Bab 3

279 30 9
                                    

"Ecah... Kau tak nak balik ke? Laki dengan anak kau macam mana?" soal lelaki berbangsa Cina bernama Wen Haoyu atau nama panggilannya Zihan.

"Aku merajuk dengan laki aku. Dia kata jaga anak ni senang je. Biar dia dekat rumah tu. Malas aku!" luah Aisyah. Muka dia masam mencuka mengingatkan kejadian itu.

Senang-senang je kata jaga anak ni senang. Dia tak tahu anak dia tu dah macam komando duduk rumah. Semua benda nak dipanjatnya! Biasalah, budak nak membesar.

"And satu lagi, nak cakap tu pakai otak sini! Kereta kau kan rosak! Kau nak suruh aku balik jalan kaki malam-malam buta ni?"

Zihan tersengih malu. Ya juga kan? Mereka ke Bentong bersama-sama untuk melawat Huda. Sekarang tersadai di tepi Highway Karak ni. Pula tu tiada walau satu pun kereta yang lalu.

"Anak you umur berapa dah eh? Rindu pulak I dekat anak you buas nak mati tu,"

"Dah setahun dah budak tu. Besar dah haih. Rasa macam baru semalam aku berumah tangga. Tau l-tau dah jadi mak orang,"

"Tua dah kawan aku," sampuk Zihan dengan selamba tanpa memikirkan nasiblah sebentar lagi.

Melihat dua rakan perempuannya senyap membisu, Zihan menelan liur. Menyesal dia kata begitu tadi. Dia lupa yang dia sedang berada dengan singa-singa betina yang sedang kelaparan.

"Kau kalau tak ada benda baik nak cakap baik diam! Aku humban kau dalam hutan tu nanti baru tahu! Mampus kau nanti jumpa hantu Volkswagen Kuning," tembak Aisyah tanpa berlapik.

"Woi! You jangan you! Kalau mulut you masin, mati kita you!"

Aisyah mendiamkan diri. Tapi mata coklat cair miliknya memandang tajam ke dalam mata Zihan.

Pin! Pin!

"Huda!" serentak Maya, Aisyah dan Zihan.

Seronok betul tiga sekawan itu tatkala nampak kereta Huda berhenti dibelakang kereta Volkswagen kuning Zihan yang tersadai ditepi jalan ni. Maya yang sebenarnya menghubungi doktor pakar bedah itu untuk meminta bantuan sebelum telefon mereka bertiga itu habis bateri.

Pantas mereka masuk ke dalam kereta Mazda Merah milik Huda tanpa pelawaan dari pemilik kereta. Bersorak riang mereka. Akhirnya mereka boleh balik ke rumah.

"Ey... Korang diam boleh tak? Bingit tau?" geram Huda dibuatnya. Sudah lah dia baru pulang jadi kerja. Kena pula hadap tiga beruk ni.

Maya, Aisyah dan Zihan hanya menayangkan barisan gigi mereka kepada Huda. Huda pula menjeling.

Tiga serangkai itu sedap berkaraoke. Mereka langsung tak sedar ke mana Huda pergi membawa mereka bertiga itu. Yang pasti, mereka bukan lagi di atas highway Karak.

"Ha... Sampai!"

"Ku rindukan purnama ku!! Eh dah sampai?" terhenti nyanyi Zihan yang baru sampai chorus tu.

Maya dan Aisyah dah mencebik. Dahlah suara lelaki berbangsa Cina tu sedap! Baru ingat nak rehatkan telinga masing-masing dengan nyanyi lelaki tu.

"Mana ni?" soal Maya.

Kini mereka bertiga sudah pun turun dari kereta Mazda Merah Huda. Keliling mereka hanyalah hutan. Huda ni duduk dalam hutan ke?

"Rumah kau dalam hutan ke?" soal Aisyah.

IN EDITING | Mrs.Zafran AlthafWhere stories live. Discover now