ديما بصراخ: جواااااااااد...
*وصل شهاب وخالد فور انفجار المصنع وركضا بأتجاه التجمع حتى سمعو صوت صراخ ديما فركض شهاب عليها*
شهاب بهلع: ديما ايه الي حصلك!!!!!!!
محمد بخوف: باشا....باشا.....جواد جوا هنعمل ايه!!!!!!
توسعت اعين خالد: مات!!!!!!
صرخت ديما ببكاء: متقولش مات جواد مماتش....سيبوووووني.
أمسكها شهاب: ديما انتي بتنزفي جامد تعالي معايا.
نظرت ديما له بدموع منكسره وصوت شهقاتها مرتفع: جواد جوا يا بابا....سيبوني اخشلو.... جواد بيناديني انا سمعاه....جواد.......
*وفي تلك اللحظه فقدت وعيها وسقطت بين ذراعي شهاب بجسد ضعيف ومتعب حتى وصلت سيارات الإطفاء و الأسعاف وتداركو الموقف وأخرجو فاروق الذي أصبح جسمانه مفحماً.....اما جواد فكان على حافه المصنع....لم يصيبه ضرر كبير بملامحه اما للباقيه حدث*
_______________________________________
همس: كفايه عياط يا ملك انا لحد دلوقتي مش فاهمه فيكي ايه!!!!
ملك بدموع: قلبي بيوجعني اوي على جواد....جواد حصلو حاجه....انا متأكده قلبي واكلني عليه اوي يا همس اوي.
همس بتوتر: ملك متخوفنيش ابوس ايدك.....جواد كويس وهيجي بخير إن شاء الله بس انتي أهدي وأدعيلو...اقعدي أدعي.
ملك بدموع: ربنا ينجيك يا جواد وترجعلي سالم غانم يارب يا جواد.
*وفي تلك اللحظه كان دخول عز وتلا لغرفه الصالون وعندما رأت تلا والدتها بتلك الحاله وضعت يدها علي قلبها وتوقفت عن الحركه*
تلا بخوف وهمس: أبيه جواد حصلو حاجه.
عز بقلق: في ايه يا عمتو بتعيطي كده له!!!!!
همس: مفيش يا زيزو عمتك خايفه شويه على جواد متقلقش هي كويسه....."ثم اشارت لعز بعينيها على تلا التي بدأت الدموع تنهمر من عينيها"
أمسك عز بيدها وهمس: تلا جواد كويس مفهوش حاجه وانتي عارفه ده قلق الأمهات الزايد متخافيش....تعالي اشطفي وشك وغيري هدومك وتعالى نقعد في الجنينه برا.
تلا وهي لاتزال تنظر لوالدتها: حاضر.
_______________________________________
شهاب: حبيبتي أهدي عشان خاطري كده هتتعبي.حنين بدموع: اهدي ازاي وانت بتقولي بنتي واخده طلقه وجواد بين الحيا والموت.
شهاب: حبيبتي ديما كويسه جدا....الخوف كلو على جواد....اهدي بس وادعيلو....بس متقوليش حاجه لمراد او ملك....حابه انك تعرفي حد منهم قولي لعز....اهدي بس انتي وكلو هيبقى تمام.
حنين: متسبنيش من غير خبر يا شهاب عشان خاطري...وحش حلو قولهولي متخبيش حاجه.
شهاب: حاضر حبيبتي....هقفل معاكي دلوقتي الدكتور طلع "أغلق الخط مع حنين ثم توجه صوب دكتور مجدي والذي قامو بأستدعائه خصيصاً لجواد" ... مجدي طمني عامل ايه دلوقتي!!؟
أنت تقرأ
"كتاب العشق"
General Fictionفتاه جميله حاده الطبع تدعى ديما تعيش مع عائلتها ويحكم عليها قدرها مقابله ذلك الوسيم جواد الذي عاش في وهم كبير ولكن ليس بحجم ذلك الوهم التي عاشت به ديما وتبدأ القصه من هنا.