البارت السابع♥️

63 12 5
                                    

البارت السابع...♥️

بَعضُ الأشْخَاصِ لَا تسْتطيعُ أنْ تُمسَكَ { قلبَكَ } عَنْ حُبّهِم

وقعت هذه الجملة عليهم هل.. هل هو ابن ماجد كيان نعم فأبن شقيق زوجها كان اسمه كيان ولكن كيف ظهر الان هل والده تذكرهم الان بعد كل هذه السنين بعد ثلاثة وعشرون عام هل هذا مقنع ام هذا حلم فقط كان هذا الكلام يدور برأس والدة عليا فهيا مصدومه حقاً ثم اردفت بجمود فجأة بعد صمت دام....

ــ ونت جاي هنا ليه ي ابن ماجد لسه فاكر تسأل عن عيلتك.

كيان بتوضيح...
ــ انا كنت علي طول أسأل بس للأسف بابا مكانش بيرضي.

اردفت والدة عليا بسخريه..
ــ امم قولتلي.

ثم أكملت بجمود فجأة..
ــ وهو فين دلوقتي ولا خايف من المواجهه فبعت إبنه يصد مكانه.

كيان بحزن شديد حاول اخفأه...
ــ مات.

نظرو جميعهم إليه بصدمه ثم اردفت شقيقة نهله ساميه بصدمه وجميعهم ...
ــ ازاي؟...

كيان وهو يُريد أن يبكي...
ــ مات مقتول حد حطله سم ف الاكل وحاولنا نعمله غسيل المعده بس مات ملحقش حتي وهو كان حاسس بكده.

اردفت عليا مره واحده...
ــ عيط عشان غلط تكبت دموعك كده ممكن يجيلك حاله نفسيه.

كيان بضيق..
ــ مكنتش هعيط أساساً مفيش راجل بيعيط.

عليا بضحكه ساخره..
ــ بص بعيداً عن الموضوع بس سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم بكي هاتيجي أنت احسن منه وتقول مفيش راجل بيعيط.

كيان...
ــ مكنش ده قصدي بس اتعصبت من كلامك مش اكتر.

اردفت الام نهله...
ــ ادخل يابني مينفعش وقفتك علي الباب كده.

اردفت عليا فجأة...
ــ طب ونتيجيتي هعمل اي انا متأكدة أن دي مش درجتي ولازما اروح اتأكد من كل حاجه منا مش هقف ساكته كده لغايت ماتبقى كل حاجه راحت من ايديا.

الام نهله بغضب...
ــ بكرا طيب ي عليا مش هينفع نروح وضيف عندنا.

عليا بعناد...
ــ ونا مش هستني لبكره انا هروح دلوقتي وحالاً.

الام بغضب مكبوت
ــ طب ده لسه الساعه 11 الصبح ابقي روحي 1او12 نسمعه ونبقي نروح كلنا.

عليا بضيق
ــ تمام ماشي ي ماما.

الام وهيا توجه لكيان الواقف أمام الباب
ــ ادخل يابني متقفش كده علي الباب واياد ابني زمانه جاي عشان رايحين مدرسه عليا.

دلف الي الداخل بصحبة عليا وبقية العائله وفي كل دقيقة تنظر إليه عليا نظرات غضب لانه السبب في أنها تتأكد من نتيجتها لكنها حاولت قدر المستطاع أن تهدأ من روحها فهيا صبرت سنين ولكنها كما يقولون بأخر دقيقه الإنسان ينهار صدق الذي قال ذلك...وبعد أن دلفوا الي غرفة المعيشه دلفت عليا الي المطبخ بعد أن امرتها والدتها ان تفعل عصير ليمون وكانت مغتاظه وبشدة ولكنها كانت مستغربه أيضاً فهذا اول ضيف لن ترحب به فكانت تحاول بشده أن تبتسم بوجهه كي لا تظهر كرهها إليه.

رحلة تحقيق حلميحيث تعيش القصص. اكتشف الآن