BAB 10 : KAHWIN DENGAN SAYA?

9 1 0
                                    

Keesokan harinya, Daniel check out dari hospital. Dia bersama Mika terus balik ke rumah untuk rehatkan diri.
"Hmm, bosanlah duduk rumah ni. Harap rumah  je besar tapi satu apapun tak boleh pakai!"

Tiba-tiba, Dato' Megat dan Datin Maznirah pergi ke rumah anaknya, Daniel untuk melawat. Dato' Megat mengetuk pintu rumah anaknya.

"Assalamualaikum" salam dari Dato'Megat.

"Waalaikumussalam" sahut Daniel sambil membuka pintu rumah.

"Daddy! Mommy! Bila sampai? Buat apa kat sini? Tak cakap pun nak datang!

"Nak datang melawat anak kami yang handsome ni tak boleh ke? Ke Daniel tak bagi kami datang?" Datin Maznirah mengusik anaknya.

"Hehe mana ada. Jemputlah masuk. " kata Daniel.

Dato'Megat dan Datin Maznirah pun masuk ke rumah. Datin Maznirah melihat rumah anaknya yang agak sunyi lalu fikirannya ingin menanyakan sesuatu kepada Daniel.
"Daniel, mommy nak tanya sesuatu ni. Boleh?"

"Apa dia mommy?" - Daniel

"Daniel tak terfikir ke nak ada isteri? Umur Daniel pun dah boleh kahwin. Lagipun Daniel kan famous. Carilah menantu untuk mommy. Tengok rumah ni pun sunyi je. Tak nak ada penyeri rumah ke?"

Daniel terbatuk kecil.
"Ala mommy, bukannya ada yang nak kat Daniel pun. Semua yang nak Daniel sebab Daniel ni artis, berduit bukan diorang ikhlas pun. Daniel tak nak lah nanti jadi kes macam dengan si Farah tu. Mommy pun tahu kan?

Mommy memarahi Daniel.

"Sebab tu lah mommy nak kamu kahwin. Tak kira! Bulan ni kalau boleh Daniel kena tunang dengan pilihan Daniel. Kalau tak, mommy pilih anak kawan mommy untuk jadikan menantu mommy dan isteri kepada Daniel!"

Daniel tersentap. Daniel terfikir satu idea. Daniel teringatkan Emy.
"Eh mommy, mommy jangan risau! Daniel rasa Daniel tahu Daniel nak tunang dengan siapa. I will bring her to you, mommy."

Datin Maznirah dari mukanya yang ganas menjadi tersenyum dengan jawapan anaknya itu.
"Kalau macam tu, bawak dia jumpa mommy. Mommy tak kisah asal usul dia asalkan dia dapat buat anak mommy happy pun dah cukup."

"Okay, mommy. Don't worry.  Nanti Daniel bawak dia jumpa mommy okay. Kira dah tunang terus, nanti Daniel pergi rumah mommy and daddy. You guys just wait!

Dato' Megat di sebelah isterinya senyum tanda setuju.

.................

Di hospital Kuala Lumpur, Emy baru selesai merawat pesakit terakhirnya. Emy ingin pulang ke rumahnya kerana hari sudah lewat malam.

Semasa dalam perjalanan menuju ke kereta, Emy merasakan seseorang mengikutinya. Emy jalan dengan sangat pantas. Akhirnya, Emy sampai ke pintu kereta.
Tiba-tiba, Daniel yang bertopeng pada mukanya lalu memegang lengan Emy dan memanggil.
 
"Emy! Tunggu dulu!"

Emy terus memandang ke arah belakang dan terkejut kerana lelaki yang bertopeng itu sudah pun dikenalnya. Emy tahu bahawa Daniel itu popular di khalayak ramai. Jadi dia sudah tahu rupanya bila sering bertemu.

"Eh, Daniel! Awak buat apa kat sini? Terkejut saya dibuatnya. Boleh tak jangan kacau saya? Saya dah penat tau tak? Penat!"

"Nope, tak boleh. Mulai esok, kita akan sering berjumpa sampai bila-bila! Awak dah tak boleh lari daripada saya. Faham?"
Daniel memegang tangan Emy sangat erat.

"Lepaskan saya, awak nak apa hah? Saya dah tak kacau awak kan! Please, let me go. I don't want to disturb you anymore." - Emy

"I want you, Emy. I'm sorry before this! I know I'm wrong. Saya tak patut fitnah awak depan orang ramai. Saya dah insaf. Please maafkan saya." - Daniel

"Okay, fine. I'm forgive you. But lepas ni, kita dah takde apa-apa kaitan,okay. Saya taknak kacau hidup awak!" - Emy

Daniel terus berlutut kepada Emy dan keluarkan cincin dari poketnya.

"Emy, will you marry me?"

Emy terdiam dengan sikap aneh jejaka itu.

"What!? Dah kenapa awak ni?  I'm sorry I can't."

Daniel merayu.

"Please, Emy. I know you are the only one who can make me happy! Please, Emy . I'm begging you."

Emy masih tertanya-tanya dengan Daniel.

"Daniel, saya ni doktor je. Awak tu artis, popular pulak tu. And kahwin ni bukan perkara main - main tau. Awak fahamkan?"

"Yes, i know! That's why saya nak awak jadi isteri saya. Saya tahu awak layak untuk saya. Awak boleh bahagiakan saya. So will you?

Emy tak terkata dan dia hanya mengangguk tanda setuju. Emy masih berfikir kenapa dia. Hmm.

"Thanks you so much, Emy!"

"Ya Allah, jika benar dia jodohku, kau dekatkan lah. Aku hanya berserah kepadamu,ya Allah." Emy bermonolog.

Selepas 1 bulan, Emy dan Daniel disahkan bertunang dalam diam.

*𝑶𝒐𝒑𝒔, 𝒅𝒂𝒉 𝒏𝒂𝒌 𝒌𝒂𝒉𝒘𝒊𝒏 𝒍𝒂𝒉 𝒈𝒆𝒏𝒈.  𝑬𝒏𝒅𝒊𝒏𝒈 𝑷𝒐𝒏 𝒏𝒂𝒌 𝒅𝒆𝒌𝒂𝒕 𝒅𝒂𝒉.. 𝒉𝒎𝒎𝒎 🤔*

CINTA YANG TAK DISANGKA (Short Novel)Where stories live. Discover now