setelah 3 tahun , Laikha menjalinkan hubungan yang serious bersama seorang lelaki pilihannya . dia sangat menyayanginya . namun , bermula hari ini . Laikha tidak lagi dapat melihat lelaki itu . rasa rindunya yang tidak pernah terubat itu membuatkan dirinya semakin tidak terurus . semua yang mereka lakukan selama bertahun tahun seolah olah bagaikan mimpi . kini , semua itu hanya tinggal kenangan . air matanya tidak henti henti mengalir . Laikha melabuhkan punggungnya di pondok berhampiran sawah padi milik atuknya . dia merenung ke arah sebidang sawah padi yang cantik kehijauan . fikirannya melayang .
LAIKHA POV
" Laikha , petang nanti kita jumpa nak ? saya ada nak bincang something dengan awak " kata faddrul sambil menunjukkan raut wajah kerisauan .
" Boleh . tapi , awak okay ke ni ? atau saya ada buat apa apa salah ke ? " soalku lalu mengorak langkah untuk keluar dari pagar sekolah .
" Eh tak ada salah pun wak . takpe , petang nanti saya bagitahu ye " katanya lantas meninggalkanku berjalan sendirian .
' pelik , tak pernah dia macamni dengan aku . aku ada buat salah ke eh ? ' desis hatiku
setelah sampai di rumah . aku memberi salam kepada ibuku .
" assalamualaikum ibu , kakak dah balik " jeritku
" waalaikumussalam , eh dah balik . meh sini makan dulu . mesti lapar kan balik sekolah . pergi panggil adik tu makan sekali "
" okay bu , tapi bu kakak nak keluar dengan faddrul nanti . ha , kami pergi makan teruslah . kakak takut kenyang pula nanti " kataku sambil mencabut kasut di luar rumah .
rumah aku tak ada la besar sangat dan hidup aku pun biasa biasa je . ayah aku dah tak ada . di rumah ni cuma tinggal aku , ibu , adik aku . dan abang aku pula kadang kadang dia akan balik rumah ni bila dia dapat cuti kerja . faddrul dah kenal semua ahli keluarga aku . family aku terima dia dengan baik dan dia pun sama .
aku pantas berlari masuk ke bilikku . aku mengenakan dress labuh bewarna soft pink . yelah , nak jumpa boyfriend tercinta kan . hehe . aku menapak ke arah ibuku sambil menyanyi .
" ibu kakak pergi dulu ye , byeeee " kataku
" amboi siap menyanyi dia . hati hati tu . jangan happy sangat nanti menangis " perli ibu
" ish ibu ni , janganla cakap macamtu "
" ni faddrul datang ambil ke ? " soal ibu sepatah
sepanjang aku dengan faddrul , bila keluar mana mana je mesti dia yang datang jemput aku . dia risau aku drive sendiri . dia tahu aku bawak kereta macam mana .
" haah bu , fad ambil . ni mana entah dia belum sampai lagi " keluhku
aku mengeluarkan iphone milikku . notification daripada fad terpampang pada screen handphoneku .
Love <3
sorry awak . harini saya tak dapat ambil awak . awak drive sendiri boleh ? nanti saya share location .raut wajahku berubah . hatiku serta merta berasa kesah .
' kenapa dia jadi macamni harini . aku ada buat salahke ' desis hatiku lagi
aku mencapai kunci kereta myvi milik ibuku .
" ibu , kakak pinjam kereta jap . fad tak dapat datang jemput harini "
tanpa memikirkan apa apa , aku meluncur laju bersama kereta menuju ke arah location yang diberikan oleh fad . sepanjang perjalanan otakku ligat memikirkan kesalahan yang telah aku lakukan . namun tidak ku temuinya .
setelah kereta di parkir , aku berjalan menuju ke arah sebuah cafe di kawasan bandar . kelihatan fad duduk bersendirian di meja yang agak jauh daripada pelanggan yang lain . wajahku bertukar ceria setelah melihatnya .
YOU ARE READING
KISAH KAU & AKU
Romansasetelah gagal dalam cinta pertamanya , Laikha membawa dirinya ke kampung halaman arwah ayahnya . hatinya seperti kaca terhempas ke batu apabila orang yang sangat disayanginya meninggalkan dirinya buat selama lamanya . setelah hatinya dihuni rasa ta...