"Boleh tak aku nak mintak satu benda?" soal Fayed dengan nada suara serius. Angin yang memukul tubuhnya dari hadapan, tidak menghalang untuk dia mengayuh laju.
"Aaaa.. Apo? Tak dengar!" Vee menyoal.
"Akuuuu... nakkk... mintakkk.... satuuuuu... bendaaaaa.." satu persatu diucapkan oleh Fayed tika itu. Sengaja suaranya dikuatkan.
"Apoooooo?" sengaja Vee mengajuk Fayed. Nakal!
Budak lelaki itu terdiam.
"Aku nak kau...."
Huh???!!!!😳
Sretttt!
Fayed membrek mengejut basikalnya hingga berderit bunyi tayar basikalnya. Tubuh Vee terdorong rapat di belakang Fayed.
"Kau dah kenapa setan?" Vee menampar-nampar belakang Fayed.
Dada Fayed berombak laju. Matanya melilau ke kiri kanan jalan. Dia pasti sangat ada benda melintas tadi.
Vee yang perasan dengan gelagat Fayed, turut menoleh ke kiri, ke kanan, depan dan belakang. Kain sekolahnya turut diselak.
"Urmmm...." Budak lelaki itu mengeluh perlahan sambil menyeka peluh halus yang memercik di dahi.
"Pegang kekuat!" Fayed menarik kemas tangan Vee agar memeluk erat pinggangnya.
Pedal basikal mula dikayuh perlahan. Ditoleh ke belakang sekilas, ingin melihat reaksi Vee.
"Eh, tadi kau kata nak apo? Nak aku?" Vee mula menarik sisi baju budak lelaki itu.
"Urmmm... Ya..."
"Nak aku apanyer?" Vee bingung seketika.
Fayed berdecit. Rimas dengan asakan soalan si Vee.
"Okey... Aku nak kau behave sikit boleh?"
Sebelah kening Vee terjungkit. Pehal pulak mamat nie?
"Ashal? Behave apo plak??" sengaja memelatkan sebutan 'apsal' kepada ashal, membuatkan Fayed muak.
"Kau buat perangai pelik masa kelas Cikgu Rohaizan... Dah kenapa? Nampak gedik tau tak?" Fayed bersuara tegas tanpa menoleh. Kayuhannya dilajukan lagi. Destinasi mereka semakin hampir.
Vee hanya mencebik. Kata-kata Fayed tidak dibalas. Tapi dia tidak akan sekali-kali menceritakan apa yang berlaku antara dia dan guru lelaki itu kepada Fayed! Nehi!
Klinik Desa Sungai Katak semakin kurang sesaknya. Puan Latifah selaku penyelia jururawat desa aka bidan di klinik itu menarik nafas lega.
Bangunan klinik desa itu agak lama tetapi masih terjaga rapi itu menghubungkan dengan kediamannya bersama keluarga.
"Saya balik dulu misi..." seorang ibu muda menegur Puan Latifah seraya mendukung bayinya.
"Leklok jalan naa..." Ramah Puan Latifah membalas.
Matanya membuntang apabila terlihat kelibat dua figura muda sedang terjerit-jerit di tengah jalan. Si budak lelaki mengayuh basikal dengan penuh semangat sambil membebel. Si budak perempuan pulak muka monyok sambil memukul belakang si budak lelaki.
"Haishh... budak-budak nie..." Puan Latifah menggelengkan kepala. Masak sungguh dengan perangai anak perempuan tunggalnya.
"Baiiiiii!!!" Vee menjelirkan lidah pada Fayed yang merah padam mukanya. Gadis kecil itu berlari-lari anak ke belakang klinik itu. Dia tidak perasan akan ibunya yang sedang memerhati gelagat mereka.
Fayed mengeluh. Sudahlah penat mengayuh basikal, berleter lagi sepanjang jalan.
"Fayed... terima kasih hantarkan Vee balik... Jom singgah makan dulu..." pelawa Puan Latifah sebelum sempat Fayed berlalu.
YOU ARE READING
SOMETHING
RomancePabila hati tidak merestui... Pabila rasa tidak sekata... Pabila nafsu meruntun jiwa... Apa yang tinggal buat kita? Jalinan hubungan antara Fayed Abdullah dan Vee Vanessa tercetus tanpa sengaja bermula di sekolah rendah. Hanya hubungan 'biasa-biasa'...