Vaginální výtok

69 5 0
                                    

studijní materiál

Poševní (od slova pochva), vaginální výtok se může vyskytovat jako přirozený jev, nebo kvůli různým komplikacím. Množství výtoku je individuální. Záleží na tělesné konstituci.
Rozlišuje se:
- barva
- konzistence
- pach
Pojďme se teď tedy podívat na druhy poševního sekretu a proč vzniká. Příjemné čtení!

barva:
Bílý, průhledný výtok
Nezapáchá, je průhledný/bílý a má "slizovou" konzistenci? Pohoda! Pochva je samočistící se orgán, vaginální sekret je toho důkazem. Taky se stěny vaginy musí nějak zvlhčovat, proto také existuje. Lidi s vaginou ho můžou mít každý den, obden.. Je to individuální. Taky se mění jeho množství v různých fázích menstruačního cyklu. Pokud je ho moc, a nechceš si zničit kalhotky, můžeš používat intimní vložku (= "intimku"). Však zapomeň na tampón! Ten JEN při menstruaci. Ta se však nedoporučuje na každodenní nošení, jelikož kůže dostatečně "nedýchá".

Hnědý výtok
Tento pojem známe také jako špinění. Tedy výtok spojený s menstruační krví, který se objevuje před menstruací, nebo po ní. Může se objevit i na začátku těhotenství, či menší poranění během pohlavního styku. Z toho nám vyplývá, že nám oznamuje začátek nebo konec menstruace, začátek těhotenství a menší poranění při pohlavním styku. Jenže, tento tmavý sekret může mít i druhou tvář. A to je ta, když se vyskytuje s doprovodem bakteriálních infekcí nebo virových onemocnění.

Žlutý, nazelenalý výtok
Tento sekret není ok, takže navštiv lékaře. Může se jednat o kvasinkovou infekci, chlamydii a další onemocnění.

Růžový výtok
Laicky řečeno: light verze hnědého výtoku. Menstruační krev se s výtokem smíchá (hnědý výtok, špinění), ale není to výrazné! Proto nám vznikne růžový výtok.

konzistence:
Hrudkovitý, tvarohový výtok
Tento výtok nám oznamuje, že pravděpodobně máme kvasinkovou infekci/jiné onemocnění. Rozhodně není ok, proto by se mělo jet určitě k lékaři, který nám pomůže.

pach:
Zapáchající výtok
Stejně jako u předešlého sekretu, pravděpodobně se jedná o nějaké onemocnění či infekci. Každopádně, každý sekret má specifický pach. Zapáchající výtok poznáš podle toho, že fakt smrdí, po rybině. Ale i tak je lepší zajít k lékaři, pokud si nevíš rady. Ono, může nám taky oznamovat špatnou životosprávu a špatnou intimní hygienu (o té se pobavíme jindy).

Shrnutí:
Výtok ok: průhledný/bílý, hnědý (častěji), růžový (častěji)
Výtok not ok: žlutý, nazelenalý, hrudkovitý/tvarohový, zapáchající

Jak se chránit před všemi sekrety, které nám oznamují špatnou zprávu - vaginální infekci?
Správná intimní hygiena a chráněný (s kondomem) pohlavní styk. Nic víc, nic míň. Lehké, že ano?

Cyklistická bytost Kde žijí příběhy. Začni objevovat