الجزء الثاني

841 32 1
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم
سبحان الله وبحمده
سبحان الله العظيم
※★※★※★※★※★※★
٭العوض حنان٭
الجزء الثاني
بقلمي زوزو مصطفي
••••••••••••••••••••
فاق ذلك الغافل علي المقعد الخرساني الموضوع أمام مبني السجل المدني من الخارج..وجحظت عيناه من هول ما رأه ألا وهو...

وقوف ابنهُ مالك وسط العربات المار في ذلك الطريق العمومي،، وشابه تجري عليه لـ تجذبه من أمام عربة شاحنه كبيره فحملتهُ سريعاً داخل احضنها....

نادي وحيد علي ولده بصوت عالي يكسوه الخوف.... ماااالك،، وجري هو الآخر عليه لـ يأخذه...

ولكن رفضت تلك الغاضبه بشده..
وبقيت حاضنه ذلك الملاك الصغير إلي
أن وصلت لـ مكان وقوف والدتها...
التي لم تقدر علي إمساك اعصابها من مشاهدتها لـ هذا الموقف الصعب...

أول ما رأت السيده الفت.. مالك،، حمدت ربها وشكرته كثيراً،، بأنه بخير،،

اما مالك مازال حاضناً حنان برعب،،فقد فزع من ازدحام العربات حوله وبالاخص تلك الشاحنه العملاقه بالنسبه له...

تحدث وحيد بهدوء قليلاً عن ما كان ...
شكراً يا آنسه إنك انقذتي ابني ممكن تدهولي عشان نمشي،،، فـ مد يده لها،،

رفضت حنان ثانياً ولكن تلك المره لـ إمساك مالك بها...

وجهت السيدة الفت حديثها لـ الصغير قائله... يلا يا مالك روح لـ بابا،، زمان مامتك قلقانه عليك..

رفع مالك وجهه الصغير الذي كان يداريه في كتف حنان وقال... ماما مش معايا ماما سابتني،، وخبأ وجهه مره اخرى..

تأثرت حنان ووالدتها من حديث هذا الصغير،، معتقدين أن والدته توفاها الله..

نظرت السيده الفت لـ وحيد وقالت...
البقاء لله يابني بعتذر عن كلامي اللي أكيد أثر فيك وفي مالك..

نفي وحيد عدم تأثره بحديثها قائلاً...
أبداً ياست الكل،، مامت مالك عايشه بس احنا انفصلنا من فتره ومالك عايش معايا...

ثم أكمل وحيد حديثه لـ حنان..
عارف يا آنسه إني غلطت لما سيبت مالك ونمت بس بجد غصب عني ويمكن ربنا بعتك ليا في الوقت ده عشان لو كان جراله حاجه بعد الشر كنت هموت وراه،،

فـ اكمل حديثه... أنا مانمتش بقالي يومين عشان بدور علي مكان اسكن فيه وشغل كمان،، بس للأسف الإيجارات  غاليه عليا اوي والإشغال مافيهاش حاجه مناسبه عشان عدد ساعات العمل كتيره ،، هي بالنسبه ليا عادي،، بس المشكله مالك هوديه فين،،فقولت اجدد البطاقه عشان لما القي شغل ابدء علي طول بعد ما استلمها إن شاء الله..

احست حنان إنها عاملته بحده رغم عدم حديثها معاه ولكن تجاهلها له يكفي.. فقالت...بعتذر لحضرتك لو إسلوبي ضايقك،، بس منظر مالك خوفـ...

العوض حنانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن