Bab 1

267 26 0
                                    

Atiya tekup muka dengan bantal. Tidurnya terganggu dengan bunyi bising dari tingkat bawah. Banyak kali jugak dia cuba tidur. Putus asa, Atiya bangun. Rambutnya serabai dah gaya hantu kak Limah. Mukanya diraup kasar.

'Allah, time aku nak tidurlah kau nak balah mulut.' monolog Atiya sendiri.

Rambut diikat malas, topi hoodie dipakainya. Kaki dihayun keluar dari bilik menuju turun ke bawah.

"Kau dah kenapa? Nak salahkan aku pulak? Aku kerja penat-penat cari duit, kau apa tahu?"

"Aku pun kerja jugak! Kau ingat kau seorang? Hah?! Lain kali jaga makan pakai aku, jangan tahu kerja aje!"

Atiya buat bodoh, baru beberapa langkah, teguran dari sang mama buat langkahnya terpasak.

"Kau nak pergi mana malam-malam buta ni? Tak reti duduk rumah?"

"Biarlah dia, dah besar panjang. Kau sibuk kenapa?"

"Aku tak tanya kau kan? Kau sibuk kenapa?"

Bam!

Kuat Atiya hempas pintu,

"Kau yang ajar anak perempuan aku jadi kurang ajar kan? Baik kau mengaku sekarang!"

"Kau nak salahkan aku dalam hal mendidik? Bukan kau ke papa tak guna selama ni? Kerja aje tahu, tak reti nak didik anak sendiri." sinis Puan Saleha lempar kata.

"Kau jaga mulut kau, jangan sampai aku tampar!" Encik Hasnuzi dah mula naik angin.

Atiya ketap kuat gigi. Pergaduhan inilah yang perlu dihadapnya setiap hari, entah bila semua ini akan habis. Dengar kata, papa dan mama tak lama lagi akan bercerai dan dia?

"Haih...."

Menggeleng, Atiya berjalan entah ke mana. Hatinya telah hancur berkecai, manakan tidak. Setiap hari dirinya dibelenggu dengan pergaduhan mama dan papa. Adakalanya terdetik di hati untuknya bunuh diri.

"Apakah patut aku bunuh diri aje?" soal Atiya pada diri sendiri.

Kakinya terhenti, matanya tertunak pada jambatan di depan mata. Tak banyak kereta yang lalu lalang, senyum nipis terkutik di bibir. Jam dah masuk angka tiga pagi dan dia begitu berani sendiri di sini.

"Ma....Pa...." Beberapa titis air mata yang ditahan sejak dulu kini menitis.

"Kenapa bergaduh?" Tubuh Atiya bergetar.

"Kenapa buat Tiya macam ni?" Esakan kian kedengaran.

Setapak,

"Tiya, kenapa kau tak belajar rajin-rajin macam anak kawan mama? Tak malu ke? Orang lain dapat straight A, kau? Sampah? Sampah yang kau bawak balik!"

Tak ada suara cuma air mata itu saja kian lebat membasahi kedua pipi mulus itu.

"Kau buat apa dekat sini? Kau boleh tak jangan menyusahkan aku? Asyik aku aje kena ajar kau, kau ingat aku cikgu kau? Huh?"

"Salah ke kalau Tiya salahkan mama dan papa atas semua yang berlaku?" Kaki diangkat naik.

Air sungai di depan mata nampak deras mengalir, mungkin orang lain akan takut namun tidak dirinya.

"Ma...." Atiya sedu-sedan menangis.

"Pa..." Bibirnya digigit.

"Tiya nak mati...."

Mata dipejam rapat,

"So many people want to make suicide, so many people want to die slowly, some want to end their life's fast...." Darwisy senyum sinis.

Let Me Be Your Hero ( ℂ𝕆𝕄ℙ𝕃𝔼𝕋𝔼) Where stories live. Discover now