١٣

2.6K 179 27
                                    

براءة روح بارت ١٣
بارت دماااار سامحوني 😭🙈
بارت ١٣
تاتي يوم الصبح بدري كله صحي او تقريبا محدش عرف ينام حتى زين نفسه معرفش ينام ... أنا كمان قلقت الفجر لقيت طنط نادية قاعدة على سجادة الصلا تقريبا كانت بتصلي لقيتها بتبكي وهي رافعة ايديها لفوق في وضع الدعاء ...وأول ما شافتني مسحت دموعها بسرعة وابتسملتي.
_صباح الخير يا روح... الفجر أذن ..يلا قومي انتي كمان صلي يا حبيبتي.

بصتلها وسكت ..فسألتني
_ انتي بتعرفي تصلي يا روح !

هزيت دماغي بمعنى ايوة ...ايوة الحمد لله بعرف أصلي... أبلة الدين زمان في المدرسة علمتنا إزاي نصلي والدرس كان تطبيقي وكلنا كنا بنقلد الأبلة في الوضوء وفي الصلاة... الدرس ده أنا حفظته كويس وحبيته أوي وفضلت أطبقه فترة كل يوم ...لحد ما جدتي نقلت والوضع اشتد عليا منها بطلت... محدش كان بيشجعني .. مشاعري كلها كانت عبارة عن ألم ووجع بس ..كنت لوحدي بعاني ومحدش حاسس بيا فبطلت ..او بمعنى أصح نسيت مبطلتش بإرادتي ..نسيت اني لازم أصلي ..مفيش قدوة أشوفها بتصلي فأعمل زيها... مفيش قناة تلفزيون شغالة أشوف فيها ناس بتصلي فأفتكر وارجع لصلاتي ... متلومنيش واللي بقوله مش مبرر ...لكنكم معشتوش اللي أنا عشته علشان أكون محل لوم وعتاب... العتب كله على اللي متوفر ليه كل سبل الراحة... اللي أهله تعبوا فيه علشان يصلي... اللي بيكون قاعد جنب المسجد ومش بيتحرك او يتهزله شعره ويقوم يصلي... اللي بيصلي على حرف ويسيب حرف... اللي بيأخر الصلاة علشان جيم او ماتش... اللي ممكن تفضل تتصفح الانترنت والفيسبوك وانستجرام طول اليوم وسايبة الصلاة... اللي مش بتصلي بحجة انها حاطة ميكاب او حتى مانكير ..اللي بيمنعكم عن الصلاة ايه!!... هل كان لازم تعيشوا وحدتي ومعاناتي وألمي علشان متصلوش!! ... لا ...لا متمناش لحد أبدا يعيش لحظة من اللي أنا عشتها ..متمناش حد أبدا يحس بلحظة وجع أنا حسيتها... فحجتكم ايه.. مستنين ايه علشان تصلوا... الموت قريب جدا مننا وممكن نموت في أي لحظة ..فلما نقابل ربنا هنقوله ايه !!!

هتصدقوني لو قلتكم إني حرفيا نسيت الصلاة وبس افتكرته لما شفت طنط نادية بتصلي... هتقولوي معقولة أنا مسمعتش الأذان ولا مرة!؟! ... هقولكم أقرب مسجد للمنطقة اللي كنت ساكنة فيها بعيد جدا .. لكني أحيانا كنت بسمعه ... لكن هل أنا كان عندي رفاهية اني أركز في أي حاجة!!! .. او إني اقدر أسيب اللي مطلوب مني وأروح أصلي!! ... صحيح بكون فاكرة في الأول بس كنت بطنش... اه مش هخبي عليكم... عيلة صغيرة مكملتش عشر سنين مفيش أي توجيه فالبالتالي كنت بكسل أصلي...معنديش ماما تأخد بإيديا وتقولي يلا يا روح تعالي نصلي سوا... معنديش بابا ...يسألني ..روح حبيبتي صليتي العصر النهاردة ولا لسه.... معنديش تيتة تقولي أنا جايبالك هدية جميلة علشان انتي صليتي الصلوات الخامسة كلهم في معادهم .. معنديش أي حاجة من دي... مكانتش متوفر غير كلام يسم البدن ...ونظرات تخليك تكره نفسك.. وضرب تفضل طول الليل من عارف تنام من الوجع .. تفتكروا كل ده مش كان كفيل إني أنسى..

براءة روح حيث تعيش القصص. اكتشف الآن