بسم الله الرحمن الرحيم
ـــــــــــــــــــــــــ🌺صلى على محمد🌺
༺༽ﷺ༼༻نرى هذه التي تدخل من حديثة القصر للداخل و هي تتنطط في مشيتها و تغني بصوت عالي و هي تمسك شيئ بيدها و تقول...
....:العيد فرحه....هااااا هاااا..و اجمل فرحه..هاااا هاااا..العيد فرحه و اجمل فرحه تجمع شمل قريب و بعيد سعدنا بيكم هاااا هاااا..بيخليكوا..هاااا هاااا..سعدنا بيكم بيخليكوا ذكرى جميلة لبعد العــــــيـــــــــد ااااه ايه التخلف ده يا فراس ابو شكلك يا اخي...
فراس بضحك:هههههههههههههه..تستاهلي عشان ميت مرة اقولك متغنيش بصوتك المزعج ده ايه فاكرة نفسك كروان يا عنان...
عنان بغيظ:ابو شكلك يا اخي محدش طلب رأيك ايه التخلف ده...
فراس و هو يراقص حواجبه:اعمل اللي انا عاوزة يا واد يا بت..
عنان بغيظ:بقى انا واد طيب...ثم قامت عنان برفع السنجاب الذي بيدها و قامت بحدفه في وش فراس و هي تقول..
عنان:تصدق تستاهل اللي هيعمله فرغلي فيك..و بنفس اللحظة امسك السنجاب بوجه فراس الذي انتفض صارخ بصوت عالي من الخضه و بردة فعل قام بنزعه بيده و حدفه بعيد عنه و قام بصراخ على عنان و هو يمسك جبينه بسبب ان السنجاب قام بجرحه..
فراس بصراخ:انتي متخلفة يا عنان عجبك كده اسلخه ليكي دلوقتي عشان ترتاحي..
عنان ببرود:تستاهل عشان متتريقش عليا تاني يا مهزق..
فراس:تعرفي انا هنــ...و هنا قاطع كلام فراس صوت صراخ عالي للغاية فنظر الاثنان ناحيه المكان الذي به الصوت و قالت عنان هنا..
عنان بتوجس:فراس...انتَ رميت فرغلي فين....و بعد نهاية كلامها رفع فراس ايده ببطئ و هو يشير ناحيه المكان الذي يخرج منه صوت الصراخ فنظروا لبعض بذعر فقال فراس بصراخ و هم يجرون ناحية الصراخ و قال..
فراس:دي شادية هتولع فينا يخرب بيتك...و هنا توقفوا بصدمه عندما دخلوا و وجدوا صواني سوداء مستطيلة كبيرة بها عجين الكحك و البسكويت و منها المنقلب على الأرض و كان جميع نساء العيلة يجرون كالمجانين في المكان و خلفهم هذا السنجاب المدعو بفرغلي و شادية و هنا يقفون بعيد عنهم و يقومون بىمي المعالق و الحلل على السنجاب....و فجأة انتفض الأثنان من مكانهم عندما سمعوا صوت رعد من خلفهم و هي تجلس على الأرض و هي تقوم بالنقش على الكحك و تقول...
رعد:انا حذرتك يا عنان بأن الحيوان ده يظهر في البيت انتي عارفة ان اخواتك بيخافوا منه و امك عندها فوبيا منه صح ولا غلط..
عنان بسرعة:والله العظيم يا رعد انا كنت بحدفه على فراس و هو حدفه ناحيتكم...و لكن لم تكمل عنان كلامها بسبب چودي التي وقعت فوقها و هي تصرخ و فوقهم سديم و جميلة و مريم....و هنا نرى أيضا رنا و نور و تالين و مياسين الذين وقعوا على فراس بالخطئ و هم يجرون و فجأة عم الصمت في المكان عندما سمعوا صوت ضحكات عالية و عندما نظروا وجدوا تاج التي كانت تضحك بسعادة و هي تمسك فرغلي و تحتضنه و هنا نطقت هَنا و هي تقول و تقترب منهم..
أنت تقرأ
يوميات العيد
Humorنحن غرضنا من هذه المحتوى هو الضحك و الفرفشة و المتعة فقط لكي ننسى هموم الحياة هنا سوفه ترون تقاليد العيد المصري و العادات التي نتمثل بها...غرضنا هنا ان نذكركم بجميع ابطال روايتكم المفضلة من كتاباتي.....