lima

18 11 5
                                    

haseul masuk kedalam rumah. matanya tak lepas memandang sekitar kawasan rumah itu. "cantiknya" pujinya.

dia tak sangka yang ini rumah dia dan dongheon. mata haseul beralih pada gambar perkahwinan mereka.

senyumannya sedikit pudar apabila ternampak wajah dongheon yang agak muram didalam gambar tersebut.

dongheon yang baru masuk kedalam rumah di pandang. "kenapa tak naik atas lagi?" tanya dongheon. dia mengunci pintu rumah.

haseul perlahan lahan mengukir senyuman. "saja nak tengok hiasan dekat bawah. kejap lagi saya naik atas"

dongheon hanya mengangguk kepala. "aku pergi dapur dulu tau?" dongheon mengangkat plastik barang yang dibeli tadi.

belum sempat dongheon pergi, haseul cepat -cepat menarik lengan lelaki itu. dongheon memusingkan badannya kebelakang.

"kenapa? ada yang tak kena ke?" tanya dongheon ingin tahu. haseul lepaskan lengan lelaki itu semula. dia mengetap bibir.

"er, saya nak mintak sesuatu boleh?" dongheon mengangguk mendengar soalan haseul. "boleh, nak apa?"

"petang ni saya nak jumpa kawan saya boleh tak?" haseul mengelip mata sebanyak yang mungkin. tangan dongheon dipegang.

dia berharap yang dia dapat berjumpa dengan rakan lamanya. bibir dongheon menguntum senyuman.

"mestilah boleh, kalau nak suruh aku hantar sekali pon takpe" haseul melompat gembira. sekali lagi, dongheon dipeluk.

"terima kasih!" ucap haseul. perlahan lahan dongheon membalas pelukan itu. plastik barang tadi sudah lama diletak. sakit kalau dipegang lama.

haseul lepaskan pelukan mereka. "dahlah, kau pergilah rehat. mesti kau penat kan?" haseul mengangguk. dia melambai dongheon.

kakinya perlahan lahan pergi kearah tangga. telinga haseul berdesing secara tiba tiba. timbul rasa pelik didalam hatinya.

"oh, awak dah balik. mesti awak penat kan? naiklah atas dulu. nanti turun tau, saya ada masak makanan favourite awak!"

"hrm. kau makan jelah sorang sorang, aku dah kenyang. lain kali bagilah tau dulu, nanti kalau kau tak habis makan, buat bazir je"

'apa benda pulak ni? kenapa telinga aku sakit sangat?' haseul bermonolog sendirian. kedua telinga dan matanya ditutup.

akhirnya haseul jatuh pengsan dilantai. dongheon yang sedang menyimpan buah, terus berlari kearah tangga.

"haseul!" kepala gadis itu diletak diatas riba. pipinya ditampar sedikit namun tiada tanda yang dia akan bangun.

tanpa membuang masa, dongheon mengangkat haseul lalu dibawanya kebilik.

rebootWhere stories live. Discover now