Zajmijmy się jedną z ważniejszych rzeczy.
I jeśli sądzicie, że tego nie potrzebujecie, to w końcu przyjdzie taki czas, w którym zrozumiecie, że nie da się bez tego przeżyć.
Mowa o rozpisce.
Czym ona jest? Proste.
Rozpiska jest niczym innym, jak "skróconym" (gówno prawda, czasem rozpiska zajmie cztery strony w wordzie, a to i tak za mało XD) opisem tego co chcemy zawrzeć w opowiadaniu.Stworzenie jej jest kluczowe do napisania dobrej historii. Aby każdy wątek był połączony w jedną całość, a nie zjebany, bo nic się wam nie będzie kleiło i pogubicie się we wszystkim.
Z doświadczenia powiem, że pisanie bez rozpiski jest trudne. Robiłam tak przez parę lat, a przez to wiele opek byłam zmuszona usunąć.
Dlaczego?
Ano przez brak rozpiski.
Miałam początkowo pomysł, napisałam rozdział 1, 2, 3, a potem *bum*, wszystko się spierdoliło. Brak pomysłu. I to nawet nie problem z weną.
Po prostu brakło mi wątku do rozwinięcia.Oczywiście jeśli doskonale idzie wam pisanie z pamięci, szacun.
Mimo to na prawdę polecam robić rospiski. Nawet choćby była króciutka.
Czy to w notatkach w telefonie/laptopie czy ręcznie na kartkach. To najmniej istotne.No dobrze. Wiemy już czym jest rozpiska oraz dlaczego jest taka ważna.
To teraz jak ją napisać.1) Jeśli planujecie pisać opowiadanie z dokładnymi datami. Wszystko sobie pozapisujcie.
Kiedy zaczyna się akcja np. maj. Rok pisać? Można np. maj 2018 + data, ją również możemy dodać np. 20 maj 2018.
Tylko teraz tak. Bardzo dokładne obliczenia. Inaczej porobi się zamieszanie (polecam używać kalkulatora).Fanfiction: Jeśli zostawiamy oryginalny wiek głównych bohaterów i linia czasowa będzie się ciągła przez np. rok, musimy znać urodziny postaci.
Np. Bakugo Katsuki ma urodziny 20 kwietnia. W 1 klasie liceum ma 15 lat.
Ale zanim to, bo prawie zapomniałam. Jeśli piszemy akcje w np. Japonii, musimy znać tamtejsze szkolnictwo. Żebyście tego nie szukali, ja wam to ułatwię.
Rok szkolny zaczyna sie w kwietniu i kończy w lipcu, czyli pierwszy semestr kończy się w marcu.
Wakacje trwają miesiąc (sierpień)
Później drugi semestr od września do grudnia.
Tygodniowe ferie zimowe.
Trzeci semestr jest od stycznia do marca.
Potem tygodniowe ferie wiosenne i znów od kwietnia rozpoczęcie roku.
[Jeśli piszemy akcję w innym kraju, sprawdzamy jak tam wygląda szkolnictwo. Możemy oczywiście pisać rok szkolny na własnych zasadach. Nie jest to zabronione. A jeśli akcja nie dzieje się w szkole, wtedy mamy zdecydowanie łatwiej].
Teraz wracamy do linii czasowej. Jest to ultra ważne, żeby nie popierdolić wszystkiego.
Tak więc, nasz przykładowy Bakugo.
Załóżmy, że piszemy akcję od rozpoczęcia roku szkolnego 1 klasy. Ma 15 lat, ale już dziewiętnaście dni później ma 16. Co do reszty klasy, czy po prostu postaci w tym samym wieku, już nie musimy zaznaczać ich wieku. Bo logicznym jest, że w ciągnącym się roku przejdą z tych 15 na 16 lat.
(Jeśli dajemy akcję na następny rok 2 albo 3 klasa, no wiadomo, dodajemy wiek dalej, czyli z 16/17 lat itd. Logiczne, postacie nam się starzeją ;3 Chyba, że to Ash Ketchum, on nadal ma 10 lat)Jeśli nasza linia czasowa przeciąga się o kolejne lata, po prostu dodajemy kolejny rok. Proste? Proste^^
Oczywiście w fanfikach możemy zmieniać wiek bohaterów. To nic złego. I tutaj zaznaczę, że jeśli chcecie pisać sceny 18+ no to jak sam wskaźnik oznacza, najlepiej żeby postacie były pełnoletnie. To wygląda po prostu lepiej na tle wszystkiego.
Tym bardziej, że w Japonii wiek zgody to osiemnaście lat. To również polecam weryfikować, jeśli tylko piszemy opowiadanie zgodne z naszym rzeczywistym światem.
Oczywiście nie jest to obowiązkiem.No dobrze. Co dalej?
- Zróbcie sobie spis treści i co chcecie zawrzeć w każdym rozdziale. Czyli rozdział pierwszy: bla, bla, bla...rozpisujemy sobie akcję do konkretnego rozdziału
- Ewentualnie bawimy się w chaotyczny opis (jak ja XD). Znaczy to tyle, że nie piszemy sobie "rozdział pierwszy/drugi itd." Tylko po prostu w jednym długim tekście zapisujemy całą akcję do opowiadania od początku do końca. Tylko tak, żeby jednak wątki nie były porozsypywane w różnych miejscach. Starajcie się pisać po kolei. Nawet jeśli rozpiska jest jednym, zbitym tekstem, a nie podzielonym na rozdziały (to się przydaje głównie wtedy, gdy nie wiemy ile dokładnie napiszemy rozdziałów).
W rozpisce jest też ważne, aby uwzględnić bohaterów.
Przykład 1:
[Wybaczcie za te zamazy, ale nie chcę, żeby osoby czytające "Przypomnij mi to uczucie" miały spoilery. Ale mniej więcej chciałam pokazać jak to wygląda]
Ale to nie jest koniec, ponieważ dalej mam rozpis fabuły oraz akcji. I to jest tutaj najważniejsze (ale tego już nie pokażę na scrinie).
Przy czym jak widać na obrazku, mam tam powtórzenia. Nie musiałam ich pisać, ale dzięki temu mam bardziej szczegółową rozpiskę.Nasze własne opowiadanie: No tutaj mamy zdecydowanie łatwiej. Sami w końcu kreujemy świat i postacie. Wymyślacie wiek bohaterów, ich charakter itp.
Oczywiście kwestia linii czasowej zostaje taka sama jak przy fanfiction. Liczymy ją dokładnie.Przy czym pamiętajcie! Nie musicie podawać dat i czasu akcji^^
To tak na koniec jeszcze...
Co zawrzeć w rozpisce?
- Wiek bohaterów
- Wygląd bohaterów
- Charakter bohaterów
‐ Co lubią/robią w wolnym czasie/czy pracują (jeśli tak, to czym się zajmują)
- Jeśli postacie się ze sobą zejdą, można, ale nie trzeba, napisać kiedy się to stało (tak samo piszemy przy oświadczynach/ślubie/zerwaniach/rozwodach)
- Jakie relacje mają poszczególni bohaterowie między sobą
- Opisujemy ważne sceny, żeby ich nie zapomnieć
- Imiona i nazwiska (ew. przezwiska/zdrobnienia) postaci. To się tyczy opowiadań własnych, bo w fickach mamy to już podane
- Znaki szczególne (np. tatuaż/tatuaże, kolczyki, okulary/soczewki, blizny itp.)
- Profil psychologiczny postaci (co odczuwa w trakcie trwania akcji)
- Przeszłość bohaterów (jeśli pisząc fanfiction zostawiamy oryginalny świat, to przeszłość również i to na niej bazujemy)Tak więc, to chyba tyle jeśli chodzi o rozpiskę^^
Jeśli macie jakieś pytania to macie do dyspozycji komentarze, postaram się rozwiać wątpliwości ;3Appull <3
CZYTASZ
Napisz to ze mną! Czyli poradnik pisarski^^
RandomNie wiadomo skąd. Nie wiadomo po co i na co. Jednak powstał ten oto poradnik pisarski^^