Minho melihat dari kejauhan arena yang dihias bagi menyambut hari 'bahagia' nya esok.
"Bukan ni ke impian kau dari dulu? Menikah dengan Heejin."
Suara Hyunjin menyedarkan Minho dari lamunan.
Minho hanya diam, tak membalas. Sejak balik dari Daejon, ini kali pertama dia dan Hyunjin bertentang mata.
Hyunjin kemudian mendekat ke arah Minho.
"Kenapa kau sedih bila impian kau tercapai?" Sindir Hyunjin.
"Diam Hwang, aku malas nak bertekak."
"Bukan kau seorang dapat karma Minho. Aku pun sama."
Minho pada mulanya hendak membalas kata-kata Hyunjin namun si Hwang tiba-tiba bersuara lagi.
"Aku dulu terang-terang cakap aku benci keluarga diraja. Aku cakap depan muka Jisung aku benci dia dengan semua keluarga dia tapi sekarang...aku macam jilat ludah sendiri. Sebab dia jugalah aku tak sampai hati nak teruskan niat awal untuk bunuh putera mahkota."
Dari rasa bencinya akan sosok manis itu kini berubah 360 darjah.
Itulah orang kata, jangan benci sangat nanti sayang.
Dendamnya pada Minho juga terpaksa dikurungkan melihat Jisung yang terlalu cinta mati akan sosok putera mahkota itu. Hyunjin tak sampai hati hendak merubah sosok manis tersebut menangis bila dapat berita kematian tunangnya.
"Macam mana dengan Heejin?"
Wajah Hyunjin berubah mendengar nama Heejin sebelum senyum tipis muncul di wajahnya.
"Aku dah lama hilangkan rasa untuk Heejin sejak aku jadi 'tunang' jadian Jisung. Yup, kau nak tumbuk aku sekalipun aku tak kisah. Tapi aku tetap nak cakap, mula dari aku terpaksa jadi tunang pura-pura dia, sejak tu rasa dalam diri aku tumbuh. Aku cintakan dia. Aku dah niat nak mula dari awal, aku minta dia henti berharap dengan kau sebab aku cintakan dia tapi dia tak percaya. Dia tetap anggap aku terpaksa cintakan dia sebabkan status tunang tu."
Minho cuba menghadam luahan Hyunjin. Walau Hyunjin tak berkata direct tapi dia tahu, Minho sedar semua kekacauan bermula dari dia.
Andai dulu-
Aahh tak guna berandai-andai. Nasi dah jadi beras. Tiada lagi yang boleh diubah.
"Jadilah raja yang adil Minho. Jangan beza-bezakan rakyat kau. Kalau kau betul sayangkan Jisung, turuti permintaan dia. Berlaku adil untuk negara kau, jangan sembunyikan apa-apa."
Kata-kata Hyunjin meninggalkan kesan pada Minho. Jujur, sejak mengenali Hyunjin yang berasal dari daerah miskin Hwangju, Minho banyak belajar dari si Hwang. Hyunjin tak pernah merungut walau dia hidup dalam kekurangan. Hanya saja bibir tebal itu sering kali mengucapkan ketidak puasan hati akan sistem Gwangju yang menganak tirikan golongan Hwangju.
Kata Hyunjin, kesemua pemberontak yang terlibat dulu hanya mahukan hak mereka. Dan kini generasi baru Hwangju yang polos terpaksa terima akibat dari perbuatan nenek moyang mereka dulu.
"Kau lepaskan Jisung kat Juyeon?" Pertanyaan Hyunjin berhasil merubah tubuh Minho menjadi batu.
"Aku tak pernah ikhlas." Hanya itu jawapan Minho.
"Jangan ulang silap kau Minho. Jangan jadi pecundang dua kali. Jisung dah bahagia dengan Juyeon dan kau...buka balik hati kau untuk Heejin."
Hyunjin kemudian menjauh dari Minho.
"Kau nak pergi mana?"
Hyunjin berpaling mengadap Minho sebelum menghasilkan senyuman...yang tak dapat diertikan.
YOU ARE READING
𝐏𝐄𝐖𝐀𝐑𝐈𝐒 [𝐌𝐈𝐍𝐒𝐔𝐍𝐆]
Narrativa StoricaHubungan yang terjalin sejak kecil seakan tiada lagi serinya setelah kejadian hitam yang meragut kebahagiaan Gwangju menyebabkan kedua keluarga diraja yang dulunya saling menyayangi satu sama lain kini berubah. Pengkhianatan yang dilakukan salah sat...