İSM-İ TASGİRHerkese iyi çalışmalar dilerim...🍀
***
🔴İsmi tasgir türkçe ifade edecek olursak küçültme ismidir.
🔴Merhamet, sevgi ve küçümsemenin belirtme şeklidir diyebiliriz.
🔴Cümleye "-cık, -cik" anlamı katar.
Arapça karşılığına ismi tasgir deniliyor.🔴Bu zamana kadar kelimeleri fiilden türeterek isim yaptık. Şimdi ise isimleri türeterek yeni bir isim yapacağız.
🔴Kelime kalıpları harf sayısına göre değişecek...
❗️Üç harfi kelimeler için;
Kalıp: Fuaylun (فُعَيْلٌ)Örneğin; Raculun (رَجُلٌ) Adam demektir. Kalıba uyguladığımızda Ruceylun (رُجَيْلٌ) olur ve Adamcık anlamı taşır.
Örneğin; Gittun (قِطٌّ) kedi demektir. Üç harflidir çünkü ikinci harfi şeddelidir.
Kalıba uyarladığımız zaman Gutaytun (قُطَيْطٌ) olur ve kedicik anlamı taşır.❗️Dört ve dört harften fazla olan kelimeler için;
Kalıp: Fuayilun (فُعَيْعِلٌ)🔴Bu kalıp da kelimenin ilk dört harfini alıyoruz. Gerisini atıyoruz. Sonra aldığımız o dört harfle kelimeyi kalıba uyguluyoruz.
Örneğin: Mescidun (مَسْجِدٌ) cami demektir. Kalıba uyguladığımızda Museycidun (مُسَيْجِدٌ) olur ve küçük cami anlamına gelir.
❗️Kelime beş harfli olup 4. Harfi vav(و) ya da elif(ا) ise;
Kalıp: Fuayiylun(فُعَيْعِيلٌ)Örneğin; Miftahun (مِفْتَاحٌ) Anahtar demektir.
Kalıba uyarladığımızda Mufeytiyhun (مُفَيْتِيْحٌ) olur ve küçük açılış anlamına gelir.❗️Kelimenin ikinci harfi elif ise vav'a dönüşür.
Örneğin; Babun(باب) kapı demektir.
İkinci harfi vav'a dönüşür ve Buveybun (بُوَيْبٌ) olur ve kapıcık anlamına gelir.❗️Bir kelimede ya da kelime sonunda müenneslik işareti var ise ; (kapalı T ve müennes Y)
Biz bu müenneslik işaretlerini harften saymıyoruz ve sonradan ekliyoruz.Örneğin; Mektebetun (مَكْتَبَةٌ) kütüphane demektir.
Kalıp: Fuaylun(فُعَيْلٌ) çünkü kelimemiz dört harfli. Sonundaki kapalı T'yi saymadık;)
Kalıba uyarladığımızda (فُعَيْلٌ + ة) Mukeytibetün(مُكَيْتِبَةٌ) olur ve ufak kütüphane anlamı taşır.***
🍀
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Arapça (sarf) Dersleri
DiversosNahiv kısmını halledebilmek için sarf yani kelime bilgisinin iyi derecede olması gerekiyor. Haydi inceleyelim...