setelah sekian lama menyepi

117 25 64
                                    

[ Qie ]

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

ha jwb jgn tak jwb ahaha.

so setelah sekian lama kami menyepi tanpa khabar berita, entah hidup entah mati lol.

ok to all our readers, today we gonna talk about cyber bullying, trust issues, haters comment, friendshit and so on.

tibe pulak aku cakap omputeh.

jap aku baru nak buat research AHAHA.

ok so cyber bullying ni atau dlm bahasa melayunya siber buli ialah perbuatan yg mengancam, memalukan dan menakutkan someone menggunakan alat elektronik.

maksudnya buli dlm online la.

setakat ni aku ada gak la jumpa org2 yg kena siber buli ni. dia kena kecam.. ramai org malukan dia, sebar aib dia dan bnyk lagi.

so kau yg tgh baca ni, pernah tak kena mcm ni?

kalau pasal trust issues pulak aku dh bnyk kali kena.

sejak ada kejadian org menyamar aku dah susah nak trust org.

saya tersakiti.

bila dpt tahu perkara sebenar rasa nak marah je.

tapi sbg org yg hot saya kena bersabar dan redha.

haters comment aku tak tahu pape pasal ni ahaha.

kalau friendshit maybe ada tapi aku maleh nak ingat.

bnda dh lepas buat apa nak ungkit lagi an? takut je nanti aku bad mood seminggu. parah tu lol.

ha tu jelah kot ahaha.

next..

[ احتر]

wazzup .

kay aku tahu kitorg mmg dh lama sepi sunyi dan diam takda bunyi.
tpi believe me ,
suka hati kitorglah nk buat apa .

so as u know ,today we gonna talk about cyber bullying, trust issues, haters comment, friendshit and so on. just like what Qie mention.

cyber bullying .

means kau buli scara online ,samada melalui media sosial atau apa ii media yg mmbolehkn kau komen atau chat org tu.

benda ni berkait dgn sesi kecam-mengecam .
honestly ,aku taksuka org kecam ii ni.

chill. umur kita bukan 4 ,5 tahun smpai nk main kecam ii pstu ckp "eh jgn kwn dgn dia dow" ,please babe ,

bab sebar aib smua .kau sebarkan aib org ,aib kau Allah tutup. jgn smpai aib sndiri terbukak bru kau sedar apa rasanya.

kau ada prob ngn someone ,settle berdua atau dgn org yg OFCOURSE terlibat.

org luar takpyh mengapikan atau membesarkn cite ,benda jdi complicated.

so ,please ,avoid cyber-bullying.

next ,bout trust issues.

when someone trust u sepenuhnya ,please jgn sia-siakan.

someone got trust issues ,because people got lying issues.

fun facts ; trust takes years to build ,seconds to break and forever to repair.

haters comment ngeh.

lgi ii bab komen ii buruk kt story ii dlm wttpd ni.

cite tu elok je ,takdanya psl benda ehem ke apa.

tpi ada yg komen "tak real lah" "takbestlah" "cite klise" "cite mengarut" apa smua.

benda simple ,taksuka jgn baca. benda tak paksa ,jari masing ii yg tekan.

friendshit .
tsk.
lucky me sbb aku dh lupa.

next..

[ nami ]

Yoww geng assalamualaikum!!
Sihat???

alhamdulillah sihat.

aku tanya org aku yg jawap tetiba teringat Dora.

Ok merapu.

Nah contoh cyber bullying

Ancaman menggunakan SMS, WhatsApp atau perkhidmatan utusan lain.

Menggunakan media sosial untuk membuat imej negatif dari orang yang dibuli.

Memberi tekanan pada gangguan, menggunakan gambar / teks yang dihantar melalui e-mel.

Mengolok-olokkan orang tertentu di media sosial dan di forum.

Membuat dan menggunakan profil palsu untuk memalukan orang yang dibuli.

ntah lah nyah nk terangkan yg aku tau aku pernah buli org dlm internet༎ຶ‿༎ຶ .

Trust issues.
dah manusia kat atas tu dh ckp apa benda trust issues ni,so aku bagitau tanda² kau ada trust issues ke tak, kalau salah marah cik Google.

Merasa dikhianati.
Menganggap seseorang telah mengkhianati kepercayaan kamu meskipun kamu tidak memiliki alasan yang benar dan pasti.

· Terlalu protektif.
Sangat protektif terhadap orang yang dicintai, karena takut mereka menjadi tidak setia.

· Menjauhkan diri dari orang lain. Kamu memutuskan untuk membatasi hubungan dengan orang lain untuk menghindari ketakutan pengkhianatan atau pengabaian.

· Menghindari komitmen.
Tidak peduli seberapa besar kamu peduli terhadap seseorang, kamu menolak untuk berkomitmen dengannya.

· Sulit memaafkan kesalahan terkecil. Kamu merasa orang lain tidak boleh melakukan kesalahan apapun padamu.

· Terlalu waspada terhadap orang lain. Kamu cenderung selalu curiga kepada orang lain. Setiap orang yang kamu temui, kamu akan sangat berhati-hati.

· Merasa kesepian atau tertekan. Karena sulit percaya orang lain, kamu jadi cenderung ketakutan. Ketakutan tersebutlah yang membuat kamu mengisolasi diri dari orang lain lalu merasakan depresi.

orang malaysia ni malas ke cenna aku google apa² pun bahasa indo ja penuh.

friendshit?
Tetiba menyampah bila tengok perkataan ni hwjawbsjwhskhwgwjskavusjsjahkahajagwushhauaoaiwkqohsjsisnwj saya diabaikan oleh mereka ,anda rasa saya okay dengan itu? cari bila perlu hshshs .
tapi biarlah maleh aku dorg pun ada kerja dorg sendiri kan .nanti cari aku lagi aku palau . 🙂

Lambert nau aku taip ghdhwnayw.

TRIO TALK Where stories live. Discover now