رحلة تحقيق حلمي.... ♥️
البارت الاول....♥️
في مدرسة الاعداديه بالقاهرة تحديداً في منصة التكريم كانت عليا تقف هيا وعدة فتيات ولكنها كانت بالاول كانت متوترة كثيراً فهيا في الصف الثالث الاعدادي وتتكرم بالمركز الأول فهيا من الطلبة المتفوقين لكنها خائفه أن لايتحقق حلمها بالسنوات القادمه ولكن صمتت أفكارها التي تهاجمها طوال الوقت عندما قالت المديرة اسمها كي تتقدم..
المديرة بإبتسامه..
ــ علياء محمد علي.سقف جميع الطلاب بشده لعليا التي تطل بمسرح التكريم بوجه جميل مع ابتسامه أعطتها المديرة المايك وقالت لها
ــ تحبي تقولي اي ي عليا بمناسبة تكريمك واي أمنيتك في المستقبل..عليا بإبتسامه هادئه...
ــ اولا حاسه اني هموت من الفرحه اني بتكرم واخدت درجتي الي استحقها وبشكر حضرتك جدا بردو.. ثانياً حلمي اني ابقي دكتورة جراحيه بس خايفه جدا من ايامي الجايه بس انشاء الله ربنا يجبر بخاطري ويجبر بخاطر اي حد نفسه ف حاجه يارب وبشكر حضراتكم جدا علي التكريم.المديرة وهيا تعطيها شهادتها وتضمها..
ــ طب حابه اقولك انشاء الله يتحقق حلمك وتبقي دكتورة جراحيه انشاء الله حابه تقولي حاجه تاني؟..عليا بإيمياء...
ــ ايوة.ثم بدأت تقول ومعها المايك..
ــ عايزة اقول كلمة لكل الي كان بينتقدني ويقولي متحلميش كتير عشان حلمك صعب ووو عايزة اقول انا موفقاكم بس في حاجه ربنا قالها وهيا"وقال ربكم ادعوني استجب لكم﴿٦٠﴾"'سورة غافر'وقوله سبحانه "وإذ سألك عبادي عني فأني قريب اجيب دعوه الداع إذ دعاني ﴿١٨٦﴾" سورة البقرة يعني شوفي ربنا قال اي هاتيجي انتي وتقوليلي متحلميش كتير وحلمك مستحيل ي جماعه خلو عندكم ايمان عارفين انا أن ربنا مأرادش أن ابقي دكتورة هقول اكيد في سبب لحكمته وبعدين سيبوا الخلق للخالق هتنصحوا ماشي غير كده اركنو علي جنب.نظرو جميع الطلبه والمدرسين بإنبهار إليها وسقفوا جميعاً لها فهيا عندها ايمان قوي بألله...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مساءاً في منزل عليا كانت تقف امام المراه وبيدها شهادتها الذي تلقتها اليوم من المديرة دخلت إليها والدتها ثم قالت بحنان..ــ الف مليون مبروك ي قلب ماما عقبال شهادة كلية الطب يارب.
عليا وهيا تحتضنها وتبكي بفرح..
ــ مش مصدقه ي ماما لغايت دلوقتي اني اتكرمت ومش بس كده ده المدرسين شجعوني قبل مامشي اني اكمل في حلمي لغايت ماوصله حقيقي همووت من الفرحه انو انا مره واحده الأولي علي المدرسه كلها.الام وهيا ترتبت علي شعرها الطويل بحنان..
ــ ده ربنا بيحبك ي لولو عشان كده نجحتي وغير تعبك ربنا مبيسبش تعب حد يروح أبداً.
أنت تقرأ
رحلة تحقيق حلمي
Mystery / Thrillerيتيمه الأب...تربت علي أيدي والدتها واخيها والذي تعتبره والدها كل شئ تفعله تستأذن أخيها ووالدتها...عائلتها الثانية هيا أصدقائها فـ هم كل شئ أيضاً بحياتها... دائماً تخشي أن تحب مثل بقية الفتيات ولكن ياتري ماهو السبب...❤️ #رحلة_تحقيق_حلمي