από την άλλη όμως:

Πιο ριζοσπαστικές σουφραζέτες, όπως η άλλη κόρη της Έμελιν, Σίλβια Πάνκχερστ, που εκπροσωπούσε την Ομοσπονδία του Δικαιώματος Ψήφου των Γυναικών, κριτίκαραν αρνητικά τις καμπάνιες στρατολόγησης αντρών της Έμελιν, και τη συμμετοχή των υποστηρικτριών της στην καμπάνια του Άσπρου Φτερού, και συνέχισαν τον φεμινιστικό αγώνα.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

• Η Εθνική Ένωση των Εταιρειών του Δικαιώματος Ψήφου στις Γυναίκες συνέχισε την εκστρατεία την περίοδο του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ προχώρησε και σε συμφωνίες με την κυβέρνηση συνασπισμού.
• Στις 6 Φεβρουαρίου 1918, πέρασε η Νομοθετική Πράξη της Εκπροσώπησης των Πολιτών, η οποία εκχωρούσε δικαίωμα ψήφου σε γυναίκες άνω των 30 που πληρούσαν τα ελάχιστα κριτήρια περιουσίας. Περί τις 8,4 εκατομμύρια γυναίκες απέκτησαν δικαίωμα ψήφου.
• Το Νοέμβριο του 1918, πέρασε η Νομοθετική Πράξη της Εκλεξιμότητας των Γυναικών, εκχωρώντας στις γυναίκες το δικαίωμα της εκλογής στη Βουλή.
• Η Νομοθετική Πράξη Εκπροσώπησης του 1928 επέκτεινε το δικαίωμα ψήφου στις γυναίκες άνω των 21, εξισώνοντας έτσι οριστικά το δικαίωμα ψήφου μεταξύ αντρών και γυναικών .

ΣΟΥΦΡΑΖΕΤΑWhere stories live. Discover now