Kak Jum *

9.1K 25 3
                                    

Puan Jumanah @ Kak Jum bersuai lewat 30an juga seorang aktivis politik dan sosial .Berkahwin dan mempunyai 2 orang anak yang masih menuntut di IPT.Suaminya bekas anggota tentera dan sekarang bekerja sebagai pemandu bas express jarak jauh. Orangnya berkulit putih dan  bertubuh sederhana serta  peramah ,sebab itu lah  dia cepat laris dan berkahwin sebaik sahaja tamat persekolahan. Dia punya hubungan persaudaraan dengan ku dan keluarga kami memang tinggal sekampung.

Aku menyewa rumah yang baru di beli oleh Kak Jum hasil dari duit gratuity suaminya dan rumah itu di lengkapi dengan perabot dan keperluan asas yang lain untuk mednapat kadar sewa yang baik kerana perumahan baru itu berdekatan dengan sebuah universiti dan pejabat pejabat agency kerajaan.Nasib aku baik bila mana aku di pindah kan ke Daerah itu rumah tersebut baru sahaja siap untuk di duduki. Rumah itu lot tepi di hujung jalan dan agak jauh dari laluan utama.masih belum ramai yang menghuni perumahan tersebut dan jiran ku di sebelah merupak rakan kak Jum yang ku panggil Kak Ilah  sama sama merancang untuk membeli rumah di situ.

Sejak aku tinggal di situ kak Jum selalu lah singgah jika dia ada membuat aktiviti bersama jiran ku itu seorang suri rumah tangga sepenuh masa . Jiran ku juga baik dan ramah orangnya dan aku sering berbual dengan suami nya  Abang Ali yang bertugas sebagai mandor kilang .Biasanya kami berbual mengenai bola dan sukan lain ketika sama sama sedang mencuci kereta.  Olehkerana suaminya bekerja secara shift maka kami hanya bertemu beberapa kali dalam seminggu itu pun jika aku dapat pulang awal. Sebagai jurutera elektrik  di sebuah kilang,walau pun aku tidak bekerja secara shift aku terpaksa sentiasa standby atau On call terutama pada malam hari  dan biasanya akua kan  berada di pejabat hingga lewat malam.

 Aku lebih selesa berbuat begitu untuk mengelakan jiran ku yang selalu mengajak aku makan terutama bila Abg Ali ada di rumah atau memberikan makanan jika abg Ali bekerja hanya Kak Ila dan anak bongsu nya si Aida yang ada di rumah.Aida berumur 12 tahun  sementara dua orang abang abang nya masih bersekolah di sekolah menengah dan tinggal di asrama.

Olehkerana Kak Jum selalu datang atau singgah sekejap aku terpaksa lah menyediakan juga bahan bahan mentah yang biasa di guna nya untuk memasak kerana aku segan bila kak jum kerap meminta  dari kak Ila bahan yang aku tidak ada atau simpan,maklumlah aku pun jarang jarang dan malas memasak. Adakalanya jika dia memang merancang untuk memasak maka dia akan membawanya dari rumah atau membeli dalam perjalanan ke rumah ku.Aku sebenarnya lebih seronok bila Kak Jum selalu datang kerana bukan sahaja dia rajin memasak tetapi juga mengemas ,maklumlah itu pun rumahnya juga.

Kekerapan Kak Jum datang ke rumah ku menyebabkan kemesraan antara kami makin kuat begitu juga hubunganku dengan  keluarga jiran ku terutama Kak Ila yang selalu juga lepak dirumah ku bila Kak Jum datang dan suaminya pula bekerja .Mereka juga suka bergurau dan menyakat aku kerana aku masih 'teruna' dan kononnya 'naif' dalam bab mengenai wanita.

 Sebagai seorang yang introvert aku memang kurang dan jarang bercakap.Ini bukan bermakna aku anti social,buktinya aku boleh bersembang dgn mereka terutama Abg Ali jika masa dan topik perbualan menarik minat ku.  mungkin faktor kerja ku yang lebih menumpu kan kepada objek mesin dan sistem komputer lebih dari interaksi dengan manusia.

Semenjak kebelakangan ini Kak Jum lebih kerap melepak di rumah ku terutama bila suaminya outstation kerana bosan di tinggal seorang .Aku pun suka bila dia datang kerana di akan masak ada masanya masak dan membawang dgn kak Ilah jiran ku itu kalau aku tidak pulang untuk makan tengahari.Dia juga akan mengemas rumah ku termasuk  membasuh pakaian bagai seorang suri rumah lagaknya.Dia juga tidak mahu terima upah ,hanya menyuruh aku beli barang untuk nya masak .Aku pun membeli stolk bahan masakan seperti yang di kehendakinya," belajar jadi suami yang baik"katanya setiap kali dia menegur atau menyuruh ku kekedai.

Seperkara lagi,bila di rumah ku dia makin lama makin daring dengan memakai baju tidur yang agak seksi seperti yang di lakukan di rumahnya. Bila di tusik oleh Kak ilah ketika kami berborak atau makan bersama dia dengan selamba mengusik ku " Alah dia ni mana ada perasaan,entah entah nafsu pun tak de" itulah ayat yang mereka guna bila nak mengusik ku.Aku pun tak pasti samada ia nya satu provokasi ,gurauan atau cabaran untuk ku.

Peminat Wanita Dewasa ( Completed)Where stories live. Discover now