البارت الرابع

462 51 9
                                    

البارت الرابع من روايه الاميره النائمه..💙
قراءه ممتعه💙
*****************
بعد مرور5 اشهر..
تحسنت حاله اميره تدريجا حتي اصبحت في احسن حاله نفسيه.
كان يحضر الغداء ثم انتفض راكضا نحو غرفه اميره بذعر عندما استمع لصوت صراخها القوي.
دلف للغرفه سريعا وعينيه تبحث بالغرفه عليها حتي وجدها تجلس بجانب الفراش متكوره علي ذاتها وتبكي بشهقات كبيره.
ركض نحوها بخوف واخذ يتحدث اليها بهدوء ويهدئها دون أن يقوم بلمسها ولكن استمرت حالتها وصوت بكائها يعلو أكثر.
بينما كان يحاول تهدئتها وصدم عندما احتضنته وتمسكت به  بشده.
وبدون شعور منه وجد ذاته يحتضنها....بعد عده دقائق وبالفعل هدأت شهقاتها وغفلت بتعب اثر البكاء الحاد.
حملها من ارضيه العرفه ووضعها برفق علي فراشها وجلس علي الكرسي المقابل لها بعد ما دثرها بالغطاء جيدا.
نظر اليها واخذ يفكر ماذا حدث بالفتره السابقه....
كان يشعر بحبه تجاهها ولكن كان يكذب ذلك الشعور وايضا يخشي بعد حبه لها يتحول لكره بالمستقبل.
حسنا يعلم انه يخشي اصابتها بمكروه ولكن تلك الفتره اصبح يخف بشده اكثر من قبل.
قرر بداخله ان سيعترف لها ولكن بالوقت المناسب حتي يكون لها حريه الاختيار سواء موافقه او رفض.
اغمض عينيه بتعب بعظما عاد براسه للخلف حتي غفي ولكن عقله مازال يفكر.
بعد مده ليست طويله
فتحت عينيها الزرقاء الصافيه والتي بها احمرار بسيط من بكائها...
اعتدلت بجلستها وظلت تتامله وهو غافل وتطارد شعور حبها له فهي خائفه من تلك الفكره..
هبطت دموعها بغزاره عند تذكرها كل شئ وعادت لها ذاكرتها مره اخرى.
تذكرت ايامها معه المليئه بالسعاده والمرح ..حقا لل تصدق انها سنعود للعيش مع عمها وابنه الاشرار الذين كانوا لا يعتبرو ان بينهم صله قرابه ولو حتي بسيطه.
وضعت يديها علي فمها تكتم شهقاتها التي كانت ستصل لمسمعه.
ولكن فلتت منها شهقه صغيره كانت كفيله بإيقاظ سليم من غفوته.
انتفض بخضه ثم جلس امامها علي الفراش وقال بسرعه وقلق:حاسه بحاجه...حاجه وجعاكي طيب...رجعتلك الذاكره صح.
اومأت ببكاء شديد وهي تقول:ياريتها ما رجعت ياريتني مت وخلصت من العذاب ده.
حاول سليم تهدئتها وبالفعل هدأت بعد قليل ثم قال لها بجديه:وانتي حالتك  كانت صعبه جدا لدرجه ان كان ممكن متفوقيش من  الغيبوبه...قوليلي ايه اللي كان مخليكي حابه وجودك في الغيبوبه.
ثم قال بعدما لاحظ توترها: انا قبل ما اكون صاحبك دكتور اعتبرني صاحبك وسرك مش هيطلع برا بس لازم تتكلمي عشان متكونيش متعرضه للرجوع لها تاني.
قالت بيأس :هقولك يمكن تساعدني وتقولي اعمل ايه.
اطلقت زفره قويه وهي تقول:بابا وماما ماتو وانا في اخر كليه الطب وعشت مع عمي وابنه ومراته.....بعد فتره خرجوني من الكليه غصب عني بعد الجهد الي بذله عشان ميصرفوش عليا برغم اللي تعبت عشان اوصل للكليه دي وتغلبت علي حزني بعد وفاه بابا و ماما .....مقلا كانو يخرجو ويسافرو...لحد ما في مره رجعو و عمي قالي  ان اجهز عشان كتب كتابي وابنه هيتجوزني...رفضت وهو ضربني وقالي انه هيتجوزني غصب عني حتي لو انا مش موافقه....خرج وانا لبست وهربت من شباك الاوضه وفضلت اجري عشان ابعد عن البيت وفجأه لقيت عربيه ماشيه بسرعه جدا ونورها عالي وخبطتني ومعرفش ايه حصل بعد كده.......كنت حابه الغيبوبه عشان كنت مع بابا وماما وكنت شايفاهم وخايفه اصحي  وملقيهومش وارجع لعمي تاني وارجع اعيش ااعيشه دي تاني.
انهت حديثها وهي تقول وهي تحاول حبس دموعها:وبشكرك جدا علي اللي عملته معايا الفتره اللي فاتت...وانا هلم هدومي وهمشي.....
قاطعها سليم بهدوء:عارف اللي هقوله ده مش وقته بس انتي مش هتمشي من هنا واللي هقوله ملوش علاقه بالشفقه والكلام ده .
اميره:ازاي هقعد هنا واحنا مفيش صله قرابه بينا.
قال لها:اميره.......انا بحبك.
صمت....خوف....قلق....حب؟؟
صمتت قليلا وقالت:مش عارفة اقولك ايه بس احنا منعرفش بعض لدرجه الحب.
قال:انا معايا سي دي بكل معلومه عنك واه احب اقولك ان انا جبت عمك وابنه واتأدبو ورجعتلك ورثك الي خدوه.
Flack back...
كان يتحدث بالهاتف ويحدث محمد المساعد الخاص به:عايزك تجيبلي الي اسمه راجح البدوي ده هو وابنه وادبهم لحد ما اجيلك.
سمع الجواب:تمام يا دكتور.
back...
اجابته علي الفور:عايزه اشوفهم.
قدم لها( شيك)ده ورث باباكي.
واعطي لها واحد اخر:وده ورث مامتك .
ابتسمت له وقالت برقه:بجد شكرا لولاك مكنتش هعرف ارجعهم .
قال لها ببسمه وهو ينهض:العفو علي ايه...يلا عشان نروحلهم.
هبطو معا لاسفل وصعدو بالسياره حتي وصلو لمكان بعيد.
اتجهو للباب الذي فتح ببصمه وجهه.
فتح الباب علي الفور وظهر امامهم كل من سامي وراجح مكبلين وجالسين علي كرسيين.
اطلق راجح ضحكه ساخره:هربتي ورحتي مع ال### ده.
سليم بنبره حاده:لولا انك قد ابويا لكنت هعرفك مين ال### ده.
اميره بسخريه:علي الاقل راجل مش زي ابنك واللي بيعمله...انا مهربتش معاه ده دكتور سليم صاحب المستشفي الي هنا الي انت استخسرت تدفع مصاريفها للمره التانيه فاكر؟؟.
راجح ببرود:خساره فيكي ادفع كل ده .
سامي بصوت عالي:هربتي يا بنت#### انتي ليا وبس ومش هترجعي مع ال### ده تاني هترجعي معايا.
انطلق سليم نحوه لاكما اياه بقوه اطاحته ارضا واخذ يضربه بقوه بجميع جسده وهو يقول مع كل ضربه:دي عشان شتمتها ودي عشان شتمتني ودول بقا عشان فكرت لمجرد تفكير انها بتاعتك او هتكون ليك وانا هوريك انت وابوك وطالما اتعاملت  معاكو بأدب ومنفعش.
نهض وتوقف عن الضرب عندما وجد ان سامي فقد الوعي.
اقترب من راجح وهو يقول بفحيح:فكر بس انت والحما*ر ده تقربلها وهنهيك انت وهو من علي وش الارض وبالمره اريح الناس  من قرفكو ده...ده تحزير بسيط ومرضتش اتعامل معاك عشان انت راجل كبير....
ربت علي كتفه بهدوء وهو ينظر بعينيه له بقويه ويهمس:فكر بها بدماغك الحلوه دي تقربلها وهيتعمل فيك اللي اتعمل في ابنك بس زياده شويتين تلاته..
ابتعد عنه عندما لاحظ توتره وقال ل محمد :
محمد الحما*ر ده تمسو عليه كل نص ساعه لكن الراحل ده سيبوه ان عمل حاجه  اديني رنه وهجيلك ونفضي الحساب بقا ونخلص.....بكرا توديهم القسم بقا ونا هخلي واحد صاحبنا كده يفتح المحاضر اللي اتبلغت من فتره ونخلص منهم بقا.
قال كلماته الاخيره بغمزه من عينيه حتي ضحك محمد  بهدوء.
اتجه ل اميره التي تنظر لراجح وسامي ببرود وهو يقول ببسمه:يلا؟؟
اومأت بالجواب وهي تتجه معه للخارج..
اتجهو للخارج واتبعته اميره للسياره.
صعد كل منها وقال هو:تحبي نروح في حته.
قالت بمرح:روح علي بتاع المجوهرات او الدهب.
سليم:تمام حاضر....اييه.
اميره بضحك شديد:ايه يلا.
سليم وهو يقلدها:مش عارفة اقولك ايه بس احنا منعرفش بعض لدرجه الحب.
قالت بضحك:اصلا لما شفتك اول مره في المستشفي حبيتك انت وعيونك الجامده ديواللي عملته من شويه اثبتلي انك محترم وكويس.
ثم قالت بغمزه:وانت قمر بردو يعني.
ضحك بصوته كله:هبله وربنا .
قالت بضحك:ايوه انا كده علي طبيعتي جو الهدوء وكل ده مش انا.
سليم بضحك:ماشي يا ستي هنروح ناكل ونجيب الخواتم ونعمل خطوبه لوحدنا بكرا لان صحابي مش هنا في مصر.
اميره:واهلك.
قص سليم لها عن عائلته بإختصار حتي وصلو للمطعم.
حتي وصلو للمطعم.
اميره ببسمه:ربنا يرحمها.
دلفو للداخل وجلسو علي طاوله.
اتي الجارسون :ماذا تطلب يا سيد.
املا سليم الطلبات وتناول الطعام واشتروا الخواتم وعقد الماسي ل اميره..
كانو يجلسون ب بلكون غرفه سليم يتناولو مشروب بارد  وسليم يقول:بس انا عامل ڤيلا في مصر ادوار اول دور هيكون دور تجمع كلنا مع ادم واياد ومراته كل منهم اللي حكيتلك عنهم...كان حلمنا لما كل واحد يتجوز نعيش مع بعض في بيت واحد وبعد فرحنا اللي هيكون بتاعنا مع بعض هنقل المستشفي لمصر وهما دكاتره هيشتغلو معايا فيها لأنهم مساعدني ب فلوس وانا بوضب المستشفي و يعني شركا فيها معايا ومتقلقيش لما نكون في ڤيلا وحده محدش هيكون في الفيلا سواء ادم واياد  هيكونو معايا وهنرجع مع بعض...حبيت اقولك عشان تكوني عارفه لو في اعتراض ....كده عرفتي كل حاجه عني....لو مش قابله بيا ف قوليلي و.......... قاطعت حديثه حديثه وهي تنظر له بعنيه بثقه وهي تضع يديها علي موضع قلبه:انا مش هاممني اي حاجه من دي كل اللي يهمني أن ده طالما بيحبني وقابل بيا فده بالدنيا كلها.
ابتسم وقال:انا كلمت صحابي وحددنا معاد الفرح الخميس الجاي وهنسافر بعد بكرا تمام كده؟؟
اومات بسعاده فلاول مره تشعر بتلك السعاده.
انا باليوم التالي...
يتبع...
دعم بقا عشان كل بارت بينزل الاحداث بتتغير وبحاول  اكبر البارت وكمان بتعب جدا فالكتابه عشان اكبره يارب يعجبكو💙
دمتم سالمين
#بقلم ملك احمد💙

   نوفيلا الاميره النائمه بقلم ملك احمد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن