♥️الفصل الأول♥️

12.7K 139 26
                                    

هو عذاب ملاك الضحيه الأولي...وسيكون عذاب  حياتها مرة أخرى...لرغبته الجامحه في السيطرة عليها من جديد...

على عش الحب وطير يا حمام على عش الحب الحب قول للأحلام انا جاية أوام على عش الحب الحب وخطيبي حبيبي معايا بشويش بيقول ويايا عارفين سكتنا سوا وحنوصل بيتنا سوا ...

تجلس ملاك قلبها يدق بشده وهي تستمع الي كلمات الأغنيه من خلال مشاهده  فيلمها العربي المفضل للممثل رشدي أباظه الذي تتخيله كفتي لأحلامها...هذه هي  رغبه القلب ولكن العقل أوقف شعور السعاده لديها وقام باشغال بالها بكيف يتم لها ما ترغب به..أولا شهاده متوسطه ثانيا مستوى مادي ضعيف للغايه...تعمل بالمستوصف الطبي الخاص به  وعيناها تلمع عند رؤيتها له تخفيها أسفل نظارتها الطبيه..لكن تلك الابتسامه التي ترتسم علي وجهه عند دلوفها مكتبه تجعلها ترفع وجهها وتشرد في ملامحه رغما عنها... وما ان تقع عينيه داخل عينيها تصرف بصرها الي الجانب الأخر.

وهي تشاهد الفيلم العربي غفلت عن طرقات البيت لتتجه شقيقتها التؤام ملك الطالبه بالسنه الثالثه بكليه الطب...نعم تؤامان ولكن ملاك حصلت علي دبلوم تمريض أما ملك التحقت بالثانويه العامه ومن بعدها الي كليه الطب رغم عيشهم الضعيف الا أن ملاك صممت أن تعمل لتصرف علي شقيقتها ويتحقق الحلم يوما ما ويعملا سويا..فتحت ملك باب الشقه لتجد نادر ابن  صاحب المنزل. اتسعت حدقه عينيها ثم نظرت الي النتيجه علي الحائط لتجد أنهم باليوم الثالث من الشهر معني ذلك أنه موعد دفع الايجار ...ابتلعت ريقها مردفه

=انت  عايز الايجار صح؟

رد عليها  نادر  بصوت خشن قائلا

=ايييه..هي الست ملاك مش قالتلي هتدفعه أول امبارح...و أهو أول  امبارح و امبارح جه..ولا حياة لمن تنادي...لو مش قادرين..عندكم يا البدرون يا السطوح.

أومأت رأسها بضعف واستأذنته لكي تذهب الي ملاك لتأخذ منها النقود...غفت ملاك بعد أن استمعت الي الأغنيه لتزفر ملك بحنق قائله

=نايمه ولا علي بالك..فوقي يا ملاك نادر ابن صاحب البيت واقف بره..جاي يطردنا..كان لازم تغيرى شامبر النضارة الشهر ده...لزومه ايه؟

انتفضت ملاك بفزع قائله بسأم وملل وضيق

=لزومه ان مفيش حد في سني ده يلبس نضارة قعر الكوبايه...ولا علشان انتي نظرك حلو..خلاص اتخصصي عيون وابقي اعمليلي ليزك.

لوت ملك شفتيها بامتغاص قائله

=ماشي يا اختي...بس دلوقتي احنا في مشكله ولازم ليها حل..والحل عندك مش عندي..أنا سبق وعرضت عليكي أشتغل معاكي وانتي رفضتي.

أوقفتها ملاك باشارة منها ونهضت نحو الباب لتجد  نادر  ينظر اليها باغراء قائلا

=ايه يا حلوة...مجتيش ليه أول امبارح..ده أنا حتي قلتلك تعالي من غير فلوس..و أنا أنزلك من عندي  ومعاكي وصل الايجار وفلوس الشهر الجاي كمان.

غرام وانتقامحيث تعيش القصص. اكتشف الآن