البارت السابع

554 50 7
                                    

فصليتى القويه💪
البارت السابع 🌷٧
بقلم 🌺ريناد 🌻رينووو
بعد يوم طويل من التعب لريناد و مهاب وقمر ولعو نار قدام البيت وعملو قعده عربى على الارض وحطو شاى يستوى على الجمر
قمر :هاه يامهاب إتحَدت
مهاب وهو نايم وحاطط ايده تحت دماغه :اتحدت اقول ايه
قمر :قول حكاية البيت ده اللى بتقول عليه بيتك بنيته ميته وبنيته ليه والحجات اللى جبتها دى جبتها من وين وانا خابره زين انك محداكش فلوس

مهاب اتنهد :بصى ياستى الاول البيت ديه بالارض اللى حواليه اللى هى ٥٠ فدان دول ملكى انا وانتى وكمان حسن الله يرحمه،  من بعد ماقعدت من العلام بعد اصرار حمد ومروان انى لازم اتابع الارض بتاعتنا، حبيت الارض قوى واتعلقت بيها، وشفت كدإيه الارض حنينه ومعتضمش حاجه جوا قلبها واصل كل اللى بنرميه جواها بتطلعهولنا تانى بحب، وتكبره لغاية منقطفوه ونحصدوه،.. واحد صاحبى قلى ان فيه ارض صحرا بتتباع بالفدان رخيصه قوى ومع مرور الوقت هيدخلها العمار وتدخل كاردون مبانى ونكسبو من وراها دهب !انا عجبتنى الفكره بتاعت الارض كلمت امى الله يرحمها وحكيتلها عن حلمى، وهى كان حداها قرشين ورثها من ابوها كانت عايناهم للزمن، واول ماشافت حماسى للارض ادتنى الفلوس واشتريتها، وطلبت منى انى مقولش لحد من اخواتى على الارض دى ...قالتلى ده حلمك انتا متخليش حد يشاركك فى حلمك.

بعد مااشتريت الارض طوالى بنيت فيها البيت ده وكنت كل ماافضى من وقت للتانى اجى ابص عليها واقعد اكده فيها وافضل ارسم قدامى واتخيل شكلها هيكون ايه بعد ماتتخضر وتتعمر ؟

اصل انا  مشتريتهاش عشان تكون مبانى اشتريتها عشان احقق عليها حلمى واعملها جنه ...واحه خاصه بيا انا ...(جنة مهاب)

تبقى كيف الجنه ازرع فيها كل اشجار الفاكهه واخلى كام فدان منها ازرعه خضار وقمح واجى اهنه انا ومرتى، واخلف عيالى اهنه، ويبقى عندنا اكتفاء ذاتى من ارضنا، واللى يفضل منينا نبيعوه، ونملوها  انا وهى حب، وعيالى يجرو ويلعبو فيها قدام عنينا واحنا متابعينهم وهما بيكبرو يوم بعد يوم، واعلمهم يحبو الارض ويراعوها عشان تحبهم ومتضمش خيرها منهم وتديهم احسن مافقلبها .

فى اللحظه دى ريناد سرحت فى كلامه واتخيلت شكل الحياه دى، وشافت نفسها جوا حلمه، وشافت ولادها هى وهو اللى بيجرو فى الارض وابتسمت ابتسامه عريضه وغمضت عنيها
مهاب كمل كلامه :لكن لما مسكت ارضنا اللى فى البلد مفضيتش لدى، او بمعنى اصح بَديت ارض ابوى عليها وتركتها، وقلت هيجيلها يوم وتنزرع كنت ناوى اسيب حسن الله يرحمه لارضنا اللى فى البلد لما عوده يشد ويقدر يراعي الارض وحده وانا اجى اهنه .
واتنهد بحسره :لكن عاد تاتى الرياح بما لاتشتهى السفن.. راح حسن والارض مع بعض مره وحده، خسرتهم هما التنين سوا ودموعه لمعت فعنيه
ريناد حست بألمه واد ايه شايل هموم ومستحملها لوحده، ملهوش ام ملهوش اب اخواته اكتر ناس بتكرهه، ومسئول عن ٣ اشخاص فى سن صغير كده، شافت ملامحه اللى اتحولت لملامح حزينه ووشه اتكسى بالهم ومتعرفش ليه فى اللحظه دى كانت نفسها تحضنه وتضم دماغه على صدرها وتقوله متزعلش انا جنبك هشيل معاك من همك وهشاركك فى كل حزنك، لكنها فاقت ورجعت للواقع وذكرت نفسها بانها مش هتفضل معاه غير كام شهر وكل واحد هيروح لحاله..

فصليتي القويه حيث تعيش القصص. اكتشف الآن