Chapter XXXIV

637 49 0
                                    

"Abang !!!!" , jeritku dari tingkat bawah.

Sudah beberapa kali aku menjerit namanya tapi tetap tidak disahut olehnya.

"Abang !!"

"Faiq !!!"

"Faiq Rayqal bin Abdul Razak !!!!!!"

Masih tiada sahutan.

"Faiq Rayqal bin Abdul Razak suami Aisya Humaira binti Zulkifli !!!!!!"

"Turun makan cepat !!!!!"

Faiq berlari dari tingkat atas sehingga aku dengar bunyi nafasnya yang semput.

"Ya Allah abang. Buat apa sampai Aisya panggil tak dengar. Pagi-pagi dah buat Aisya jerit. Nanti kalau waktu perbicaraan Aisya tiba-tiba takde suara , semua salah abang , eh !" , bebelku lalu meletakkan pinggan yang berisi roti bakar dan scrambled egg.

Dia mengambil tempat untuk duduk di hadapanku.

"Wowowo Sayang , bertenang. Breathe in , breathe out." , katanya sambil membuat tangan seperti mengajar orang untuk menarik nafas.

"Senang betul dia cakap. Dah lah. Ni , makan. Cepat , Aisya nak pergi mahkamah awal sebab nak sediakan fail dulu." , jelasku.

"Aisya tak makan ?"

"Tak kut. Sebab usually kalau hari perbicaraan , Aisya jarang breakfast. Nervous." , diakhiri ketawa kecil di belakang.

"Duduk." , arah Faiq yang sedang bangun dan menuju ke arah kabinet dan mencapai satu Nescafe instant 3in1 .

Aku masih berdiri dan melihat ke arahnya.

"Duduk abang cakap." , aku hanya mengerdipkan mata.

"Duduk , Wahai Aisya Humaira sayang." , katanya meleret lembut.

Aku terus duduk dan dia meletakkan cawan berisi Nescafe itu di dalam tanganku.

"Minum."

Aku menggeleng.

"Aisya , minum dan makan sikit. Jangan la buat abang risau macam ni. Aisya tu perlukan tenaga nak melawan peguam bela nanti. Kena la makan , baru ada energy." , nasihatnya.

Aku masih tidak menghirup air tersebut. Aku memang tidak biasa makan pada hari perbicaraan. Jadi , perutku tidak akan menerima makanan pada pagi ini.

"Okay fine. Abang tak nak makan." , putusnya ringkas.

"Ala , abang kena makan. Nanti nak ajar pelajar abang tu." , kataku.

"Ha tahu pun."

Aku tersenyum nipis.

"Makan dengan abang. Abang takkan makan kalau Aisya tak makan dengan abang." , ini adalah kali pertama dia mengugutku.

Ugutannya telah menggerakkan tanganku untuk mencapai sekeping roti bakar lalu disuapkan ke dalam mulut. Faiq tersengeh lebar melihat aku makan.

Seperti yang dijanjikan , dia menghantar aku di hadapan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Aku bersalam dengannya lalu keluar dari perut keretanya.

"Abang , hati-hati drive. Aisya mintak maaf , sebab Aisya , abang lambat masuk kerja." , aku masih tidak melepaskan jari jemarinya yang kasar itu.

"Takpalah , Aisya. Lagipun , abang takda kelas dalam jadual pagi ni." , dia menggosok tanganku lembut.

"Aisya masuk dulu eh. Take care , abang. And happy working !!" , pesanku.

Dia menarik tanganku yang membuatkan aku masuk ke dalam kereta dan berada rapat di hadapan mukanya.

"Good luck , sayang. May Allah ease everything for you." , pesannya. Satu ciuman didaratkan di dahiku.

The last piece Where stories live. Discover now