Chapter 1: the prince now the king

0 0 0
                                    

Treng !! ..... Treng !! .... 'loceng berbunyi menandakan ada berita dari istana

"Perhatian! Raja kita Richard Sebastian baru sahaja meninggal dunia pagi ini kerana serangan jantung. Oleh itu takhtanya akan diturunkan kepada Putera William Sebastian."

" Kami akan memilih tujuh penduduk kampung untuk membantu kami membuat persiapan untuk pertabalan Putera William minggu depan! Selain itu, kami mengalu-alukan para anak² gadis ke istana untuk pemilihan calon pendamping putera raja!" kata bendahara.

Belum sempat bendahari memanggil nama orang kampung, semua orang telah berkumpul disekeliling bendahara demi mendapatkan surat.

~di istana~

"Ayahanda tuanku telah pergi buat selamanya. Hapuskan air matamu wahai anak ku ayah mu ada disana sedang bergembira" kata Ratu Fiona

"Lekas para wanita di akan datang tidak lama lagi. Anakanda harus memilih wanita yang betul agar hidupmu bahagia" katanya lagi

"Baik ibunda" kata Putera William ringkas

~di taman~

"Victoria!!!! Victoria?!!!!"jerit salah seorang tukang kebun disitu. Datanglah seorang wanita yang berupa paras sangat cantik. Sayangnya bajunya comot dan kelihatan kotor akibat tanah dan lumpur dikebun.


"Ada apa?"soalnya yang baru sahaja selesai mencabut dan menanam pokok bunga di tepi taman.

"Putera William sedang mencari pendamping hidupnya. Kamu kenalah kesana. Rugi tahu kalau tidak pergi kesana" kata tukang kebun itu.

"Bukannya aku tak mahu Rose aku ni orang susah...boleh ke Putera William tu terima aku. Lagi pun kat Orrland ni ada banyak lagi wanita cantik yang berasal dari keluarga bangsawan" ujar Victoria dengan nada rendah diri.

"Alah...tak lama pun majlis tu.."pujuk Rose. "Kau kan yang sebenarnya nak pergi sana?"soal Victoria

Rose cuma tersenyum dan memujuk mujuk Victoria agar menemaninya ke majlis itu.

"Ok fine! Aku pergi" kata Victoria terpaksa.

"YEY!!!!! THANKS!".

~di kantin~

Victoria melihat Fiona atau lebih dikenali sebagai *Aunt Mary* (bekas dayang Ratu Fiona) sedang memasak makanan untuk majlis pertabalan malam ini.

Senyap-senyap Victoria berjalan kearah Aunt Mary.

"BAAAA!!!".

"OH MY GOD!!!" Latah Aunt Mary.

"Ish kamu ni!" Marah mary.

"Heheh...Aunt Mary masak apa tu?"soal Victoria.

"Steak khas" jawabnya.

"Uish cam sedap je.... Nak cikit!"kata Victoria sambil menghulurkan tangan kearah Mary.

Dengan cepat Aunt Mary mene pis tangan Victoria sehingga merah.
"Alah main main je pun......."katanya

"Apa yang akan jadi selanjutnya?"soal Aunt Mary sambil merenung kosong kearah masakannya.

Victoria senyum sinis.

"Jangan risau Aunt Mary. Takkan ada apa-apa yang akan terjadi selanjutnya. Dan saya jamin akan perkara itu" katanya

Mary yang sedang merenung kosong tadi terus memalingkan wajahnya kearah Victoria yang sedang tersenyum.

"Kenapa?" Soal Mary

"Kerana saya ialah Victoria Tailor."

"𝒾𝒻 𝓉𝒽ℯ 𝓀𝒾𝓃𝑔 𝒸𝒶𝓃, 𝓌𝒽𝓎 𝓃ℴ𝓉 𝓉𝒽ℯ 𝓀𝒾𝓃𝑔'𝓈 𝓈ℴ𝓃?"

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 02, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

𝚀𝚄𝙴𝙴𝙽 𝚅𝙸𝙲𝚃𝙾𝚁𝙸𝙰Where stories live. Discover now