الفصل الثالث من روايه الاميره النائمه..❤️
قراءه ممتعه..
*******************
نظر اياد له ثم انفجر ضاحكا عليه فهو يتعرض للألم والحزن وبالرغم من ذلك مازال محتفظ بمرحه المعتاد.
استيقظ ادم علي صوتهم ثم انضم لهم بمرح حتي يخفف عن سليم حتي ولو بقليل.
(تسريع الأحداث)
نري سليم بنام بالمنتصف وعلي جانبيه كل من اياد وادم وهم يتحدثون ويقص سليم عليهم عن اميره منذ البدايه حتي نقلها لأمريكا حتي غفو بأحضان بعضهم.
(تسريع الأحداث)
بعد مرور شهرين.
جلسو كل من اياد وادم بمرافقه سليم لمده اسبوع ونصف حتي تأكدوا أنه نسي الموضوع بعض الشيء وعادت حياته كما كانت مره اخرى..
واميرهماذالت تحب العالم المفترض التي تتواجد به أما سليم كان قلق من شأنها وأصبح يقضي بجانبها عده ساعات كل يوم..
بعد مرور 5اشهر..
تم خطبه اياد وادم ..
كان يجلس بجانبها كالعاده حتي وجد يديها تتحرك.
نظر لها بصدمه اكبر عندما لاحظ ارتجاف جفونها وأنها تحاول فتح عينيها.
قام بالاتصال علي الطيبيب ليام:دكتور ليام اميره بدأت بالافاقه ماذا افعل أنا تخصص علم نفس فقط.
ليام وهو يركض للغرفه:انا اتي فالحال لا تقلق.
وبالفعل اتي للغرفه سريعا ليراها مازالت تحاول فتح عيونها .
فتحتها وعندنا رات الضوء بشده.
حاولوا تهدئتها وبالفعل هدأت وفتحت عينيها ببطئ وقام سليم بتقليل اضائه الغرفه قليلا.
اعتدلت بالم شديد ثم قالت بصوت مبحوح عندما رأت شاب بالعقد الثالث من عمره يجلس أمامها....لا تنكر أنه وسيم وعينيه تشع امان واطمئنان بالغ وبجانبه شاب آخر بالعقد الثالث تقريبا...خرجت من شرودها علي صوت ليام:هل انتي بخير؟.
نظرت له بتعجب ثم قالت وهي تنظر لسليم:انتو مين؟؟
خرج سليم من شروده فكان شارد بجمال عينيها الزرقاء...نظر للطبيب:دكتور ليام عشره دقائق ويتم الكشف عليها للاطمئنان ولكن الان اريد البقاء معها بمفردي.
اوما ليام واتجه للخارج.
نظرت له اميره ثم قالت بدون تعبير لملامحها:انت مين وانا فين وانا مين اصلا؟؟
نظر لها سليم بهدوء فهو كان يعتقد انها ستفقد ذاكرتها وهذا حدث بالفعل.
نظر لها بتركيز ثم قال بهدوء:بصي يا ستي انا مش هعرف اجاوبك علي الاسئله دي غير لما يكون الدكتور موجود....اعرفك بنفسي...انا سليم الجندي دكتور نفسي وعندي مستشفي لجميع الامراض وهي الي احنا فيها دلوقتي واحنا حاليا في امريكا والسبب مش هعرف اقولهوك دلوقتي لانه هيأثر عليكي ف وحده وحده وهقولك.
نظرت له ثم قالت:مممم اوكي بس انا مش فاكره اي حاجه حتي اسمي وعيلتي وصحابي مش فاكراهم.
اومأ سليم بتفهم وهو يرفع السماعه وبقوم بطلب الغداء:فاهم كل ده بس دلوقتي لازم تاكلي امتي كنتي في غيبوبه داخله علي السنتين وهو ولازم تتغذي.
وبالفعل تم احضار الطعام ونزع سليم محلول الفيتامين من يديها.
بعد دقائق اتي ليام وتم الكشف علي اميره وطلبه سليم لدقائق بعيد عن اميره.
ليام:هي بحاله جيده حتي الان وكما تعلم انها فقدت ذاكرتها كامله كل الذي تحتاج تذكره هو اسمها وعمرها ومعلوماتها الخاصه فقط وحتي ان وجد بعض المعلومات سلبيه ابتعد عن اخبارها به.
سليم:حسنا.
ليام :يوجد شئ اخر وهو ان يجب ان ترحل من المشفي لانها تتواجد بها منذ زمن طويل .
سليم:حسنا....متي تخرج.
ليام:بالمساء....سنفعل لها فحص اخر بالمساء مره اخري وتذهب.
سليم:حسنا شكرا لك.
اما بمكان اخر بالشرقية.
كان يجلس رجل بالعقد السادس من عمره وتظهر علي ملامحه الشر وبجانبه شاب بالعقد الثالث من عمره وتظهر علي ملامحه الغضب والضيق.
سامي:ايه يا بابا فضلت تقول سيبها فالمستشفي هتروح فين بدل ما نصرف فلوس عليها وتكاليف المستشفي واديها مشيت من 5شهور لامريكا هجيبها منين دلوقتي.
راجح والده بشر:متخافش هجبهالك واجوزهالك زي ما وعدتك راجح البدوي لما بيوعد بيوفي.
سامي بحماس:ماشي .
**************
كانت ترقد بسريرها تحاول تذكر اي معلومه عنها ولكن فشلت بشده.
قالت بضيق:انا مش فاكره اي حاجه هتقولي ولا إيه .
سليم ببسمه وهو يقترب منها بكرسيه ليستطع تأملها بوضوح ثم قال:بصي يا ستي انتي كده عرفتي انا مين ....جه وقت انك تعرفي انتي مين (صمت قليلا ثم قال)انتي اسمك اميره محمود و .......(واخذ يقص لهاجميع معلوماتها)
اميره:اممم وبعدين
سليم بمرح:ولا قبلين هتيجي معايا ومتقلقيش انا متقرب من ربنا كويس وعارف ديني واي صح واي غلط.
اميره بتسرع:عادي وانا واثقه فيك باين عليك انك كويس.
ابتسم سليم وهو يرتشف قهوته ثم قال بغمزه من عينيه:عارف اني سكر وقمر مش محتاجه تقولي. ابتسمت علي مرحه،اما هو فتعلق نظره عليها.
يا الله هل يوجد مثلها هكذا تمتلك ابتسامه مشرقه ،شعر برتقالي،عيونها الزرقاء المضيئة حقا فريده من نوعها.
فاق من شروده علي صوتها وهي تقول:دكتور.
سليم بافاقه:نعم.
اميره:تمشي من هنا امتا عايزه اقوم من السرير حاسه جسمي متجمد مش قادره احركه حتي ايدي يادوب اكلت بيها ووجعاني.
سليم:دكتور ليام قالي ان ده طبيعي عشان لسا جسمك مش متعود علي الحركه وبالنسبه هنمشي امتي ساعه بالظبط وهيتعملك فحص وبعدها هنمشي.
هزت راسها ثم صمتت.
بعد مرور 3 ساعات.
كانت تجلس علي كرسي بغرفتها بعد ان اتت مع سليم....ثواني ووجدت الباب يدق..اذنت بالدخول ولم تجد سوي هو من يدلف وبيديه صينيه تحتوي علي انواع مختلفه من الطعام.
سليم ببسمه:اخبارك ايه دلوقتي.
اميره ببسمه هادئه:وجع ايدي خف شويه وبقدر احركها.
اقترب منها بالصينيه بمرح:قلت يبقي عيش وملح وتاكلي معايا.
ابتسمت بود وبداو بتناول الطعام واخذ سليم يقص لها علي حكاياته وهو صغير بطفولته المضحكه.
سليم بضحك شديد:زي ما بقولك كده وامي الله يرحمها تقولي هتشلني يا سليم وهموت ناقصه عمر بسببك وانا ولا هممني ونزلت العب ولا كأني لساحارق السجاده الي مكملتش في بيتنا ساعتين.
ضحكت اميره بشده حتي المتها معدتها.
ابتسمم لها لرؤيه ضحكتها والسعاده التي ملئت وجهها من جديد ولكن هل ستدوم تلك السعاده ام لا؟؟
بعد مرور عده اشهر....
يتبع.......#بقلم ملك احمد 💙
أنت تقرأ
نوفيلا الاميره النائمه بقلم ملك احمد
Ngẫu nhiênهي تلك الاميره النائمه بالفعل ذات الشعر البرتقالي حقا هي مختلفه عن باقي الفتيات ولكنها ترقد في سريرها منذ سنه وياتي ذلك الشاب الذي ينقذها ويحاول ان يكون سبب في يوم من الايام لشفائها ولكن هل ذلك القدر يأتي بهذا التوفيق هذا ما سنعلمه لاحقا♡_ ولا تنسو...