Kovat (kasvi)

6 1 0
                                    

Kovat on Syksyn järvissä kasvava valkoinen pyöreä kasvi, joka tunnetaan hedelmänlihasta, joka alkaa kuplia kuin hedelmänlihassa olisi hiilihappoja kun se joutuu kosketuksiin ilman kanssa. Hedelmä yleensä liitetään ashun alkuun ja eteenkin Madashin juhlaan jolloin ne ovat parhaimmillaan. Kovatteja ostetaan yleensä torikojuista, jonne ne ovat tulleet suoraan järvestä.  Jotkin ruokakaupat Kesässä ja Keväässä tosin myymät Kovatteja vakuumiin pakattuna. Niiden kuitenkin sanotaan olevan keskinkertainen ja ruokamyrkytyksen mahdollisuus on suuri, jos prosessissa tapahtuu pienikin virhe.

Kasvi on ulkonäöltään pallomainen ja muistuttaa sipulia. Se on kuitenkin isompi kuin sipuli ja täysin pyöreä lukuun ottamatta pientä vaaleanruskeaa kantaa josta kovat kiinnittyy emäkasviin. Kovatit kasvavat makeissa tyynissä vesissä kuten järvissä, lammissa ja hitaasti virtaavissa joissa. Kasvi kasvaa rantamudissa. Kovatin vahapintainen ja taipuisa varsi on vedenpinnan alapuolella, mutta vardun päättyessä pintaan nousee ruskeita kukkia, joiden avulla kovatkasvi lisääntyy. Kun ilmasto alkaa lämpenemään. Kukista kehittyy vähitellen vihreitä palloja, jotka vajoavat kasvaessaan isommiksi vedenpinnan alle. Kun kovat on kypsä, se nousee taas vedenpinnalle ja on valmis syötäväksi. Mitä pidemmän aikaa kovatin annetaan kypsyä, sitä makeampi se on. Kun kovat on poimittu se alkaa välittömästi mennä huonoksi ja kahden päivän vanhan hedelmän syöminen aiheuttaa vatsakipuja ja pahoinvointia. Kovatin syöntikelpoisuus on helppo tarkistaa sen läpikuultavuudesta. Vasta poimittaessa hedelmä on maitomaisen läpinäkyvä. Ajan kuluessa se samenee kunnes on aivan valkoinen, jolloin se on syömäkelvoton. Hyvä nyrkkisääntö on se, että kun kovatin läpi näkee sormenpään se on hyvä syötäväksi. Kun ilma kylmenee jälleen hedelmät lakastuvat. Hedelmissä ei ole seimenkotaa. 

Kovatin maku on sekoitus makeaa ja kirpeää. Sen sanotaan olevan aavistuksen sitrusmainen ja parfyyminen. Makujen suhteessa on mieltymyseroja, joten eri puutarhurit taktikoivat poiminnan ajankohdan kanssa. Sen täydellinen ulkonäkö ja hieno maku, tekee siitä erityisen suositun Kevään keittiössä. Koska hedelmän maku on herkkä  se yleensä syödään paljaaltaan ruokalajien välisenä makuhermojen neutralisoijana. Se on tosin suosittu täyte varsinkin Kadossa suosittuun maustamattomaan kermavanukkaaseen. Kovatteja on yritetty säilöä vuosia, mutta tulokset ovat olleet heikot.

Sudenian maailmakirjaTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang