Sudenia koostuu neljästä valtakunnasta, jotka ovat Talvi, Kevät, Kesä ja syksy. Valtiot jakavat keskenään lähes koko Sudenian lukuun ottamatta Talven elementaalien valtakuntaa Kardon vuoristossa ja Kesän alueella sijaitsevaa itsenäistä kauppakaupunkia Simiraa. Valtiot ovat sotineet paljon keskenään vuosien varrella ja sotien välttämiseksi keskelle perustettiin neutraali alue Sorele, jossa Ardan Akatemia sijaitsee.
(Kartta ei ole minun tekemä, mutta minulla on alkuperäisen kartantekijän lupa.)
Sudenian suojelijat
Jokaista valtakuntaa suojelee taikakristalli, joka on sijoitettu kuhunkin pääkaupunkiin. Kristalli pitää yllä Sudenian suojakenttää kyseisen valtion osalta ja estää kirottujen ja muiden pimeyden hirviöiden pääsyn Sudeniaan. Kristilleille on Iriniankieliset nimet mutta niiden yleiskielisiä nimiä käytetään melkein enemmän.
Tähti (muinaisiriniaksi Jeeve) on on Talven kristalli. Se siirrettiin viime hetkellä Frostiaan enne kuin vanhan maailman pääkaupunki romahti. Tähti on menettänyt suurimman osan loistostaan ja siihen on jopa ilmestynyt säröjä. Siksi Talvessa on niin kylmä verrattuna muihin maanosiin. Se ei ole enää myöskään kyennyt pitämään kaikkia kaaoksen petoja omissa ulottuvuuksissaan ja niitä on nähty Talven lounaisosissa. Hirviöt ovat suurilta osin olleet pieniä ja Talven kansa on pitänyt ne poissa Frostiasta, mutta arkkimaagit ovat huolissaan, että kristalli murtuisi ja voimakkaampia hirviöitä tai jopa demoneita pääsisi Talven kautta muualle Sudenianaan. Tämä on ollut yksi Syksyn yksi syistä, joilla se oikeuttaa Talven valloitusta.
Sydän (Nerda) on Syksyn kristalli ja se sijaitsee tietenkin Syksyn pääkaupungissa Iriniassa. Sydämen ympärille on kertynyt huhuja joiden mukaan se olisi maagien taikuuden lähde tai vahvistaja. Väitteen molemmille kannoille on innokkaat kannattajat, jotka käyvät usein kiivaitakin väittelyjä keskenään. Edes arkkimaagit eivät kykene todistamaan kumpaakaan puolta oikeaksi sillä kristalli on lukittu Syksyn kruunun Hopealinnoituksen korkeimman tornin kammioon. Kuuluisa kammio aukeaa ainoastaan Rosebeltin sinettisormuksella. Rosebeltin perillinen ja tämä legendaarinen sormus ovat olleet kateissa jo tuhansia vuosia. Viime vuosina etsinnät ovat kiihtyneet entisestään sillä Sydämellä uskotaan olevan jotain tekemistä maagien taikuuden heikkenemisen kanssa.
Peili (Hardat) on kevään kristalli. Se ei ollut yksi kolmesta jotka Elemandorin mahtavat loitsivat. Se löydettiin Talven kaivoksista ja kuljetettiin Doth Elemethiin kristallin ei uskottu voivan pitää kaaoksen petoja loitolla, mutta kaikkien odotusten vastaisesti toisin kävi. Silminnäkijöiden mukaan se hohtaa kirkkaammin kuin Talven tai Kesän kristalli. Sittemmin kruunun epäsuosioon joutunut arkkimaagi Vema Lemenera sanoi Peilin auran vahvistuneen siitä kun hän viimeksi tutki sitä kaksi vuotta sitten ja että se sykkii niin vahvaa elämänvoimaa että jo 230 vuotta vanha mestari Lemenera tunsi itsensä omien sanojensa mukaan. "lähes uudelleensyntyneeksi". Peili säteilee erityistä energistä säteilyä, josta pyritään rakentamaan ensimmäistä magialla toimivaa voimanlähdettä. Syksyn maagit ovat projektista luonnollisesti raivoissaan.
Loiste (Sara) on taas Kesän kristalli. Sen sijainnista riideltiin kauan kun Kesän liitoutumaa perustettiin. Lopulta tultiin siihen lopputulokseen ettei sitä voitu sijoittaa yhdellekään saarelle Kalmanmeren läheisyyden takia. Viimein sijoituspaikaksi valittiin epätodennäköihin vaihtoehto eli arvaamaton Simira. Loisteelle rakennettiin valatava hiekkatorni, johon sytytetyt tulet valaisevat tietä kauppakaravaaneille tänäkin päivänä. Kristallia vartioi kuudenkymmenen soturin joukkio, johon jokainen kolmesta kymmenestä kaupunkivaltiosta lähettää kaksi parasta soturiaan. Taikuuden tutkijoiden mukaan kristalli on hyvässä kunnossa.
VOCÊ ESTÁ LENDO
Sudenian maailmakirja
FantasiaSudenia on maanosa keskellä valtavaa merta. Kukaan ei tiedä mitä sen toisella puolella on. Monia uhkarohkeita purjehtijoita lähtee matkaan joka vuosi, mutta kukaan ei saavuta tarunhohtoisia maita aaltojen toisella puolella. Osa alkaa jo uskoa, että...