Maryam Almassyifa mengacau jus orennya menggunakan straw. Tangan dikepal lalu dia menongkat dagu. Mulutnya dimuncungkan tanda bosan yang teramat.
"Jomlah balik." Ajak Maryam pada kawan baiknya, Dahlia. Sudah satu jam mereka berdua duduk di café universiti.
Dahlia mendengus perlahan. Tangan yang ligat menyuap bebola daging kedalam mulut terhenti.
"Kau sabarlah. Kita lepak dekat café dulu sekejap. Sambil-sambil tu boleh cuci mata. Tak lari punya katil kau yang dekat rumah tu," perli Dahlia. Macamlah dia tidak tahu yang Maryam ingin segera pulang kerana mahu membuka kilang tahi mata.
"Cuba kau lepak sini kejap pastu usha-usha lelaki handsome. Nanti bolehlah kau up status kau dari single to girlfriend orang. Ini tak, sepuluh datang, sebelas kau tolak. Tak pasal-pasal orang label kau forever alone," bebel Dahlia sambil menggeleng kepala.
"Biarlah dorang semua nak label aku forever alone ke apa. Aku tak kisah. Mulut orang bukannya aku boleh tutup." Maryam memeluk tubuhnya. Mulut yang menguap ditutup dengan menggunakan telapak tangaN. Argh, mengantuknya!
Matanya mula melilau ke luar café. Mendung sahaja cuaca. Mesti hujan bakal menimpa bumi seketika nanti. Fuh, ini kalau dapat lena sedap ni.
"Memang mulut mereka kita tak boleh tutup, tapi telinga kau tak panas ke bila dorang semua kutuk kau?" Dahlia menghentak meja cafe ganas. Tidak dihiraukan mata-mata yang memandang pelik kearah mereka.
Dia teringat kembali peristiwa dimana dia terdengar seorang gadis mengutuk rakan baiknya. Siapa lagi jika bukan Adriana Sofia. Perempuan paling fake dan gedik di fakulti mereka.
Bukannya dia dan Maryam tidak tahu yang Adriana amat cemburukan Maryam . Boleh dikatakan satu universiti tahu yang Adriana menceburui Maryam kerana gadis itu didekati oleh ramai lelaki.
Pantang bertemu Maryam , pasti Adrina akan mencari pasal. Nasib baiklah Maryam menghalangnya daripada membelasah gadis gedik itu, kalau tidak mahunya Adriana sudah memegang kad orang kurang upaya sekarang.
"Tak apalah, nanti bila aku kahwin, aku jemput semua student fakulti kita. Biar mereka tahu yang aku ni bukan forever alone." Maryam tergelak kecil. Dia bukannya pekak, selalu sahaja terdengar cemuhan dan kutukan pelajar-pelajar di universiti mereka. Tapi apa yang dia boleh buat? Diam sahajalah.
"Kau ni bukannya tak cantik. Cantik sebenarnya dan kalah Adriana yang makeup tebal tu. Tapi kau tak bersosial langsung. Cuba kau bersosial sikit. Ini tak, asyik dengan katil je. Kau ingat kau boleh kahwin dengan katil kesayangan kau tu?" Rungut Dahlia. Mulutnya sengaja dicebirkan.
"Katil penting okay. Kalau tak ada katil nanti kau sakit belakang masa tidur." Gurau Maryam sambil tergelak kecil.
Dahlia mendengus.
"Susah betul cakap dengan kau." balas Dahlia geram. Keras kepala betul, orang nasihat ni untuk kebaikan dia juga.
Maryam pula hanya buat bodoh. Dahlia, Dahlia. Nasihat orang pandai, padahal dia pun single jugak.
Baginya, bila-bila masa sahaja dia boleh mencari pasangan hidup tetapi bukanlah sekarang. Sekarang dia seharusnya menikmati hidup zaman bujang dahulu.
"Maryam," panggil Dahlia. Mata gadis itu dikunci pada pintu cafe universiti. Tangannya mengoncang-goncang lengan Maryam .
"Apa?" Soal Maryam pelik. Matanya turut mengikut arah pandangan Dahlia.
"Tu tu, kau tengok tu. Kau kenal tak Eshan Mikhael?" Tunjuk Dahlia ke arah seorang jejaka yang sedang melangkah bergaya bersama dua orang gadis cantik disisi. Tangan lelaki itu pula memeluk erat pinggang-pinggang ramping gadis-gadis itu.
YOU ARE READING
PLAYBOY PALING SWEET [C]
RomanceCharacteristics of a PLAYBOY 1. Have many women friends. 2. Smart stringing words 3. Highly confident. 4. Chameleon boy. 5. Broken promise. 6. Mr. Future. Hmmm, memang kena sangatlah characteristics itu dengan seorang lelaki yang bernama Eshan Mikha...