Wat is het?
Van Dale omschrijft Anorexia Nervosa of Anorexia als;
Anorexia nervosa is een aandoening die zich vaak ontwikkelt bij jonge meisjes tijdens de puberteit, zij zijn onzeker en hebben vaak een verkeerd beeld over hun lichaam, vaak begint het zeer onschuldig met een dieet of het overslaan van een snack, dit bouwt zich echter uit tot een totaal verkeerd en ongezonde levensstijl en vaak ook tot pure uithongering, wanneer er niet tijdig word ingegrepen kan dit in sommige gevallen lijden tot ernstig gewichtsverlies, afbraak van de spieren en in het ergste geval tot de dood.
Hier zijn slechts enkele kenmerken van Anorexia Nervosa: - Nerveus zijn in de buurt van eten
- Dragen van wijde kleding
- obsessief wegen
- koude handen hebben
- vaak moe of afgeleid zijn
- vaak koud hebben
- calorieën tellen
Wie zijn de slachtoffers?
Anorexia word vaak ontwikkeld tijdens de puberteit, het komt opvallend meer voor bij meisjes, maar liefst 95% van de slachtoffers is vrouwelijk, dit komt voornamelijk doordat vrouwen in de maatschappij vooral worden beoordeeld op hun uiterlijk e de maatschappij een bepaald( maar verkeerd) beeld heeft van hoe vrouwen eruit moeten zien.
Bovendien zit er helaas nog steeds een zeer groot taboe op jongens met een eetstoornis waardoor zij hier ook vaak niet over durven praten of hulp durven te zoeken.
Bij anorexia is er een zeer grote kans op hervallen, maar liefst ¼ van de gevallen is chronisch. Dit houd in dat de aandoening zeer langdurig is, in het geval van Anorexia gemiddeld 6 à 7 jaar.
Herstel is in het geval van Anorexia niet eenvoudig ,slechts 45% herstelt volledig, 30% herstelt slechts gedeeltelijk en maar liefst 25% herstelt niet.
JE LEEST
Anorexia Nervosa en haar slachtoffers
Nonfiksi!! DIT IS GEEN VERHAAL MAAR EEN WERKSTUK !! Dit is een werkstuk dat ik heb geschreven op school en ik dacht ik deel het hier om te zien wat anderen erover denken !! TW !! , ED, Anorexia