Två

3.8K 141 14
                                    

När vi kliver in i butiken, aka Hemköp, möter vi genast några människor som bor i samma område som oss. Vissa hälsar då de känner mamma men andra bara ignorerar, om ens det.

"Så, vad ska vi köpa?" frågar Elin när vi står mitt bland alla hyllor och jag tittar ner på de två hundralapparna som finns i min vänstra hand medan jag tänker efter.

"Eftersom att äggen var den huvudsakliga orsaken till att vi stack hit från början så borde vi nog köpa ett paket med ägg. Mjölk kan också vara bra att ha," säger jag medan jag tittar ut i det tomma intet då jag försöker koncentrera mig.

"Vad sägs om godis? Det är ju trots allt lördag!" säger Elin glatt och det är då det slår mig att det inte heller var så länge sedan vi fick sommarlov. Kanske två veckor eller så.

Jag möter hennes blick och skiner upp i ett leende, "Självklart!"

Vid lösgodiset står redan några andra människor och plockar alla möjliga sorters godis, medan Elin står och funderar på vad vi ska ha. Med två mjölkpaket och ett äggpaket i korgen står jag och biter i nageln med annat i tankarna. Det blir blackout i huvudet på mig och jag bara rycker på axlarna för mig själv, om det är något vi glömmer att köpa får väl mamma gå ner och handla det sen då.

Efter ett par minuter har Elin plockat på sig en massa lösgodis som har fyllt nästan halva påsen. Jag inspekterar innehållet och godkänner det då hon har tagit sorter som både hon och jag gillar.

"Så, bra. Ska vi köpa något att dricka också?" frågar jag och Elin ger mig genast godispåsen och skeden innan hon skuttar iväg mot läskhyllan. Medan jag står och väntar på henne plingar det plötsligt till i min ficka, och det är då jag påminns om att jag inväntar ett sms från Linnea. Vi hade planerat att gå på någon fest imorgon, men hon visste inte säkert så hon skulle höra av sig om eventuella beslut.

Från: Linnea, kl 12:42
"Jag följer med dig på festen imorgon, om du fortfarande ska dit?"

Mina läppar bildar ett litet flin och jag börjar genast knappa in ett svar till henne.

Från: Charlie, kl 12:43
"Åh vad kul! Självklart"

"Ursäkta, är du klar med den där?" hör jag en röst fråga någon meter ifrån mig och jag vänder upp blicken i förvåning.

"Va?" frågar jag och ser chockat på killen som nu står framför mig och pekar på den stora plastskeden som man plockar lösgodis med. Jag glider med blicken mot hyllan och inser att det inte finns några andra skedar tillgängliga så jag bara räcker fram den jag håller i handen och ser hur han tar emot den med ett leende.

"Tack!" säger han och snart är hans ryggtavla och keps det enda jag ser av honom då han återvänder mot lösgodiset. Jag får syn på Elin som plötsligt står bredvid mig och ser sedan att hon håller i en 2liters-Cola.

"Bra, då går vi och betalar," säger jag glatt och lägger ner godispåsen i korgen.

På vägen hem är killen jag träffade på i affären det enda som flyger runt i mitt huvud. Eller träffade på och träffade på, han frågade mig som var helt borta i huvudet om jag var klar med lösgodisskeden när jag inte ens hade använt den. Undrar om han var i min ålder? Han kan inte vara en dag över 18 iallafall, och han såg lite för vuxen ut för att vara 16.

____

När vi står i trapphuset och jag precis ska ta upp nyckelknippan så tar Elin ett steg framåt och rycker i handtaget så att dörren flyger upp. Verkar som att mamma redan är hemma igen. När jag och Elin kliver ur skorna ser jag hur mamma springer fram och möter oss i en stor kram vilket Elin gärna besvarar med en glad omfamning. Jag däremot sliter mig loss och går in till köket med Hemköpskassen i högra handen och nyckelknippan i vänstra. När jag står och plockar upp varorna och ställer dem varsamt på köksön känner jag plötsligt en mjuk hand på min axel vilket får mina ögon att bara rulla och mina läppar att ge ifrån en sig en djup suck.

"Hej mamma..." muttrar jag fram och ställer in kylvarorna i kylskåpet.

"Hej," säger hon lugnt och lutar sig fram mot köksön för att inspektera det jag gör.

"Så, var det mycket folk i affären?" frågar jag och drämmer igen kylskåpsdörren. Mamma suckar och lägger en hand för pannan.

"Charli-"

"Åh förresten, du glömde plånkan," fortsätter jag och kastar hennes plånbok så att den landar precis framför henne. Hon ger ifrån sig en chockad och förolämpad blick och jag bara skakar på huvudet för mig själv.

"Du hälsade väl till din nya pojkvän från mig och Elin?"

"Faktiskt, så är han inte så ny..."

"Så det är en före detting?"

"Nej men vi har träffats i ett par månader."

Jag stannar upp mitt i en rörelse efter det jag nyss har hört och en rynka bildas mellan mina ögonbryn.

"Mamma?!"

"Förlåt Charlotte, jag... Jag kunde bara inte berätta efter det som hände med din pappa oc-"

"Det var ett halvår sedan! Och pappa har förbättrats, till skillnad från dig. Du blir bara värre och värre," spottar jag ur mig och mamma sänker ner blicken i skam, hoppas jag iallafall.

Jag vänder blicken mot Elin som sitter med ögonbrynen uppspärrade och ser chockat på mig och mamma.

"Skitsamma, jag vill inte ha frukost längre. Mår så fruktansvärt illa," säger jag ursäktande innan jag greppar tag i min mobil som tidigare legat på köksön och smäller igen dörren till mitt rum efter mig. Mamma är helt otrolig.

_________

Sorry om det är segt eller whatever jag vet inte ens. Men personen som jag tror vi alla väntar på kmr snart med i handlingen hihi, förmodligen i nästa eller nästnästa kapitel. Men jag ska försöka göra så att det inte går allt för fort eller långsamt fram. Kommentera rösta dela så blir jag glad, puss

vi två, 17 år. | f.sWhere stories live. Discover now