3. Eerste schooldag

232 10 4
                                    

Samen met Amy en Emma fiets ik naar school. Het is onze eerste echte schooldag op de middelbare school. Vorige week hadden we veel mentorlessen. De mentor, mevrouw in 't Veld, heeft ons veel over de school uitgelegd. Maar vandaag hebben we echte lessen. We kletsen en lachen op de fiets. Het is vijf kilometer fietsen naar school van huis.

Dan komen we op school aan. We zetten onze fietsen in de stalling en pakken onze tassen uit onze manden. Dan doen we onze fiets op slot en lopen we naar binnen, naar ons kluisje. Vorige week hebben we onze kluissleutel gehad, en vandaag kunnen we al boeken en onze jas in onze kluis doen. De kluis van Amy zit naast die van mij, en die van Emma twee boven mij. Er zijn natuurlijk ook kapstokken om je jas op te hangen, maar wij doen hem in ons kluisje. Toen we nog geen kluis hadden, hingen we hem wel altijd op de kapstokken.

Als we klaar zijn, lopen we naar ons lokaal. We beginnen met Frans. Mevrouw Sande komt er al aan lopen en we kunnen meteen het lokaal in. Achterin het lokaal staan drie tafels. Yes! Helemaal achteraan! In elk lokaal staat trouwens in het midden een rij met drie tafels naast elkaar. Ik ga in het midden zitten en pak mijn Franse boek. Er lopen meer klasgenoten het lokaal in. Ik heb ze goed keren kennen, vorige week.
"Goedemorgen, dames en heren! Dit is jullie eerste, echte week op deze school. Ik ben mevrouw Sande, dat wisten jullie van de vorige intro les Frans. Ik ga even noteren waar jullie zitten. Dit worden jullie vaste plaatsen." Er wordt nog wat gewisseld, dat mag. Yasmine komt naar ons toe met haar twee vriendinnen, hoe heten ze ook al weer? O, ja. Met haar twee vriendinnen Sara en Marleen. Ze vragen of zij op onze plek mogen zitten. Dan moeten wij er twee naar voren, maar dat willen we niet. Droevig lopen ze weg. Haha, denk ik.
"Denken ze nou echt dat wij van plek wisselen?" fluister ik. De meiden schudden hun hoofd.
"Goed, ik ga de plaatsen noteren. Wendy en Josje, Marja en Katharine, Joost en.......................en als laatste, Sonja en Nikkie. Oké, de les gaat beginnen. In de intro les hadden jullie al veel info gekregen. Ook over mijn identiteit. Dat hoef ik niet allemaal meer te zeggen. We gaan beginnen met woorden die je al kent. Wie heeft er één?" zegt mevrouw Sande. Er gaan wat vingers omhoog.
"Nikkie."
"Wie ofzo."
"Weet je ook wat het betekent?"
"Ik dacht ja."
"Dat klopt, weet je ook hoe je het schrijft?"
"Ik denk W I E."
"Sorry dat is niet goed. Het is een woord met alleen klinkers. Namelijk de O de U en de I." Mevrouw Sande schrijft het op het bord.
"Nog meer? Ah, Wendy?"
"Non. Dat betekent nee en je schrijft het als volgt: N O N."
"Goedzo, alle info die ik weten wou." Ze schrijft het op het bord.

Na Frans hebben we twee uur handvaardigheid. Dan is het kleine pauze en kletsen we veel. We gaan op de trap zitten. We hadden gezegd dat we hier elke pauze gingen zitten, tegen elkaar. Dat doen we dus ook. Na de kleine pauze hebben we Wiskunde en Engels. Dan is het grote pauze en hebben we nog één uurtje: Biologie. O, ja! Ik ben nog vergeten te zeggen dat we van school een iPad hebben gekregen!

Na een echte dag op school, fietsen we met zijn drieën naast elkaar naar huis. Thuis gaan we huiswerk maken, met zijn drieën. We hoeven alleen iets Wiskunde en Engels te maken. Dat hebben we morgen namelijk ook weer.

FlorenceWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu